Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1479 ggr
[Melbun]
0

Järn intravenöst?

Har varit väldigt trött av hypotyreos i 7 år men har på senaste tid ch väldigt snabbt märkt av en ännu tydligare trötthet samt mjölksyra av minimal fysisk aktivitet. Så prover har visat en andra tydlig brist på både järn och B12. Läkaren erbjöd både intravenös behandling samt tabletter. Eftersom jag har en väldigt viktig tenta inom 2 veckor och i nuläget mår extremt dåligt så valde jag den intravenösa. Har såna koncentrationssvårigheter att jag knappt kan stava mitt eget namn x) frågan är ifall något tidigare gjort detta? Har aldrig fått någon dålig reaktion från läkemedel öht men har en del födoämnesallergier.. Är det här en bra idé eller inte med tanke på risker? Något som har testat som har något att säga?

Kerstinfalk
0

Jag tror det är en bra idé. Att få sprutor med B12 rekommenderas endast när det är nödvändigt.  Det är en effektiv behandling.

[ingvarisbjorn]
0

Jag har fått det två gånger och det var så himla skönt att bli en fungerande människa igen. Det var som natt och dag. Det var lite obehagligt att känna järnsmaken i munnen precis när de började spruta in det men annars var det bara positivt. Jag fick inte reda på riskerna förrän efteråt så jag var aldrig nervös, haha!