Ingen aptit direkt?
Senaste dagarna har jag inte ätit så mycket.
Inte varit direkt hungrig och när jag ätit har jag blivit mätt jättefort och nästan mått illa istället.
Vad kan det bero på? Kan det vara magkatarr?
Om det är magkatarr: Vad gör man då? (helst inte medicin om det går!)
Kokt mat vet jag folk rekommenderar men har svårt för t.ex kokt kyckling eller fisk :/
(jag är inte gravid!)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
är det magkatarr kan 1 msk bikarbonat hjälpa att återställa balansen och hjälpa såren att läka ut. Gammal huskur. Jag brukar blanda bikarbonatet med vatten i ett glas och svälja ner så, smakar salt som tusan. Blir samma effekt som att använda sig av samarin i stort sett.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Menar du verkligen en hel matsked och inte en tesked, en matsked bikarbonat är ju väldigt mycket!
Frida
Jag tar en tesked ibland och upprepar i några dagar om det behövs.
Dessutom kan det vara väldigt bra att äta fler mindre måltider i stället för t.e.x tre stora mål om dagen när magen är så (rekommenderas ju vid Ibs också)
Jag kan inte säga exakt vad det beror på med din mage, men jag har haft det så många gånger själv och det brukar ju gå över efter ett tag i allafall.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#1 samarin brukar sällan hjälpa på mig så frågan är om det gör det då hmm #2 äter redan små måltider . Äter 3-5 ggr per dag beroende på när jag stiger upp, hur dagen ser ut ect . Nu när jag är ledig blir det ca 5 ggr. Men nu senaste dagarna har det inte gått :( pga detta. Jobbigt är det :( och inte samma ork :(
Undvik även sådant som är starkt som starka kryddor, vinäger, ketchup, citrusfrukter tomatpure´och liknande.
Har det varit mycket stress på sistone?
Lätt att magen säger i från då.
#4 Ja stark mat äter jag extremt sällan :)
Ketchup är det verkligen så starkt?
Nej vill jag inte påstå, haft ganska lugnt nu 1-2 veckor.
Ja, ketchup innehåller ju tyvärr ättika förutom tomatpure´ som är starkt för en känslig/irriterad mage/tarmar.
Ok, skönt att det är lugnt i allafall! 🙂
#6 OK ja jag har aldrig märkt något på min mage om jag utesluter ketchup i alla fall :)
Ja det är skönt.
Idag har jag fått i mig 2 mackor, är allt :(
Du har inte börjat med någon medicin (eller slutat med) på sistone?
Börjat äta annat än vad du brukar?
Annars är det ju att undvika alkohol, nikotin, kaffe och annat innehållande koffein och socker om du har magkatarr.
Var även försiktig med för fet och stekt mat.
Havre snällt för magen, så havregrynsgröt är ju inte fel.
#8 Nix inga mediciner.
Äter inget direkt annorlunda heller.
Kaffe dricker jag några få koppar per vecka bara, magen tål intedet mer än så
Inget nikotin eller alkohol för min del :)
Stekt mat äter jag däremot mycket, då jag inte är så glad för kokt mat :/
Havregrynsgröt äter jag inte :(
Äter glutenfritt och laktosfritt. Undviker all kål & lök pga magen också.
Vad bra att du undviker en hel del som inte är bra för magen redan :)
Men stekt mat bör man tyvärr undvika helt vid magkatarr, du kan inte göra grönsakgratänger i ugnen och liknande i stället?
hirs eller bovetegröt?
#10 Har svårt för grönsaker, wookgrönsaker är få grönsaker jag kan äta :(
Kött tycker jag med oftast blir godast stekt :/ Men visst kan testa att börja mer med det, men viss mat blir svårt för min del tycjer jag xD Men som sagt får testa :)
Testat men tyckte inte dem var något vidare :( Ingen grötmänniska hehe
Varför är stekt värre än kokt/i ugnen?
behöver inte vara magkatarr, kan själv få dagar/veckor då jag knappt kan äta, mår illa vid tanken på mat typ. Jag känner ju dock om det är magkatarr eller om det bara är en dålig "ätperiod". Är jag i en dålig "ätperiod" så kan jag i princip bara äta frukt/grönsaker i upp till 5-7 dagar i vissa fall. Annars blir jag illamående av all mat och skulle förmodligen kräkas om jag tvingade i mig något. (Främst såser och kolhydratrika livsmedel så som pasta, bröd osv, men även kyckling och andra livsmedel.)
#12 Låter som det, jag får i mig nästan bara smörgås just nu eller yoggy, är typ allt :(
Hur är det med din hälsa i stort? Ofta när jag är precis i början av en förkylning kan jag vara antingen vrålhungrig eller inte hungrig alls. Det behöver inte vara en stor förkylning heller utan kan räcka med att något litet är på gång.
#14 Den är bra tycker jag. Trött men är jag alltid denna tiden på året.
