Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1991 ggr
Majaa12
0

Infektion i tån

Min tånagel gick av lite långt ner och jag har fått som en "bula" typ precis bredvid. Fick det igår och det pulserar i hela tån och gör så ont så att det knappt  går att röra såret. Skulle kolla lite för att se om det började försvinna men när jag rörde det kom det massa var ur. Vad ska jag göra åt det? Kan jag ha plåster på? Det gör så ont att jag knappt kan gå…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

IceTee
0

Gå till läkaren!

Medarbetare på Skor iFokus

Majaa12
0

Måste jag göra det? Finns det inget jag kan göra själv?

Mvh Maja  

IceTee
0

#2 lufta, pilla inte, tvätta med sprit. Men det finns en risk för blodförgiftning, så ta inte den risken!

Majaa12
0

#3 Okej, kan jag vänta någon dag om det inte blir värre?

Mvh Maja  

IceTee
0

#4 du lär inte få blodförgiftning på en dag om du ser till att hålla det rent, men i längden är det inte bra. Dessutom har du ju ont! Gå till läkaren så fort du kan, men tar det någon dag är det inte hela världen. Sikta på att göra det i veckan om det går tycker jag i alla fall

Majaa12
0

#5 Okej, tack för hjälpen :)

Mvh Maja  

IceTee
0

#6 lycka till!

Zadeira
0

Om det är en infektion och inte en inflammation så behöver du antibiotika för att det inte ska sprida sig eller leda till blodförgiftning. Har du feber? Är tån svullen och varm? Var det som kom ut genomskinlig sårvätska eller var det grön-gulaktigt var?

Majaa12
0

Har inte feber. Fick ut jättemycket var och vätska. Tror att jag fick ut allt det "tjocka" så det gör inte lika ont längre. Men är säker på att det va var iallafall.. Det är svullet bredvid nageln. Det verkar ha blivit lite bättre när jag fick ut det, det har inte pulserat i tån idag. Väntar med att åka till vårdcentralen om det inte blir nytt var. Ska gå till skolsyster imorgon (om hon är vid skolan) också.

edit: Tryckte lite på det och det kom ut mer nu.. Men det gör inte lika ont som igår.

Mvh Maja  

[Lollo 97]
0

Har haft så en eller två gånger. Har haft sprit på en bomullstuss och lagt på tån och tejpat runt så det skulle dra ur allt skit, men man måste byta flera gånger.

Men blir det inte bättre så skulle jag gå till läkare om jag vore du, att ha ont i tån är inte särskilt kul.

[loveisall]
0

Alsolsprit är uttorkande, så det kan du ta på en bomullstuss och ha på med tejp runt. Det torkar ut såret, men jag skulle nog gå till sjuksköterskan och få det rengjort först.

Portie
0

Låter som nagelbandsinfektion, när jag har haft det så har jag tryckt ut allt var och sen tvättat ordentligt med sprit och sen lagt ett litet förband. Har gått över snabbt på det sättet

vallhund
1

Snarare nageltrång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Majaa12
1

Det har nästan försvunnit helt nu 🙂

Mvh Maja  

[TanatosNyx]
1

Det låter som helt vanligt nageltrång. Det är bra att det gick hål så varet kom ut, det är därför det börjar bli bättre nu.