Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2150 ggr
candyme
2015-12-02 12:12
0

Ögonproblem

Hej!

Jag har använt kontaktlinser sedan juli och det har fungerat bra.
Men i Fredags så började jag se suddigt med linserna på, såg suddigt på långt håll.
Använde glasögon lördag och söndag och hade linser igen stor del av måndagen då jag såg suddigt igen.
Tog av mig linserna då jag kom hem och har sedan dess bara använt glasögon.
Testade att ta i en lins för att se om jag såg lika dåligt med glasögon som med linserna men upptäckte att jag såg bra med glasögon och suddigt med linser på båda ögonen.

Mina ögon ser bra ut, har bara svaga röda trådar som de alltid haft.
Ena ögat känns betydligt ondare än det andra.
Har inga ljusblixtar eller något sådant.

Har bokat tid hos optikern på måndag.

Någon som vet vad detta kan vara?

/Emma

Maria
2015-12-04 14:48
0

Jag ser att du inte har fått något svar så jag hoppas att det löser sig på måndag.

/Maria

[Devya]
2015-12-04 16:56
0

Ibland kan jag se suddigt med linserna, oftast om jag har haft på mig dem lite för länge eller har vistat på något ställe där det har varit "greasy".  För mig har det hjälpt att tvätta linserna extra noga och då det har berott på att jag har haft på mig dem för länge så har det hjälpt att ha en liten paus från dem. 

Om ena ögat gör lite ont så bör du definitivt ta en paus från linserna. Du kan ha råkat dragit på dig något fult och otrevligt. Se till att alltid tvätta fingrarna noggrannt då du ska sätta i linserna eller då du ska ta ut dem. Se till att byta linsvätskan i lins behållaren ofta och vila dina ögon med jämna mellanrum. Nu borde du använda dina glasögon tills dina ögon mår bättre igen. 

Vad för linser använder du? Är det månadslinser eller endagslinser? 

Hoppas att du får något vettigt svar från optikern och dela gärna med dig här på forumet om vad optikern hade att säga!

candyme
2015-12-04 18:43
0

Vad bra att någon har svarat.

Nu har det gått några dagar sedan jag skrev men symptomen är detsamma.

Vänstra ögat gör ont, inte mycket men det är inte normalt. 

L'tt svullet under ögat och ut mot tinningen men detta är inget man ser i spegeln.

När jag testat att nudda lätt på ögonlocket så är det ömt och känns inte behagligt.

Har inte alls haft linser sedan i tisdags utan bara kört med glasögon.

Jag använder Easyvision opteyes  månadslinser.

/Emma

[Devya]
2015-12-05 09:41
0

#3 Jag brukar också råka ut för att någondera eller båda ögonen börjar göra ont och bli lite svullet. Ibland är det synligt att jag är lite svullen i nederkanten eller på själva ögonlocket och ibland inte.

Jag ser inte det som något ovanligt utan det händer ibland att jag råkar ut för något sorts ögonproblem.  Jag antar att jag har slarvat med handhygienen de gångerna för ögonen är så otroligt känsliga. Jag tror också det är mycket vanligare att råka ut för sådant här om man använder månadslinser. Endagslinser är på det viset mycket bättre men de är ju otroligt mycket dyrare också…

Jättebra att du inte har använt linser sedan tisdags men mystiskt att du inte känner av någon förbättring så det är bra att du kollar upp det här. Du kan ha råkat ut för någon infektion som du eventuellt behöver skaffa någon medicin för.

candyme
2015-12-05 11:55
0

Okej.

Jag har ju inga allvarligare problem som ljusblixtar i ögonen som jag läst att man kan få. Så hoppas inget allvarligt.

/Emma

[Devya]
2015-12-05 12:22
0

#5 Jag har inte ens hört talas om ljusblixtar överhuvudtaget faktiskt.

candyme
2015-12-05 14:45
0

om man har tex näthinneavlossning är dessa symtomen:

• ser ljusblixtar i ytterkanten av synfältet
  • ser grumlingar och sotflagor som rör sig i synfältet
  • ser en mörk skugga, som en gardin, i utkanten av synfältet

Men ingen av de symptomen har jag som tur är =)

/Emma

[Devya]
2015-12-05 14:52
0

#7 Hmm, okej. Jag läste upp om det litegrann och tydligen ska man inte ha ont om man råkar ut för något sådant.

Tydligen så ska det inte heller ha något att göra med att man använder kontaktlinser. Det verkar vara mer eller mindre genetiskt. Inte undra på då att jag inte har läst något om detta då jag har läst på om linser och vanliga/ovanliga problem. :)

candyme
2015-12-07 20:39
1

Nu har jag varit hos optikern.

Hade -3.75 på linserna förut men uppdaterades nu till-4.25 då jag såg bättre med den styrkan.

Har fortfarande samma styrka -3.75 på glasögonen så måste kanske uppdatera dem också så småningom.

Mitt onda öga slutade göra ont i fredags.

/Emma

[Devya]
2015-12-08 05:14
0

#9 Försök dock att undvika att använda linserna ett tag då det ändå inte var så längesen det slutade göra ont. Dock bra att det inte gör ont längre. :)