Till er som gett blod
(Har även skrivit detta på blodgivning ifokus) I februari förra året tog jag tag i att ge blod, och det första mötet var ju att se så allt var ok vilket det var och vi bokade en tid för att ge blod. Denna tid fick jag dock skjuta på eftersom jag blev sjuk och så har det gått fram tills nu då jag tog tag i att kolla upp mitt mående hos läkaren. Hon sa att det inte var någon fara för mig att ge blod så på måndag tänkte jag ringa dem och boka en tid. Problemet är att jag är lite rädd och nervös inför det och skulle gärna få höra era tankar och erfarenheter. Smärtan kan jag inte påstå att den skrämmer mig, så många nålar jag fått i kroppen (tatuering, piercing, och blodprov), men det som gör mig nervös är att jag dels är rädd för att bli trött och somna på busen hem då jag inte vet om jag kan få någon som följer med, och dels är jag rädd att bli sjuk efter. Mina problem var att jag känt mig lätt förkyld, och jag är rädd att det ska vara en "riktig" förkylning när jag ska ge blod som jag missar eftersom jag mår såhär hela tiden! Vad tänker ni om mina tankar? Vad är era erfarenheter?
Medarbetare på Skor iFokus
Man ska i regel inte ge blod om man känner sig flunssig. Det står också så i en blankett som jag brukar fylla innan jag ska ge blod att man ska ha varit symptomfri i två veckor innan man ger blod, eller något sådant om jag minns rätt.
Om du dessutom inte mår särskilt bra så är det ingen vits för dig att ge blod. Man ska vara i skick då man ger blod för det tär mycket på krafterna sådär annars också, speciellt just efter att man har gett blod.
Jag har gett blod många gånger och jag brukar oftast svimma efteråt så jag tar det lugnt ca en timme och sen ger jag mig iväg. Trött är jag aldrig och hittills har jag inte somnat på bussen men om jag hade varit småflunssig och lite trött innan så kanske risken är större för att man somnar på bussen. Jag vet inte då jag själv aldrig har tagit risken att gå och ge blod då jag är småflunssig.
Jag tycker att du ska avvakta ännu med att ge blod. Det finns ingen idé att ge blod då man inte är riktigt i skick. Det är åtminstone mina tankar om saken.
Om du ändå går och ger blod så tänk på att stanna kvar på stället i åtminstone en timme för att vila, dricka och äta. Se också till att du där hemma har mycket juice, lite kex och mat att äta för du lär kanske behöva det. Jag själv brukar vara vinglig hela dagen och emellanåt börja må dåligt så då är det bra att ha allt hemma så att man inte behöver gå till butiken efteråt.
#1 men eftersom min läkare sa att det inte skulle vara någon fara så borde det ju inte vara det heller tänker jag. Det här är ju någon hon borde veta liksom. Halsontet trodde hon berodde på att jag sover med munnen öppen och hostan och täpptheten berodde på damm och ev lite känslighet mot kvalster. Ja, jag kan ju se till att allt är fixat hemma och att säga till innan jag ger blod att jag är rädd för att bli trött (har dock aldrig svimmat i mitt liv så jag hoppas att det håller i sig) och liknande så får jag säkert stanna kvar lite extra och vila/knappa på telefonen. Smart tanke! Sen får de såklart avgöra med mitt mående också, säger de att de ändå inte vill så litar jag ju på dem. Tänkt gå till läkaren igen för ett annat ärende så jag tänkte dubbelkolla en gång till för att vara helt hundra! Ska tänka på att ha kex och liknande hemma. Har bakat lussebullar så att ta en sån och vila i sängen borde nog vara en bra idé va?
#2 Jag litar nog mera på den personal som har att göra med blodgivningen än en annan doktor som pysslar mer med annat. Då du fyller i pappren så kom ihåg att vara fullständigt ärlig angående flunssor. Sen kommer en person att intervjua dig och då kan hon/han ställa frågor om saken och sen avgöra om du får ge blod eller ej. Om de inte ställer frågor angående din flunssa under intervjun så ta upp det själv och fråga om deras åsikt, de vet ändå bäst. :)
Om du har ont i halsen tycker jag dock personligen att du definitivt bör avvakta, men du gör ju som du själv vill.. Jag brukar hålla mig borta från dessa ställen om jag är lite flunssig för jag vill inte smitta ner någon där.
Jag har varit sjuk från och till väldigt länge nu och har inte kunnat ge blod på ett år. Det känns frustrerande men jag vet att det är onödigt att gå om man inte är i skick, speciellt för mig som har redan svimmat en gång efter att ha gett blod. Då du inte vet hur du annars kommer att reagera efter att ha gett blod så bör du vara extra försiktig.
