Citodon, aldrig ätit detta!
Hej - har nog aldrig skrivit på detta forum tidigare, trots att jag varit med och läst en hel del.
Sitter här med bruten fotled och gips 6 veckor. Har dessutom gått igenom totalt 5 ryggoperationer med kvarvarande, svår smärta. Även fått en trokanterit.
Mkt ont alltså, varför min ortoped nu skrivit ut Citodon åt mig. Detta är ett läkemedel som jag aldrig tagit tidigare, men jag vet att många har hjälp av det. På mig hjälper det inte alls!
Vet någon om man kan kombinera Citodon med Ibuprofen typ Ibumetin o dyl?
Du ska främst fråga din läkare om detta. Att ge andra råd om medicinering kan vara klurigt.
Det verksamma ämnet i Citodon är Paracetamol och Kodein.
Paracetamol är detsamma som finns i Panodil och Alvedon och det är egentligen Kodeinet som är det som gör att medicinen räknas som "stark" då Kodein är/kan vara beroendeframkallande.
Kontakta din läkare som känner till din sjukdomsanamnes så vet du att du får rätt råd.
Usch, att ha ont är verkligen inget kul så jag hoppas att du kan få något som lindrar smärtan.
/Maria

Tycker också du ska ta detta med din läkare. Det är inte bra att ge råd så här.
Vet att man inte ska äta läkemedel som är antiinflammatoriska när man t.ex. gjort steloperation i ryggen då det kan försämra läkningen. Så om det gäller även vid ett benbrott kan bara din behandlande läkare svara på.
Vid förkylningsvärk/muskelvärk kan man kombinera Alvedon och Ipren men nu har du ju helt andra problem.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Citodon förskrivs numera på särkild blankett tror jag det heter då det anses var beroendeframkallande pga kodeinet. Jag vill inte skrämma dig att itne ta dessa piller utan bara tala om fakta.
Precis som tidigare skrev bör man väl tala med läkaren först. Jag har tagit citodon tre gånger, alla efter operation. Dessa gånger har jag kombinerat dessa med Ipren. Problemet det blev att det blev alldeles för mycket för min mage, går ej att kombinera med Alvedon, har för mig att det står i bilagan i kartongen vilka sorter som man absolut inte ska kombinera. Citodon är väl en starkare typ av Alvedon om jag förstått det rätt
Det är samma innehåll av Paracetamol i Citodon som i Alvedon och Panodil med skillnaden är att Citodon också innehåller Kodein.
/Maria
korta svaret är ja..men som övriga säger prata med din läkare först innan du provar det
när min son opererades för några år sedan så fick han väldigt ont efter operationen och vi fick åka till akuten för att han skulle få bättre smärtlindring han ordinerades Citodon och Ipren i kombination och det fungerade väldigt bra som tur va

Tack för svar, har nu pratat med min läkare och det är okej i mitt fall att ta denna kombination.Ska tydligen inte alls vara problem med detta, och det hjälper mig faktiskt riktigt bra.
Vet ju att man i första hand ska prata med behandlande, men jag undrade mest om någon haft liknande medicinering eller hade kunskaperna redan. Var väl lite lat.
Jobbar själv inom vården och vet att Citodon har lite "dålig klang". Missbrukar faktiskt av en hel del patienter. Men i mitt fall handlar det om 2-3 veckor, sedan läkar inte inte behöva mera.

Blev lite konstig svenska där….:).
Missbrukas….
Sedan lär det inte behövas mera….
…ska det stå :).
Jag har ätit maxdosen av Citodon 8 tabletter/dygn i långa perioder. Jag tycker den ahr hjälpt mig ganska bra. Nu äter jag i snitt 3-4 per dag.
Har provat det mesta i smärtlindring innan.
Men som med allting annat så är det väldigt individuellt och just paracetamol kan vara lite riskabelt för njurarna.
/Maria
Jag ligger på 2 - 4 Citodon en vanlig dag, till det rejäla mängder Lyrica.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Lyrica har jag också provat men numera så äter jag Citodon och Saroten vilket fungerar en aning.
/Maria
Ja Citodon funkar, en aning. De är bättre än inget. Lyrica är för nervsmärtor och Citodon för de mer generella smärtorna i stela muskler.
#8 För min del krävs nog lite mer än några veckors behandling.
Jag glömde att jag också tar riktiga kodeintabletter 25mg, detta för att slippa ta för mycket av Citodon tabletterna.
😕