Vad vågar man på eget bevåg peta i sig?
Jag tänkte fråga om kosttillskott. Jag äter enligt LCHF och får då naturligt brist på vissa saker. Min fundering är om man vågar äta vitamin B12 och järntillskott utan läkarordination? De andra kan man äta mer av har jag förstått men dessa 2 kan ju bli lite galet om man överdoserar.

B12 och järn är inget man äter om man inte misstänker brist!
LCHF tenderar att bli svensk husmanskost fast med mindre kolhydrater och mer fett!
Och då hamnar man lite i samma situation som de flesta andra svenskar.. dvs man ligger lite lågt på några vitaminer/mineraler.. iomed att vi äter ungefär samma mat odlad/uppfödd på samma marker.
En del kan åtgärdas med hjälp av lever och ägg.. samt mer lågkolisgrönsaker.. dvs i princip samma som de flesta borde äta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag vet inte om ren b12 är receptfritt. Men järntabletter är det.
Det enda som kan ske med järntabletter är att du blir hård i magen. Och om du nu äter lchf är det ju bara vräka i sig en massa kokosolja så är det löst.
Följ bara ordinationen på paketet så ska det nog inte vara någon fara.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Vitamin B12 kan jag hoppa över men järn skulle jag kunna köpa men man kan ju dosera lågt. Typ 1 tabl varannan dag. ska kolla lite.

Eller lever varje vecka.. gärna kycklinglever så får du i dig rätt mycket Folsyra, vilket är vanligare att man ligger lågt på!
Bra tips. Gillar dock inte lever tyvärr. Bra tips annars.

Kycklinglevergyta med bacon och svamp är svingott!😛

Ev järnbrist brukar vården kunna kolla utan problem.
Har du några symptom som gör att du misstänker just brist på B12 eller järn?
Trötthet. Jag tänker skaffa D - vitaminer. Har magnesium hemma. Tänker även köpa C - vitamin , kalk , Zink

Skaffa då D3 med K2 i samma piller!
Kalk är onödigt.. vi i sverige får i oss mest kalk i hela världen, men har mest osteroperos!
Det beror nog snarare på D3+K2-brist!
Aha. Ja lite billigare då.
Just b12 och järn är ju lätt att få i sig tillräckligt av då man äter LCHF. C-vitamin, D-vitamin och mineraler kan vara bra att fylla på med. Zink är inte heller så stor risk att du får brist av då du äter LCHF.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag fick veta att jag som har en NPF - diagnos bör äta zink av någon orsak. Om det gynnar hjärnan eller vad det gör, ingen aning.
#13 Det ligger säkert något i det. Brist på zink kan ge symptom som man också ser vid den typen av diagnoser, men det samma kan man säga om många andra brister. Zink-brist är inte så vanligt men kan drabba veganer och vegetarianer. Animaliskt protein är bra källa till zink samtidigt som det förbättrar zinkupptaget. Att äta för mycket zink är inte bra då det kan leda till kopparbrist och andra besvär. Tror inte du har något extra behov av zink då du äter LCHF.

Testa MSM om du är trött. MSM är organiskt svavel och påstås vara lite av ett undermedel. Googla på MSM bra för så hittar du information. Jag använder det själv och tycker det är uppiggande.
Om du äter LCHF och känner dig trött, kan det bero på saltbrist. Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick. Välj seltin, så får du i dig jod, kalium och magnesium.
Jo har seltin hemma. får börja ta en " kallsup" som de snackar om i LCHF - kretsar.
Är inte MSM en slags olja man ska ta ihop med mat? Jo ska googla.

Vet inte hur MSM görs, men det är samma som finns i lök, speciellt vitlök.
Ja men det vet jag ju när jag läser det. Och lök använder jag.
Man får äta rå lök dock för att den inte ska förstöras. Jag tar också msm och tycker det är uppiggande, men man får börja försiktigt, tar ett tag att vänja sig vid för många.

