Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1819 ggr
svassen
0

billig tandvård (ätstörningar)

Jag är 25 år nu och har inte varit hos tandläkaren på 6-7 år. Jag är väl rädd för sanningen antar jag… Har haft bulimi till och från i 9 år och jag märker att tänderna är i dåligt skick… Vissa tänder är vassa, jag har nog flera hål och fyllningar som verkar försvunnit. Till råga på allt är ekonomin dålig. Inte blir den bättre när man har ätstörningsproblem och kan lägga många tusenlappar på hetsätningar. Får hjälp för ätstörningarna, men måste verkligen ta tag i tandvården nu. Vad har ni för tips att ge mig för att komma billigt undan? Bör jag teckna någon försäkring? Som jag förstått det kan jag få Särskilt Tandvårdsbidrag eftersom jag har ätstörningar. Men kan jag utöver detta bidrag även få det Allmäna Tandvårdsbidraget? Eller ersätter det ena det andra?

Maria
0

Det allmänna tandvårdsbidaget är 300:- per år tills man fyller 30 och jag tror att man kan plussa på sparade år.

Däremot är jag osäker på hur det funkar med särskilt tandvårdsbidrag. Det får ju nästan ringa och fråga. 

Börja med att be din läkare skriva underlag för att söka det särskilda bidraget.

/Maria

OlgaMaria
0

En läkare ska skriva intyg för särskilt tandvårdsbidrag så börja med att ta upp detta på din vårdcentral eller om du kan prata med någon läkare på ätstörningsenhet eller så. Det allmänna bidraget får du också del av och det fungerar automatiskt så det behöver du inte göra något åt.

Ett tips kan ju vara att skölja munnen med bikarbonat+vatten då det neutraliserar syror.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
0

Du kan ju börja med att boka en sista minuten för en undersökning hos tandläkaren till halva priset! 🙂

Bokar man dagen innan får man halva priset råkade jag se när jag skulle ändra min tid på nätet för ett tag sen, sjukt bra att det finns, men önskar att jag hade vetat det tidigare!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Em_
0

När jag kom upp i en viss summa var all tandvård gratis i ett år 🙂

Karmatarerskanise
0

#3 Så fungerar det inte här. Här betalar man fullt oavsett när man bokar.

Annielle
0

# 5

Du har kollat folktandvården på nätet då?

För det gäller så vitt jag vet bara där…

Tråkigt om det inte gäller över allt ju! 😕

Karmatarerskanise
0

#6 Har du någon länk?

Annielle
0

Googlade och fick mest upp Stockholm, men även något om Sörmland och att de testade det i vissa områden i Västra götaland, men vet ej om det fortfarande gäller…

Googla sista minuten Folktandvården och den stad du hör till så får du se.

Lycka till!

[rumelle]
0

Ja, man kan få ett speciellt tandvårdsbidrag vid ätstörningar. Det är din läkare som skriver ut ett intyg som du tar med till tandläkaren. Man får max 600 kr per halvår utöver det vanliga tandvårdsbidraget, men det gäller bara för undersökningar och förebyggande tandvård, t.ex. hygienistbehandlingar.

nypisnina
0

#1 Det stämmer att de plussar på sparade år, men jag minns inte om det var upp till en viss summa eller om det var alla år.
Jag väntade också länge innan jag gick till tandis efter att jag var 20 och vet då att jag fick några (eller alla?) år plussade.

Annielle
0

Min tandläkare sa senast jag var där att det bara gick att spara i två år, sen börjar det om på nytt….tyvärr!

IceTee
0

Du kan max spara in 600kr

Medarbetare på Skor iFokus

TjockaBerta
0

Vissa diagnoser berättigar till tandvård inom högkostnadsskyddet. Soc utfärdar såna kort.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
0

#13 Eller habiliteringen om man hör dit

l'm back