Har jag brist på nåt?
Har massa ränder på naglarna och undrar om nån vet vad det är? Läkaren brydde sig inte när jag nämnde det, inte heller att dom skiftar lite i blått.. Har haft järnbrist & D vitaminbrist. Sen mår jag inte bra men vill inte gå tillbaka till vårdcentralen då den sista läkaren satt och hånskrattade åt mig.
Ränder på naglarna är helt normalt. Jag har det också, om än inte lika synligt som du. Många har mer synliga ränder också. Så det behöver inte bero på brist på någonting. Men om du orkar så är det ju bra att kolla upp så att du inte har någon brist för hälsans skull🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det ser helt normalt ut tycker jag.
/Maria
Varför får man det då? Har inte haft de innan..
Märken på naglar kan man få hur lätt som helst. Du kan ha fått något lite smäll där nagelroten börjar t.ex.
Väldigt få människor har helt släta naglar.
/Maria
Jag har också ränder på mina naglar. Undrade med över det om det var något fel. Men om de flesta tycks ha det är det nog normalt:)
Vita prickar på naglarna kan vara brist, men räfflor på naglarna i fingrarnas längdriktning är förstärkning så de inte bryts så lätt. Värre är det med den som du kallar doktorn, han har kunskapsbrist. och måste😃 för att hävda sig.
#0 Dina naglar ser helt normala ut. #6 Brist på vadå? Jag har nämligen totalt fem vita prickar på mina naglar..
R.I.P. Anton 💔

Friska naglar tycker jag.. inga brister vad som syns.
Ränderna däremot kan åtgärdas med noggran nagelbandsvård!
Dvs ofta handlar det om nagelbanden.. håll dem mjuka så formas nageln slätare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan bero på mineralbrist bl.a. Oftast zink.
http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/celiaki-och-zinkbrist-vita-flackar-pa.html

På Kanarieöarna säger man att vita fläckar på naglarna uppkommer när man säger en lögn! 😮
Jag hade jämt vita prickar på mina naglar tidigare och via en utredning fick jag sedan dessutom bekräftat att jag hade zinkbrist, sedan dess har jag inte haft några sådana prickar (åt zinktabletter ett tag) men har också varit noggrannare med kosten.
Mina naglar ser i övrigt ut som dina ungefär, min mamma har likadana naglar, är nog mest arvsanlag det handlar om.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Har en vit prick på min tumme, men det är ju bara en så hoppas att det inte är brist på något :)

En vit lögn?😃
Nä, knappast någon brist, inte med någon enstaka på någon nagel ibland 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#13 Haha skulle de synas som prickar skulle jag nog ha flera ;)
#14 Va bra! :)
Det finns något som heter nageldiagnostik. Vet inte hur mycket man skall tro på det. Där står att längstgående ränder beror på en belastad tjocktarm eller för långsam tarmmotorik. http://passionforhalsa.se/nageldignostik-ditt-yttre-skvallrar-om-ditt-inre

Jag är nog mer bekväm med diverse skönhetsråd typ nagelbandsolja och liknande!
Analogt med jämförelsen att en korrugerad plåt, inte kan böjas så lätt i sin längdriktning, jämfört med en plan plåt. Således är nageln skyddad genom sina "räfflor". Hoppas ALLA förstår analogin. Provas genom att trycka på en nagel från sidan eller försöka att bryta den på andra ledden.