#16 MSM är ett pulver som smakar illa. Man blandar det med vatten + pressad citron eller C-vitamin och försöker dricka. Om det behövs eller inte kan man förstås diskutera. Jag använder det och tycker det är uppiggande. 🙂
Det finns en form av kokosolja som heter MCT-olja. Det kanske är den du tänker på?
Ja just det. så var det. Mycket att hålla reda på i huvudet. 😓
B12-vit finns receptfritt. Heter Behepan. Man kan få det på recept också men finns som sagt att köpa utan recept med. Alla B-vitaminer kissar man ut ev överskott av så i värsta fall blir det dyrt urin ;) istället för att ta järntabl skulle jag satsa på att äta smart. Äta järnrika livsmedel (mörkgröna bladväxter t ex) ihop med något C-vitaminrikt och inte äta kalciumrikt (mejeriprodukter) i samma måltid eftersom kalcium hämmar upptaget av järn.
Med vänliga hälsningar
Chess
Om du vet med dig att du förlorar mycket blod vid mens eller av någon annan anledning inte får i dig tillräckligt med järn så är det ingen fara att ta tillskott som ligger på 15 mg järn om dagen (som vilken multivitamin som helst ofta gör) men över detta skulle jag inte rekommendera om du inte vet med dig att du har låga järnvärden eller järnbrist för järn är giftigt i för stora mängder.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Tror knappast man får järnbrist av LCHF faktiskt… Typ det enda man äter är ju kött och grönsaker. Känner massor utav vegetarianer och inte ens de får järnbrist fast de inte äter kött. Jag har själv järnbrist och det märks, men jag äter inte heller så mycket järnrika grönsaker och rött kött och har mycket mens ofta så inte så konstigt, men som sagt märks det om man har järnbrist!

Och när det gäller järn så får man ta hänsyn till olika sorters.. och sen oxå retentionsfaktorer!
Bästa upptag är hemjärn.. dvs det får du från animaliska produkter.
Järn från grönsaker kräver som regel att man äter c-vitamin samtidigt.. och man tar inte upp allt ändå.
Varför riskera sin hälsa med en modediet som ger brist på vitaminer och mineraler och ökar kolesterol och fettlever?

Jaaa.. prexis, sedan SLV införde sin modediet så har bara fetman, fettlever och diabetesen ökat!
https://en.wikipedia.org/wiki/Non-alcoholic_fatty_liver_disease
Det visar sig att det inte var någon god ide att dra ner på riktig mat och ersätta det med substitut.. egentligen borde de flesta ha fattat det redan i början.
http://articles.latimes.com/2010/dec/20/health/la-he-carbs-20101220
Enligt mig är det jättedumt att peta i sig massa saker man inte behöer. Många äter vitaminer utan att behöva det, så de kastar pengarna i sjön s.a.s
Om du gått på LCHF ett tag skulle jag säga, gå till en VC och få dina värden mätta, då vet du om du behöver komplettera med något.
Eftersom jag varje höst går ner i en depp så kan jag nog slå fast på egen hand att jag har D - vitaminbrist. Även C - vitaminbrist har jag nog. Har man brist på något så brukar oftast deppighet och trötthet vara ett symtom. Och jo näringstillskott kan ersätta SSri eller vadd allt dessa antidepp heter. Och alla verkar inte tycka att man kastar pengarna i sjön när man äter näringstillskott. Jag har fått svar på min fråga och jag kommer handla in grejor efter det. Tack så mycket för era råd.
Det är ju inte speciellt ovanligt att bli trött framåt hösten på grund av årstiden, mer mörker, mer inomhusvistelse till exempel.
Årstidsbunden depression kan man ju ha dessutom, så det behöver ju inte bero på någon brist för det!
Ljusterapilampa (så tidigt som möjligt på morgonen är allra bäst) och att vara ute så mycket som möjligt är något som kan vara väldigt bra.
Fast D-vitamin bör nog alla i Norden äta under vinterhalvåret när vi inte kan bilda någon D-vitamin via solen (och alla som undviker solen av olika anledningar under sommarhalvåret bör ju äta det då med) så det är ju bra att du införskaffa 🙂
Håller med dig om att näringstillskott av olika slag kan ersätta SSRI-preparat och liknande, hade jag varit lika insatt i det för 10 år sedan när jag började med SSRi, hade jag definitivt testat annat innan och förhoppningsvis klarat mig utan och det helvete det innebär för mig att trappa ner medicinen (lär nog ta 10 år till bara det med tanke på hur fysiskt sjuk jag blir av minsta lilla minskning av dosen 😕)
Var dig själv, det finns redan så många andra.

