Efter operation av vristen
Hej alla!
Kanske inte riktigt rätt sajt att få svar via, ni får gärna rekommendera någon annan om ni har tips =)
Det är så att jag opererades i höger vrist 17.12.2015. På magnetröntgenbilderna syntes ojämnheter på kanterna i de olika benen. Hade även för trångt mellan båtbenet och hälbenet som orsakat stressfrakturer, detta skulle åtgärdas genom att göra mer rum mellan dessa ben. När ortopeden väl skar upp och började arbeta hittade han en överraskning, hade en 1cmx0,5cm lös benbit som trasslat in sig i ledbanden så pass att den inte ens syntes på bilderna.
Benbiten avlägsnades och allt putsades som planerat, dessutom var dom tvungna att ankra ledbanden och spänna dem.
Hade gips (bakskena) i 2 veckor och fick inte stöda på foten alls. 31.12 avlägsnades gipset och stygnen och det passades in ett vriststöd som jag nu skall ha i 4 veckor. Kryckorna kunde jag lämna redan 1.1.2016. Utan stöd får jag inte stiga på foten…
Men nu till problemet… I mitt vriststöd finns hårda plastskivor på sidorna för att hindra mig från att röra foten i sidled. Det har varit jättebra men nu har jag några dagar haft mer ont och jag känner att hålfoten ramlar ner, var "plattfotad" före operationen också men den har varit i rätt läge tills nu. Dessutom får jag otroligt ont i den inre fotknölen eftersom ju stödet försöker hålla foten upprätt och pressas mot fotknölen =/
Undrar om det är meningen att hålfoten ska "ramla" ner igen nu när svullnaden lagt sig, är det svullnad som hållit den i rätt läge hittills? Eller har möjligtvis nåt av de ankrade ledbanden gett efter? Har inte ringt läkaren eftersom jag vill avvakta med smärtan och se om det blir bättre…
Tillägger ännu att vristen opererades på utsidan, såret går från yttre fotknölen ca 10cm framåt mot tårna. Så det är inte den inre fotknölen de pillrat på…
Tacksam för tips =)
Låter som om stödet behöver justeras, när svullnaden nu lagt sig. Så ring till läkaren och fråga.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
ja, borde kanske göra det trots allt 😐 Skulle kanske behöva ett med pronationsstöd eller vad det nu heter…