Men vem vet, kanske är något som är på G att bryta ut? Haft huvudvärk med idag. Vet inte om det beror på att jag ätit lite eller om det är något på G kanske?
Prova att äta kokt mat (det behöver ju inte vara kyckling, du kan koka morötter och potatis och sånt!), undvik sura saker och starka saker, unvik väldigt fet mat, och undvik stekt mat samt vitt mjöl. Kan även vara en idé att prova att undvika laktos. Jag vet att det låter som mycket men det är vanliga saker som ställer till det för en krånglig mage
Medarbetare på Skor iFokus
#16 Stark mat och fet mat klarar magen inte så bra så det blir extremt sällan :)
Som sagt äter jag glutenfritt och laktosfritt :)
Sura saker äter jag, men kanske får minska på det då :)
Jo vet att det inte måste vara kyckling men jag är inte så glad för kokt mat överlag :) Är om jag gör mer grytor osv i så fall :D
Ja jag har läst en del på nätet samt anpassat efter min mage, den är som den är ibland. Men brukar sällan få sämre aptit :/
#17 jag kan få jätte dålig aptit om jag håller på att bli sjuk (som du redan funderade på) eller om jag är stressad eller ledsen eller om jag ska ha mens (och ibland är jag hungrig hela tiden… roligt det där) så det kan ju bero på något annat också?
#18 Grejen är att jag vet inte vad det kan bero på.
Inte stressad, mm. Det är om det är något som ligger och inte vill bryta ut riktigt i så fall hmmm
#19 går ju en influensa nu, den kan ju ligga och störa lite utan att du märker det så mycket? Är du trött också?
#20 Trötthet är något jag har varje vinter.
Ja kan ju vara, hoppas inte. Idag har det inte blivit vidare ätande heller :( Får bara inte ner det :(
#21 har du tur så håller det sig såhär!
Får du i din vätska i alla fall? Börja smått! Ibland måste jag "träna" upp mig för att kunna äta ordentligt och börjar då med typ soppa och yoggi och jobbar mig upp till riktig mat. Bättre att bara äta lite men att äta ändå
#22 Ja dricka får jag i mig mer än mat i alla fall :)
Ja precis, vet hur det är när jag varit sjuk och så och inte ätit så mycket, tar tid att komma igång igen. Så hoppas. Blir ju tröttare av att äta sämre liksom
A-fil är bra att äta vid magkatarr. Milt med tarmflorabakterier och lätt att äta när man inte vill äta nåt.
#24 Måste ha något i filen i så fall, gillar inte att äta fil som den är :) Speciellt inte laktosfri xD
cayenne, dragon, salvia, kanel, gurkmeja och oregano t ex stimulerar aptiten. Kanske kan du göra varma mackor med mycket oregano. Eller brygg te på det. Finns kanelte också. Kanel kan du ju strö på fil eller ha i en smoothie. Jag brukar göra en varm drink genom att mixa mogen banan, kokosmjölk, hett vatten, gurkmeja, kanel och kardemumma.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#26 Enda jag gillar av dem är oregano och kanel :/ Cayenne är ju ganska starkt med :) Kanel har jag på fil redan, men ökar inte aptiten hos mig tyvärr :( Aldrig upplevt att någon krydda eller liknande gjort :/ tack ändå! :)
-------------
Provade att äta lite imorse direkt när jag stigit upp , men det gick inte alls, fick springa på dass istället och fick nästan upp det :( Sjukt obehagligt :(
Jobbigt! Har inga tips men hoppas det löser sig iallafall! :(
Zingo ;D
#28 Sjukt jobbigt!
Och inte blivit bättre heller :(
Ät inte direkt när du vaknat! Testa att smutta på vatten först istället och gå runt lite för att starta magen! Har du testat att ha någon typ av bär i filen?
#30 Jag brukar normalt sätt äta frukost efter tja ca 1 timme.
Men testa det några skrev här i tråden, med att äta en liten bit av något, när man stigit upp, men det gick inte :/ Ja går runt gör jag på morgonen, får tar ut hundarna, fixar med kaninerna osv :) Får prova det med vattnet istället :)
Älskar bär! Men nu finns det inte svenska, och då måste jag koka bären innan jag har det på filen och det tycker inte jag är det godaste :/ Så längtar tills det finns att köpa igen :) Men banan tycker jag är gott i fil! Eller då kanel :)
#31 jag tycker att du ska satsa på att mjukstarta magen med först vatten och sen fil med kanel eller banan! Äter jag för mycket på morgonen mår jag verkligen hemskt under resten av dagen!
#32 det ökar tyvärr inte aptiten :( Fil macka tex är det jag brukar äta lite till frukost men fortfarande ingen direkt aptit :/ Äter runt 60 min efter jag stigit upp. När jag gjort allt med djuren och så :) Hoppas att det ökar snart liksom inte stressad orolig eller liknande Heller. Och inte gravid