Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6083 ggr
[Rosa glitter]
0

tandkött luktar illa?

Mitt tandkött luktar illa, jag borstar tänderna varje dag men mitt tandkött luktar äckligt, borstar jag med tandborsten på tandköttet så känner man lukten extra starkt. Jag har inte upplevt att jag har Jätte dålig andedräkt, men det blir svårare att lukta gott ur munnen pga tandköttet, jag har haft ett beteende att jag tryckt på tandköttet och därmed fått sår i det, kan det vara därför? 
Finns det något tips för att lukta bättre, bakteridödande munskölj, något annat??

tips tas emot.

Maria
0

Har du någon inflammation i tandköttet nu? Svamp i munnen? Tandköttet brukar ju normalt inte lukta.

Kan det vara så att du är trång mellan tänderna och det är matrester som fastnat mellantänderna som luktar? Du kan ju försöka att göra rent med tandtråd.

/Maria

[Rosa glitter]
0

tror inget fastnat, har i flera års tid skärt i mitt tandkött. Det är inget självskadebeteende utan hade tråkigt en gång och tryckte mina naglar i tandköttet, sen har jag tryckt upp nålar i det osv gör det inte varje dag men några gånger om året.. vet att det låter sjukt, men även om jag låter tandköttet vara så har jag kvar sår/ärr där, kanske därför det luktar?

Maria
1

Läkta ärr luktar inte men har det däremot blivit fickor så kan det lukta av rester som samlas där.

Har du sår så har du ju beteendet kvar.

Det bästa vore nog att låta en tandläkare kolla din tandstatus.

/Maria

NiklasTyreso
3

Sluta med ditt självskadande av tandköttet. Använd tandtråd eller tandstickor av plast varje dag och borsta tänderna noga minst två ggr per dag. Har du bakterieinfektioner i munnen kan du skölja munnen med Jodopax. Boka en tid hos tandhygienisten så får du lära dig allt om hur du sköter din mun.

[Rosa glitter]
0

#4 Jag vet hur jag sköter om min mun… redan men tack för rådet.

Maria
2

Nu har TS avslutat sitt konto.

/Maria

[rumelle]
0

Om TS skulle kika in i tråden igen:

Tandsten kan ge dålig andedräkt och sätter sig ofta under tandköttskanten. Så om du inte har varit hos tandläkaren på länge kanske det kan vara ne idé att boka en tid.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Samt att mjölkprodukter kan ge dålig andedräkt

Scapula
0

Lider du eventuellt av parodontit? Det brukar ge rätt så stark lukt. 

Då har man pågående infektion i tandköttet med djupare fickor än normalt, där bakterier ansamlas och du kan inte med tandborsting/mellanrumsrengöring hålla rent just där utan behöver hjälp av tandhygienist/tandläkare att rengöra under tandköttet.

Du kan skölja med klorhexidin i två veckor, säljs i apotek. Den dödar bakterier, men ska inte användas under längre tid än så, risken finns att då få missfärgade tänder och förstöra munnens egna normala friska bakterieflora.

SB12 kan vara värt att prova. Äta balanserad kost för att inte ha några brister på näringsämnen, t ex Zink…

Österlenhäst
0

Det finns olika bakteriedödande medel och de fungerar tillfälligt. Problemet är att ytan alltid koloniseras igen av bakterier. Därför är det bättre att själv välja vilka bakterier som ska kolonisera ytan. Goda bakterier, levande probiotika, konkurrerar ut dåliga bakterier och verkar infektionshämmande. Det fick jag erfara när jag hade samma problem. Sköljde med EM Bright varje dag sedan var problemet borta. Lycka till