Kostförändring. Hjälp vid ångest?
Hej, det jag letar efter finns säkert i något forum. Men jag är såpass mentalt slut så att bara skriva dessa rader kommer göra mig utmattad. Jag vill komma i kontakt med någon läkare som är expert på GAD, panikångest och hur man med kost kan komma tillrätta med detta. Har lidit av detta i 24 år är 48 år idag. Testat alla mediciner, SNRI, SSRI och nu senast Valdoxan. Valdoxanet skickade ut mig på den mest otäcka upplevelsen jag varit med om, hallucinationer, panikattacker från helvetet, sömnlöshet. Men i samband med utskrivningen av Valdoxan gjordes tester och då upptäckte läkaren att jag har onormalt låg D-vitaminhalt. Alla andra värden var bra.
Som sagt jag har provat allt utom koständring. Jag har läst om D-vitaminbrist och ångest tidigare. Nu vill jag komma i kontakt med någon för att diskutera och lära mig.
Jag väntar på KBT men har sedan en tid varit satt på Oxascand och de vill att jag trappar ut den innan det öht blir tal om KBT. Jag vet att Oxascand inte är bra men det är den enda medicin som fungerat.
Jag hoppas på svar.
varför tror du en koständring skulle minska ångesten? och specifikt vilken ändring skulle göra det hela bättre?
nja jag har svårt o se hur det skulle funka tyvärr alltså
har du brist på D-vitamin så borde du få D-vitaminatabletter utskrivet så det rättar till sig
och tycker du borde ge KBT en chans i alla fall det kan fungera bra och tror nog det funkar bättre än koständring faktiskt
Jag har hört att aminosyror är bra mot ångest, tillskott kan göra stor skillnad.
Har hört talas om fall där människor har kunnat minska och tom sluta med medicin mot ångest och depressioner.
Jag hörde detta personligen så har tyvärr ingen länk att hänvisa till, men personen i fråga hade varit på föreläsningar om detta.
Det kanske vore något att testa.
Jag har med hört att man kan bli hjälpt av D-vitamin tillskott. Även träning är bra.
Och att klappa djur! :-)
Ja du, jag skulle också vilja hitta en sådan läkare, men tyvärr kan det nog bli svårt eftersom vården inte fokuserar mycket på kost och heller inte utbildas mycket i det mer än vad det gäller övervikt och diabetes typ. Inte så konstigt att det finns många som går till näringsterapeuter och andra alternativa behandlare som fokuserar mycket mer på kosten.
Jag är övertygad om att kosten kan förbättra den hela, men tillsammans med terapeutisk hjälp, mindfulness m.m. så klart!
Det finns ju studier som visar att de som äter mest frukt och grönt blir lugnare och mår bättre än andra till exempel.
De som fick i sig minst 700 gram om dagen av detta mådde bättre än de som fick i sig mindre.
Sen tror jag inte riktigt att en typ av kosthållning fungerar lika bra för alla.
Vissa mår mycket bättre med rawfood, andra med Lchf o.s.v.
Själv har jag tänkt läsa den här boken som en läkare har skrivit så snart som möjligt:
The ultra mind solution, fix your broken brain av Mark Hyman.http://www.bokus.com/bok/9781416549727/the-ultramind-solution/
finns ju fler böcker på det temat.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Just ångest vet jag inte, men jag vet att en del andra psykiska problem bla depression kan faktiskt bli bättre av kostförändring till att äta mer anti-inflammatorisk kost. http://www.svd.se/inflammationsdrivande-mat-kopplas-till-depression
D-vitamin kan du ju köpa genast på en hälsokost. Är lätt att beställa på nätet.
Jag mår mycket bättre av adaptogener från topformula.se. Tar dessa varje dag. Om jag slutar får jag panikångest efter ett tag.
Många reagerar väldigt negativt på gluten eller mjölk. Du får testa. Socker är en annan sak - i och med att det påverkar insulin mycket så har det en stor påverkan på hela hormonella systemet. Att skippa socker kan ge mer balans.
Depression har ett samband med inflammation, så att öht äta antiinflammatorisk mat kan hjälpa. Vitlök, ingefära, gurkmeja m.m. är antiinflammatoriskt. Socker är inflammatoriskt.
Magnesium har en avslappnande effekt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kokosolja och kokosflingor är också antiinflammatoriskt och lätt, liksom det #5 tipsar om.
Hade ingen aning om att antiinflammatorisk kost även hjälpte på mot sådant. Kanon att veta ju! Jag äter det själv eftersom jag är reumatiker.
Hej,
tack för alla svar. Vad är adaptogener? Länk?
Du kan läsa om adaptogener här t ex. http://kurera.se/fa-energin-lusten-och-orken-tillbaka-med-adaptogener/
Adaptogener är ett samlingsnamn på olika ämnen som hjälper kroppen att anpassa sig så att den inte tar skada vid stress. Finns många fler än dem som nämns i artikeln.
Här beställer jag mina. Finns som sagt andra också, men dessa funkar bra och är väldigt prisvärda. http://www.topformula.se/article/adaptogen__topformula?gclid=CPKP_vmVu8oCFYHVcgodTRkI_g
En kostförändring kan absolut hjälpa, om förändringen innebär att man äter mer av det vi är gjord för att äta och mindre av allt ohälsosamt. För att nerverna ska må bra, och för ett normalt fungerande signalsubstanssystem/känslosystem behövs vissa näringsämnen, och frånvaron av sånt som stör dessa system.
För mer information om vad vi är gjord för att äta och vad som innehåller vilka näringsämnen rekommenderar jag följande ebok:
http://athenabooks.com/products/the-natural-human-diet
Tack alla. Läst en del om 5-htp och L-tyrosine. Många påstår sig blivit hjälpta. Någon med erfarenhet? Är inte 5-htp förbjudet att sälja i Sverige?
Oavsett om du vill testa eller inte så tycker jag du kan börja med adaptogener, för de fungerar på ett mer allmänt plan och är positiv för alla skulle jag tro. 5-htp och L-tyrosine fungerar på ett mycket mer specifikt sätt - kanske passar det jättebra för dig, kanske inte. Adaptogener kan du kombinera med andra tillskott om du vill prova mer. Jag tar för övrigt massor med kosttillskott och har tagit adaptogener av och till under ganska många år nu så har verkligen kunnat märka över tid hur de fungerar. Tipsar om dem eftersom de lär vara till hjälp för alla med psykiska besvär, även om man kan behöva annat också. 5-htp får nog inte säljas i Sverige men det går bra ändå att beställa. De som säljer till Sverige har lager i annat EU-land och därför funkar det fint med alla lagar kring det att beställa från Sverige.
Har du kommit igång med D-vitamin? Det ska du ju också ta så klart eftersom du har konstaterad brist.
Ja. Ätit d-vitamin sen trådstart. Vet inte om det är placebo men tycker jag har mindre ångest.
Vill veta mer om 5-htp. Verkar det på en gång eller är det mer som SNRI och SSRI?
#12 Vad bra! Jag tror inte det är placebo. D-vitamin är jätteviktigt för psykisk hälsa.
#13 Det beror nog på hur pass din kropp kan tillgodogöra sig och behöver det. Så omöjligt att svara på.