Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1398 ggr
Emelie-E
2015-12-17 14:42
0

Lunginflammation?

Jag har under hösten varit förkyld väldigt ofta. Har väl varit "frisk" 1-2 veckor innan det har dragit igång igen. Nu sista gången jag blev sjuk fick jag en väldig hosta som inte ger med sig alls. Har hostat i 4-5 veckor nu och sent i går kväll började jag få ont i ryggen, där lungorna sitter. Idag är smärtan värre och sitter under brösten på sidorna i slutet av revbenen. Andas jag djupt kan det göra jätteont och andra gånger känner jag inget. Däremot värker det i stort sätt hela tiden även om jag andas normalt. Jag hostar slem och har gjort under dessa veckor. Jag är så sjukt äckligt trött hela tiden. Somnar så fort jag sitter still. Anstränger jag mig (har en jobbig skogsbacke att gå upp för när jag lämnar och hämtar son på dagis) så hostar jag så jag nästan spyr i upp emot en halvtimme innan det ger med sig. När jag andas så kan det ibland knastra och pipa. Främst om jag har ansträngt mig. Jag tycker att det är rätt tungt att andas över lag för stunden. Kan detta vara lunginflammation? Jag har ingen feber. Och om det är lunginflammation, måste man gå till en läkare eller kan det läka ut av sig själv? (Noll koll)

[Hayabusa]
2015-12-17 14:44
0

Kan absolut vara lunginflammation. Uppsök läkare snarast, det är mitt råd.

Annielle
2015-12-17 14:49
0

Oavsett vad det är borde du söka läkare när symptomen är så pass långvariga och starka.

Du behöver ju dessutom ta det lugnt och vila (skogsbacken borde du undvika)

Lunginflammation kan läka ut av sig själv, MEN man brukar ge antibiotika eftersom det kan bli livshotande i vissa fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Emelie-E
2015-12-17 14:57
0

#2 Skogsbacken är svår att undvika när jag inte har körkort och sonen måste till dagis :/ Finns en vanlig slät väg att gå på också, men den är bara rakt uppför den med och den tar ca 15 min att gå så jag vet inte hur jag hade reagerat på den vägen faktisk, troligtvis likadant. Grejen är att min man jobbar hela helgen och jag har som sagt inget körkort. Så det är bara ikväll vi kan åka till läkaren men jag känner mig tveksam då jag bara har haft ont i en dag. Men samtidigt vet jag inte om jag kan vänta till måndag kväll-tisdag heller. Bah, får nog prata med mannen när han kommer hem om en stund iaf :(