Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1508 ggr
Werio
0

Tappat rösten

Sedan någon gång i mitten av veckan har jag vaknat upp med extremt torr hals som gjorde ont t.ex när jag svalde (förkyld) . I går började jag märka att jag blev hes, men spelade trots det brännboll (skrek lite för o heja på såklart!), sedan framåt kvällen började det bli svår att prata ordentligt med folk.

I morse vaknade jag upp helt utan röst. Precis efter att jag druckit kan jag klämma fram ett ord eller två,men sedan kan jag bara viska (vilket jag vet att man inte ska).

Som jag förstått det kan man inget annat göra än att vila rösten och dricka varma drycker för att lindra? Något mer? Vad bör jag hålla mig borta från (förutom att viska/prata/skrika)?

Och hur tusan ska jag vara tyst? Har en familj och för tillfället är bara jag och lillebrorsan hemma så honom måste jag säga saker till, i morgon börjar skolan o.s.v.

Maria
1

Lite kan du ju prata och det är mycket bättre att prata med riktigt lågt röst än att viska. Viska sliter mer på rösten. Men precis som du skriver så ska ju ju helst prata så lite som möjligt.

Du kanske kan skriva lappar?

/Maria

Werio
0

Haha, aa. Har suttit nu på morgonen och skrivit i adressfältet på datorn till min bror. Är dock mest fundersam om hur jag ska göra i skolan..

Men tack för tipset!🙂