Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1015 ggr
Dexterr
0

Visdomstand

För ett par månader sen så var jag hos tandläkaren o där konstatera dom att en visdomstand är påväg upp. Inget mer sas så antar att den låg bra till? Sen dagar efter så börja den växa men tycker den växer ojämnt, på ena sidan ut mot tandköttet så har det växt en hel del o börjar skava mot tandköttet medans på andra sidan in mot tungan så har de precis börjat komma upp. Är de vanligt att tanden växer ojämnt? Finns de en risk att den växer fel även fast det såg bra ut på röntgen? Har bara haft lite ont när den brutit igenom tandköttet men inge mer efter det. Brukar skaver mot tandköttet försvinna när den kommit upp helt? Är såå rädd att jag måste dra ut tanden :(

Zadeira
0

Om de inte sa något så såg det nog bra ut och behövdes ingen åtgärd just då. Visdomständer kan växa lite ojämt, och dessutom kan de växa en bit sen plötsligt avstannar växten för att sen nån månad senare börja igen.

Skavet mot tandköttet brukar försvinna när tanden växt upp. Om du är orolig för at tden växer fel eller inte känns bra så kolla upp det igen hos tandläkaren nu när tanden börjat växa. Då ser man om något förändrats.

Och om du fortfarande har gratis tandvård så passa på att göra det så fort du bara kan. Även om det innebär att dra ut tanden. Mina visdomständer växte upp utan, men nu när jag är snart 30 har de tryckt på de andra tänderna så att de växer snett och tryckts ihop. Hade jag fått erbjudandet att dra visdomständerna när de började växa så hade jag gjort det, men nu har jag inte råd… Det kostar flera tusen att dra tänder när man inte längre har fri tandvård.

Dexterr
0

#1 idag känns de faktiskt bättre o har inte tänkt på att de skaver mot kinden :) Har gratis tandvård två år till! Får se om ja bokar en tid snart o kollar till tanden :)

smellcaramell
0

Min vistomstands yttre spets(den mot kinden) är längre än den inre, inget konstigt enligt tantläkaren. Sedan är det precis som #1 säger att de har växer under perioder och sedan står typ stilla, för mig växte alla fyra typ samtidigt i våras, en lyckades ta sig "hela vägen" men de andra tre stannade i växten då, sedan växte de lite till i höstas och har nu stått still sedan dess :) Man brukar bara behöva gå till tandläkaren om man har riktigt ont eller känner obehag under en längre tid.