Annars tycker jag att det är jättekul att ge blod. Man får äta mycket gott efteråt och det känns fint att ha kunnat ge blod. :)
Kom också ihåg att det är ju meningen att man gör en god gärning iochmed att man ger blod men om man går dit och har flunssa och riskerar att smitta andra, så är det inte en särskilt god gärning från mitt perspektiv. =/
Ursäkta om jag låter lite dömande här men jag själv är alltid så noga med att aldrig gå dit då jag är sjuk eller har flunssa symptom så jag hade ju hoppats att även andra var noga med detta. =/ Jag vill inte låta som en bitch här men det här var nu mina tankar om saken. =/
Du låter absolut inte som en bitch! Ska tänka på att ta upp detta med dem när jag ringer imorgon och förklara vad läkaren sa och be om deras åsikt! De kanske säger att jag ska gå till läkaren igen och be att de kollar vissa saker och ger något skrifligt- det vet jag inte!
Kan tillägga att läkaren inte hittade något som tydde på en infektion av något slag. Allt såg fint ut, d.v.s. att aningen var fin, inga slemhinnor var dåliga och allt såg helt enkelt ut som det ska när man är frisk!
Men ska absolut öppna med detta när jag ringer och låta dem avgöra 👍

När jag lämnade blod brukade jag känna mig lite svimfärdig resten av dagen. Skulle jag något annat efteråt såg jag alltid till att ha minst en liter vatten med mig som jag kunde dricka.
Sen brukade jag se till att äta ordentligt dagen innan och samma dag som jag skulle lämna blod och att fika där efteråt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
När jag har lämnat blod har jag känt mig lite snurrig efteråt, men efter 15 min vila och ett glas saft hos blodcentralen så mår jag bra och kan fortsätta dagen som vanligt. Jag har aldrig känt något behov av att jag måste åka hem och vila utan brukar gå på stan en stund efteråt utan problem.
#7 Min kompis är likadan. Hon är pigg och kry efter att hon har gett blod. Jag själv är raka motsatsen och blir som en zombie resten av dagen. =p
Hur gick det?
#9 de har inte telefontid så länge på dagarna, så jag har hittills lyckats missa varje dag. Nu har jag dessutom mått illa när jag vaknat ett par dagar också, så jag skjuter nog på det till efter jul. Det får bli ett nyårslöfte som jag ber alla påminna mig om att hålla!
#10 Ah, du verkar ju inte vara i skick fysiskt sätt så då är det ju ingen idé att börja ge blod med tanke på hur mycket det kan ta på ens krafter. Hoppas att du mår bättre snart så att du kan donera blod. :)

Det kan inte vara så att du känner dig förkyld just för att du är nervös? Ibland kan man ju kroppen "hitta" på lite bus med oss.
Jag ger blod och blir så där äckligt pigg och glad efteråt, vilket varar i flera dagar!
På blodcentralen har de fika och oftast ett trevligt väntrum där du kan sitta och fika och koppla av om du känner dig lite yr eller trött. Med deras mat och fika hittar oftast kroppen tillbaka i balans.
Viktigast av allt är att DU ska känna dig bekväm innan du gör det. Ibland, även om vill göra en god gärning, är det inte alltid man klarar det, DU är ju trots allt viktig och om du inte mår bra av det ska du ju inte göra det. Det finns andra sätt i så fall att göra goda gärningar <3
Lycka till!
Jag har gett blod i 20-25 år och det enda som jag upplever jobbigt är järntabletterna som min mage reagerar på. Har testat olika sorter och kapslarna är lindrigast för magen. F.ö. ska man ta det lugnt efter blodgivning och inte rusa iväg som jag gjorde vid ett tillfälle. Då blev jag både yr och kallsvettig. Så sitt ner och vila och drick eller ät av det som bjuds. Jag är stolt över att vara blodgivare. Man gör en insats om än så liten, men ändå.
Jag gav blod igår och hade inga problem. Var førsta gången før mig så var givetvis lite nervøs men gick hur fint som helst. 6 minuter tog det før mig att fylla påsen. Det som tar tid ær allt runt om kring. :)
Jag kænde mig inte trøtt eller något som helst under dagen. Heller inte svimmel eller illamående.
Tingen ær ju att alla reagerar olika. Jag føreslår att du går en gång om du vill. Boka en tid så att du kan gå hem direkt efteråt och inte behøver åka på jobb eller så. Visar det sig att du får problemer så behøver du inte gå tillbaka. :)
Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com