Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 2378 ggr
Rorvers
0

Snabb lösning på ont i ryggen

Hej! Visste inte riktigt vart jag skriva det här men jag testar här. Jag har haft problem med ryggen ett tag nu, har alltså konstant ont i ryggen. Jag håller på att föröka lösa det med läkare, men jag har rest mycket på senaste tid och att sitta i flygplan pallar inte min rygg. Så nu är den värre än den någonsin varit och idag fick jag ett pass jag inte räknat med så min fråga är om ni har några snabba tips på hur jag kan minska smärtan i ryggen för stunden? Receptfria läkemedel, stretchövningar osv osv. Allt ni kan tänka er! Jag jobbar på en bar och står oftast upp i 10 timmar konstant så några snabba övningar jag kan göra då jag har tid under jobbet skulle också vara bra! Tacksam för svar!

Leffe
1

Kanske försök ta tag i överkanten på en dörr och "hänga" en stund. Det sträcker på ryggen och kan kanske hjälpa. Jag har Panodil Forte (receptbelagt) mot ryggen och de hjälper några timmar.

Zabbio
0

Promenera. Gå baklänges (kronisk smärta påverkar rörelsemönstret, men du går ju inte baklänges så ofta, så då rör du dig fortfarande korrekt och det kan lösa upp spänningar)

"Rulla" med ryggen när du böjer dig framåt och reser dig igen. Börja böja nacke, sen kota - för - kota ner till bäckenet, och tvärtom när du reser dig. Långsamt och försök att inte ''hacka'' utan göra det i en mjuk rörelse.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Carrosh
0

Allt beror ju på var i ryggen du har ont och varför. Vissa övningar kanske inte är helt lämpliga om det rör sig om skador eller ryggskott. Vet du varför du har ont i ryggen?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Thotis90
0

Det finns en kräm som heter Thermolotion från LR Health & Beauty som man kan smörja på områden där man har ont, som ger en värmande och lindrande effekt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Wraith]
1

Utan att veta vad felet är så kan det vara direkt förödande att ge tips på övningar, mer än att håll igång normalt.

Mitt råd är att du söker sjukgymnast, läkare är tyvärr inte mycket att hänga i granen när det kommer till ryggar. Sjukgymnasten kan kolla dig och ge dig förslag på övningar som passar just din rygg alt. samarbeta med läkare för att få rätt undersökningar gjorda.

Finns tyvärr inga quick fix för trasiga ryggar. Men i de mest akuta faserna då det är som värst kan man testa smärtstillande och där får man testa sig fram om man inte har diagnos, olika medel till olika skador.

Man ska även vara försiktig att överanstränga sig (men inte vara rädd för att röra på sig), gynnar sällan läkningsprocesser. Kanske svårt att göra alla gånger om man har ett aktivt jobb, men värt att tänka på.

Tant Grön
0

Hästliniment är något av det bästa att stryka på utvändigt. Annars är väl en Ipren och en Alvedon som du tar tre ggr om dagen bra. Att hänga som Leffe säger är också bra, eller att ligga ner på golvet med fötterna på en stol.

[Ruffsetuss]
0

Akupunktur av en utbildad Sjukgymnast hjälpte mig , sedan beror det på var i ryggen besvären sitter . Vid långflygningar är det bra att sitta på en Kilkudde då avlastas ryggen ( blir helt rak ) inga Disker i kläm . Tyvärr har jag ingen Quick Fix för din rygg 😉

Zabbio
0

Normal promenad, gå baklänges och att böja sig framåt som beskrivet är hälsosamt för i stort sett alla ryggar utom möjligen frakturer eller avslitna ligament eller så.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

NiklasTyreso
0

Ont i ryggen kan vara så mycket från spända muskler, inflammationer i muskler och bindväv, skador på diskarna/ brosket mellan kotorna, artros när brosket försvunnit(efter skador och inflammation), diskbråck, försvagade och förtvinade muskler efter inflammation, mm mm. När jag under ett tiotal år hade problem med ryggen provade jag sjukgymnaster, kiropraktorer och akupunktur. Bäst var en sjukgymnast som gav övningar som jag höll på med i flera år för när jag slutade kom problemen tillbaka.