Som sagt vad.. vem blir inte låg på hösten.. med tanke på mörker och kyla?
Det hela är nog en anpassning till klimat och årstid?
Dvs det handlar för det mesta sällan om varken psykiatriska problem eller brister av något!
Men.. säg att man lever hela året på gränsen.. dvs så länge solen lyser är man pigg och glad.. men när det blir mörkt, mulet, kallt och blåsigt så är det droppen som får bägaren att rinna över!
Grattis i så fall.. du lever ett typiskt vuxet västerländskt liv! 😕
Grejen är att vi sällan drabbades av detta i vår ungdom.. utan det är till stora delar vuxenlivet som gör att vi blir låga!
Vuxenlivet innebär åtskilliga påfrestningar.. man får barn, ansvar, utsätts för konkurans, andra påfrestningar som skilsmässa, föräldrarna blir gamla och dör uppsägningar, dvs livet går inte från klarhet till klarhet!
Osen till SSRI, det är oftast allmänpraktiker som skriver ut dessa, inte så ofta psykiatriker.. de vet bättre än så!
Serotoninnivån är komplex.. det avspeglar just livssituationen och handlar rätt mycket om social status.. dvs de med mer lyckade liv har högre serotoninivå!
Dvs, ju mer tillfreds man är med sin livssituation/sociala status ju högre serotoninnivå!
Vilket ställer frågan om det är mödan värt att höja den.. det kan det vara om det leder till att man tar tag i sitt liv och gör något åt sin sociala situation under tiden man har den extra hjälpen som det innebär!
Gör man inte det så har man bara utsättningsbesvären kvar att tampas med!
#31. Tror du på allvar att Setotoninhalten hos en person beror på vilken socialstatus den har ? Vore ju enkelt om det var så 😊
#29 förklara gärna på vilka grunder du anser att du själv kan bekräfta detta?
Jag har inget emot att man tar näringstillskott. Vill du… ursäkta språket "pissa ut" dina pengar, gör det gärna eller så tar du reda på vad du har behov av pga brist.
Alla kommersiella företag inom detta område "älskar" alla som dig, som inte tar reda på fakta och ditt faktiskta behov
Att näringstillskott kan bota depression är ett slag i ansiktet på alla de som faktiskt drabbas av denna sjukdom som kan vara väldigt svårbehandlad.
Då pratar jag inte om "normal deppighet" utan om den sjukliga nedstämdheten.
/Maria

Det är ställt utom allt tvivel att serotoninhalten har med social status att göra!
Sen kanske du och jag menar olika saker med social status?
Dvs det handlar ytterst lite om hur många följare och gilla man har på fejan!
Det handlar mer om hur du mår och fungerar i det som ligger utanför fejan och twitter.. dvs vad du har för jobb/utbildning/status i samhällelig hirearki/utbildning/karriär/lön/titel/familjesituation.. osv, osv!
Ju mer tillfreds du är med din livssituation och ju mer bekräftelse du får från din omgivning ju mer serotonin!
Det finns de.. ett fåtal som har genetiska fel.. som kan lida utav för lite serotonin i hjärnan.. de är ytterst få!
#32. Vilka är då dessa få ?

Eh, det är de som av genetiska skäl har svårt att bilda serotonin.
Är oxå komplext men handlar bland annat om kost och ensymer, hormoner och litta annat!
Så för att slippa dra en hel drapa så länkar jag.
Man kan säkert ifrågasätta en del men hur som helst!
#37 Wikipedia är knappast en tillförlitlig källa.
#37 . I min Familj har vi en ärftlig Endokrin sjukdom och via din länk kom jag vidare till ytterligare en länk som hade med Seretoninbrist att göra , på något invecklat sätt har det ett samband med den Endokrina sjukdomen som finns i vår Familj . Det hade jag ingen som helst aning om , så kanske vi är " dessa få" !? Ville bara Tacka för att du la ut länken 😀

Vet det.. dock så har jag läst på andra ställen.. pratat med en hel del psykiatriker.. min mor är Bipolär, de beskriver SSRI som lika effektivt som ett glas vatten!
Den artikeln har 45 referenser.. det är där man skall söka och läsa.

Utan att ha någon som helst utbildning i medicin så har snubblat över beskrivningar om att vi alla har olika förmåga att omvandla Tryptofan till Serotonin!
Det faller som regel inom normalintervallet.. för hög serotoninhalt är heller inte bra och allt sker i en kaskad där alla hormoner och signalsubstanser skall interagera för bästa utfall för individen.
Hur som helst så det som sticker ut mest med tanke på normalbefolkningen så är det social kontext!
Ju bättre aklimatiserad man är i sin kontext ju högre serotoninhalt.. det handlar till stora delar om bekräftelse från sin omgivning.. ju mer positiv bekräftelse från omgivningen ju högre serotoninhalt.. förenklat förklarat.
Tillkommer såklart alla andra faktorer, genetisk predispositin, näringsstatus, medicinska problem.. etc!
Hur som helst.. det var allmänläkare som skrev ut SSRI till min mor.. enligt bästa erfarenhet och deras utbildnings kunskaper.. det var fel medikamenter för henne., de hjälpte en kort stund!
Nu får hon helt annan medicin.. mot bipolär sjukdom, bor på äldreboende.. hon har inte mått så bra på väldigt många år!
Hennes yrke är äldrevårdsbiträde.. så miljön är bekant för henne och hon hjälper till på avdelningen.. hjälper personalen.. det ger henne ytterligare bekräftelse.. vilket antagligen påverkar henne positivt?