Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1067 ggr
Skitgalen
0

Slutat tvärt med antidepressiva

Ja, jag vet att det var korkat av mig. 

Jag har ätit Citalopram 40 mg i ungefär 1 månad och för några dagar sen glömde jag ta tabletterna och kände att jag mådde bra utan, så jag tänkte att då slutar jag helt och hållet utan att tänka på att jag behövde trappa ner. Nu har jag skitjobbiga symtom som yrsel och små konstiga "elektriska" stötar i huvudet. 

Så jag undrar om det går att börja om på nytt eller så? Jag tog idag 20 mg istället för 40 och tänkte att jag kanske kan trappa ner på det viset, eller är det för sent nu?

Skitgalen
0

Eller ska jag ta 40 mg och börja om på nytt?

Maria
2

Kontakta din läkare som skrivit ut medicinen.

/Maria

[tk1971]
2

Det där var inte bra. De där "elstötarna" i huvudet är ett känt utsättningsbesvär. Jag tycker du ska kontakta din läkare snarast så ni kan komma överens om hur du ska göra nu.

sisela
3

jag har också "råkat" sluta tvärt med citalopram några gånger. Det var inte meningen egentligen men tabletterna tog slut och jag hade svårt att ringa och förnya receptet. Första dagen mådde jag jättebra, tredje dagen kraschade jag totalt. Jag har för mig att jag bara fortsatte på min normala dos (40 mg) när jag fick ny medicin. Evt. tog jag 20 mg i två dar för at sedan gå upp på 40 igen. 

En annan fråga är om du är redo att trappa ner efter bara en månad. 

Jag trappade ner från 40 till 0 på ett år, väldigt långsamt, och det gick bra. 

men…som #3 säger, prata med din läkare.

vallhund
0

Det tar ungefär en månad tills man får full effekt av antideppmediciner, därefter bör man fortsätta i minst 6 månader för att sedan trappa ut långsamt i samråd med sin läkare. Ibland kan längre behandlingstider krävas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.