Ont i axeln
Har så fruktansvärt ont i axeln, det stramar ut i armen, ilar och det sticker i fingrarna.
Tar jag Ipren så hjälper dom endast 1½-2 timmar. tror jag har förlyft mig på jobbet.
Tips på hur jag lindrar?
MVH Erika :)
Jag har ingen aning om vad som kan hjälpa, men mitt tips är att gå till en sjukgymnast eller fysioterapeut. Då kan du få veta exakt vad som är fel och få övningar eller tips på vad du ska göra för att det ska gå över.
Hoppas du blir bättre snart!
Ja, att gå till en sjukgymnast/fysioterapeut kan vara en bra ide´ om det inte blir bättre inom någon vecka, men sådant brukar ju bli bättre dag efter dag av sig självt.
Har du någon vetevärmare eller liknande att lägga på axeln kan det ju lindra och mjuka upp musklerna.
Du kan ju också testa att massera området eller be någon annan göra det.
Ta ett varmt bad.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Låter som en inflammation.
Vila armen men försök att röra den vanligt men bara till smärttröskeln. Värme är bra, likaså eez-spray eller Voltaren tabletter.
Massage kan reta en inflammation och göra den värre så försök att hitta sköna lägen och låt axeln vara, kör isf bara rörelseträning till smärttröskeln så att du inte blir stel- liksom, sträck ut armen, lyft den och lite sånt, bara försiktigt och helt normala rörelser men sluta strax innan det gör ont, gör det ont så gör mindre rörelser.
Jag hade en inflammation i en slemsäck i min axel vilket gjorde att jag inte kunna röra den alls, om så är fallet för dig så gå gärna promenader, allt som får blodcirkulationen att höjas är bra vid inflammation och en promenad belastar inte axeln. Hoppas att det blir bättre snart.
Jag har haft liknande. Jag fick inflammation både i muskel och nervbanorna som började vid skulderbladet och gick upp över axeln och ner i armen. Gjorde fruktansvärt ont. Jag fick Naproxen, men minns inte om jag fick antibiotika också

Tack så jättemycket för svaren! Ringde 1177 och fick rådet at ta 1 Ipren och 1 Alvedon, så det gjorde jag + att jag masserade in tigerbalsam morgon och kväll. Släppte på 5 dagar, underbart!
MVH Erika :)
Å vad härligt!