Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2267 ggr
Frosstis
0

svartnar för ögonen och yrsel

hej har googlat men fattar inte riktigt. nästan varje gång jag reser mig upp från liggande, sittande, eller när jag tex plockar upp ngt från golvet eller böjt mig ner för att klappa ett djur så blir jag väldigt yr och det börjar svartna för ögonen (blir bara helt svart om jag böjt mig ner ordentligt eller legat ner). jag blöder oclså näsblod rätt ofta och har gjort det länge, men har tänkt att det är för att jag har känsliga blodkärl men så sa min kompis att alt detta kanske beror på att jag har järnbrist. kan det vara så? har ingen mens (p-piller) så förlorar ju inte direkt mkt blod. vad säger ni? vad kan detta bero på?

VästkustFia
0

Lågt blodtryck kanske?

Maria
0

Det låter som blodtrycksfall. Det är inte farligt men väldigt obehagligt.

Det bästa är att göra ett läkarbesök så de får kolla upp dig. Bland annat med blodprov för att kolla ditt Hb.

/Maria

Annielle
0

Jag har varit likadan länge och väl tidigare, jag har lågt blodtryck så det handlar nog om det, men jag har även haft för låga järnvärden som säkerligen har gjort det värre eftersom jag nu efter att ha fått upp dem inte alls får yrsel lika lätt och svartnande för ögonen som jag har haft i så himla många år.

Men du behöver be dem kolla ferritinvärdet (järn som finns inlagrat i kroppen) inte bara Hb eftersom man kan ha järnbrist även fast Hb (blodvärdet) visar bra värden, på Hb ser du om du har blodbrist, vilket man inte behöver ha för att ha järnbrist (även om det brukar leda till blodbrist till slut när det är riktigt illa)

Sen kan det även bero på någon medicin om du äter någon.

När jag låg på högre dos av ( SSRI/antidepp) var det värre också, men blev bättre på lägre dos.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Frosstis
0

Tack för svar. Äter inga mediciner så kan inte bero på det :)

Får ringa VC snart och boka tid, har fler grejer jag behöver kolla upp.

Frosstis
0

#3 ska jag säga vad de ska kolla när jag ringer för att boka tid eller ska jag be dom kolla ferritinvärdet när jag är där?

Annielle
0

Bra att du ska gå dit!🙂

Det räcker att du säger att du vill kolla ferritinvärdet när du är inne hos läkaren.

De bryr sig nog inte om det när du bokar tid än då.

Lycka till!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
0

#4 "Äter inga mediciner"

p-piller är mediciner och kan påverka kroppen väldigt mycket. Läs under biverkningar för ditt p-piller, på bipackssedeln eller på fass.se

p-piller brukar kunna ge sköra och torra slemhinnor t ex vilket kan göra att man lättare blöder näsblod

P-piller kan ge både högre och lägre blodtryck.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Frosstis
0

#7 Men jag har haft ppiller i 2-3 år nu ^^ och slutade för typ en månad sen hehe

OlgaMaria
0

Då kan det vara så att du får en avvänjningseffekt, om dessa problem med yrsel är nya? P-piller höjer vanligen blodtrycket. Så nu när du slutat kan det ju bli lägre. Förhoppningsvis rättar det snart till sig. Förhoppningsvis slutar du också blöda näsblod när slemhinnorna får återhämta sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Frosstis
0

Hmm kan faktiskt inte komma ihåg när jag började bli yr, så det du säger kanske är sant, får hoppas på det och att det blir bättre! Det är jobbigt, känns som att jag är bakfull varje dag haha🙂

smellcaramell
0

Jag har alltid haft lågt blodtryck och måste hålla mig i väggen om jag suttit still någon timme och kollat på film eller så. Första gången jag blev påverkad av alkohol konstaterade jag glatt "det känns som när jag reser mig ur soffan, fast hela tiden" allt snurrar och det svartnar för ögonen en liten stund och sedan blir allt normalt typ :)

[loveisall]
0

Jag kan få som du, blodtrycksfall, när jag sitter i bilens passagerarsäte.  Men, Jag har stora muskelknutor i magen som trycker på både blodkärl och vener och annat i magen när jag sitter vikt.  Ibland när jag stiger ur bilen måste jag stå upp och hålla i bildörren  ett tag och röra på armar och ben, så försvinner det om en stund.  Men det känns ju som om man ska svimma.

Jag märker ganska fort av när jag börjar få blodtrycksfall, för då blir jag trött och gäspig och har svårt att hålla ögonen öppna.