Hjärtklappning, vad hände?
Jag vaknade klockan 3 inatt. En liten stund senare fick jag hjärtklappning, hjärtat slog som på en livrädd kanin, jag skakade, kände ett tryck över bröstkorgen, hade ångest och värst av allt - det kändes som jag skulle svimma/dö. Jag överdriver inte, det gjorde mig ännu räddare och eftersom det varade i kanske 20-30 sekunder så jag hann tänka ungefär "vad händer om jag dör?". Det var fruktansvärt obehagligt men efter en stund lugnade jag ner mig och slutade hyperventilera. Vad hände egentligen? Detta har inte hänt förr, men jag har haft en del problem med ångest i mitt liv.
Det låter ju som att det skulle kunna ha varit en panikångestattack. Och det verkar ju inte helt otänkbart med tanke på att du haft problem med ångest. Om du är orolig tycker jag att ett besök på vårdcentralen inte vore fel.
Jo det kan det ju vara nu när du säger det. Eftersom det är första gången avvaktar jag med vårdcentralen, men om det händer igen kanske jag gör ett besök. Det var väldigt obehagligt, men särskilt orolig är jag inte.
Tycker med att det låter som en panikattack.
Om det kommer igen så lägg en hand på magen och bukandas, lägg märke till hur magen blir större när du andas in och hur den sjunker när du andas ut och försök att andas lugnare.
Eller andas i fyrkant om du vet hur man gör. Det hjälper alltid mig, det är bra övningar som gör att paniken försvinner.
Tack för tipsen! Det höll på hände en gång till idag (har svårt i vissa sociala sammanhang) men det hände aldrig och det var ju tur.
#4 Om du känner att det är på väg eller du väl hamnar i det, oavsett situation så funkar det med försöka bukandas eller att andas i fyrkant. Man lurar kroppen att bli lugn, precis som hjärnan reagerar felaktigt på en situation som absolut inte är livshotande.
#5 Tack för tipset! 🌺
Jag brukar också få panikångestattacker ibland, jag kopplar automatiskt bort från omvärlden och då hjälper det, men det är ju inte så bra…
Hur andas man i en fyrkant?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Låter som panikångestattack. Dom brukar säga att den första /dom första attackerna är värst. För mig var den andra attacken värst; jag trodde seriöst jag skulle dö och lade mig på en regnig väg för att förbereda mig för att dö…. men då gick det över.
Det blir bättre ju mer du lär dig hantera det. KBT är bra, ju tidigare desto bättre.
Om du hyperventilerar, så andas i händerna eller i halsduk eller nåt, för man får för mycket syre och blir yrslig som gör att man ofta får mer panik.
Scrolla ner till kroppstekniker, där ser du en bra förklarande bild på hur man gör. Man kan hitta fyrkanter överallt, om du inte har någon framför dig så föreställ dig en.
Jag har stora lungor så jag räknar till åtminstone 5, gör det som känns naturligt för dig. Man kan ibland märka att man andas långsammare och långsammare under övningen.
Det är biologiskt bevisat att när man har gått nästan ett helt varv så har man redan lugnat ner sig själv, så fortsätt tills det känns bra och om du fortfarande befinner dig i en ångestladdad miljö så lägg handen på magen och fortsätt med bukandningen och lika långa lugna andetag som vid övningen andas i fyrkant så fungerar man mycket bättre.
På mitt jobb har vi långa möten och under de möten så kunde jag förut ha flera panikattacker, men med de här övningarna så går det mycket lättare, även om jag måste tänka på andningen hela tiden. :-)