Yrsel
Hej allihopa.
Det är så att jag sedan igår är väldigt yr. Jag märkte av det en stund efter jag börjat jobba. Skulle in till en kund när det började pipa i öronen och hade något slags tryck. Fick vara försiktig så jag inte rörde för mycket på huvudet…
Jag gick och handlade åt denna kund och var rätt yr då. Efter det var det dags att städa en timme och då började det kännas bättre. Men sedan när jag gick ut igen så började trycket i öronen igen. Det fortsatte så under dagen att det märktes av när jag gick in och ut, och när jag slutade hos sista kunden blev jag så yr att jag krockade in i en vägg (gåendes) och spräckte ögonbrynet och fick en bula i huvudet…
Jag sökte inte läkare eller så, eller ens sa det till mina arbetskamrater, för jag tycker det är väldigt jobbigt om jag får uppmärksamhet av allihopa. Idag stannade jag hemma från jobbet eftersom jag var rätt yr och illamående på morgonen.
Jag vet sedan tidigare när jag gett blod att de fått ta om prover för att jag har lågt blodtryck. Har aldrig frågat någon läkare om detta då jag aldrig riktigt haft problem med det. Jag har väldigt länge haft det så att jag inte kan titta upp för mycket (t.ex. damma högt upp) för då blir jag yr. Skakar jag på huvudet blir jag också yr och jag behöver inte ta i mycket alls.
Så jag undrar vad jag kan göra åt detta? Är det bara motion som gäller för att förbättra blodtrycket? Jag sitter still alldeles för mycket vid datorn så mer motion vill jag ju ha. Men kan man göra något mer? Jag kan ju även ha lite järnbrist som jag haft förr och jag hade ju nyss mensen kom jag på nu. Men tycker bara det är lite konstigt det händer vid temperaturförändringar eller om det är nåt annat då. Att jag rör mig mer antar jag än när jag är inne.
Tack på förhand.
Om du känner tryck i öronen så låter det som att du har problem med öronen som ger yrsel. Balansorganet sitter nämligen i örat :-) Ring 1177 och be om råd.
Med vänliga hälsningar
Chess
Känner igen det där lite. Innan hade jag lågt blodtryck (normalt nu) men då (nu också dock) får jag yrselattacker med jämna mellan rum, jag har tyvärr fått lära mig leva med det för ingen läkare kan hjälpa mig med dessa då jag får så många olika svar.
Vissa av dem är pga lågt blodtryck och det kan susa i öronen då, jag har fått avbryta allt och ta tag i närmsta vägg eller objekt så jag inte ska ramla omkull, stanna mitt i en väg osv osv, hände senast idag en liten lätt yrsel attack.
Hemskast är när hela rummet snurrar.
Har även fått det sittandes men då sa en läkare att jag kan ha fått ett blodtrycks fall. Det var riktigt obehagligt!!!
Kolla så du inte har järnbrist, det kan också ge yrsel.
Motion säger de hjälper, när jag var som mest aktiv hade jag dock ändå lågt blodtryck hehe, nu är jag i princip inaktiv jämfört med förr och har normalt blodtryck (har andra problem ivessej som kanske stressar upp kroppen).
Järn, Motion och rådfråga läkare ifall det kan vara något annat än lågt blodtryck eller järnbrist.
Jag brukar också så yrsel och tryck i öronen efter att jag suttit länge och sen reser mig upp. Det måste ju bero på blodtrycksfall och sedan när man reser sig upp så rusar blodet runt igen och skapar tryck i både öron och huvud. Har du kollat ditt blodtryck? Vet du vad som orsakar ditt blodtrycksfall isåfall?
Jag vet varför jag får blodtrycksfall sittandes. Äter i övrigt medicin mot högt blodtryck.