Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: vikt
Läst 1855 ggr
[Blue_Lugia]
0

Lägga på sig med åldern?

Jag tror det är som flera sagt till mig när jag beklagat mig över min undervikt. "Vänta tills du är passerat 25- 30 år, då vänder det!" Varnar dom för. Jag äter massor med godis (+ kanske inte det nyttigaste maten) men har alltid varit pinnsmal,och då menar jag verkligen pinnsmal! Nu, utan ändrad kosthållning eller motionsnivå, tycker jag att jag fått lite fett runt mage, inte mycket, men lite. Jag är dessutom i 25-års åldern så om det är förbränningen som minskat kanske det är dags att ändra om vanorna innan det börjar öka med åren. Någon som känner igen sig?

[Indii]
1

Oavsett om din förbränning börjat bli något långsammare eller inte, så är det en god ide' att lägga om kosten. Ingen mår bra av att äta för mycket socker och onyttigheter, vare sig man ökar i vikt eller ej.  Risken för t.ex. diabetes och åderförkalkning, osv. finns ju där ändå.

OlgaMaria
1

Att fettet lägger sig på magen är heller inget gott tecken. Magfett är ohälsosamt fett och tyder på dålig kost och hög stressnivå. Fett på rumpa och lår är mer hormonellt, genetiskt betingat och är inte på samma sätt en ohälsomarkör.

Alla har olika kroppar och har du alltid varit pinnsmal så är det så din kroppstyp är. Du kanske inte alltid kommer vara pinnsmal men du ska heller inte helt ändra kroppstyp.

Tycker du ska ta hand om din hälsa och äta bättre mat. Det har inget med vikt att göra. Man kan vara väldigt ohälsosam fast man är pinnsmal.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hankans91
1

Jag är själv smal och har högämnesomsättning. Vissa perioder kan jag gå upp några kilo och vissa andra perioder går jag ner några kilo. Jag tror inte att min ämnesomsättningen kommer ändra sig speciellt mycket mellan 25-30 för gör den det så är det bara positivt isånafall. Men när jag är mellan 40 och 50 är det nog skillnader mot den ämnesomsättningen jag har idag. Men jag håller med ovanstående godis är inte bra vare sig du är smal eller tjock.

[Blue_Lugia]
0

Såklart inte, men jag har liksom blundat för det hela ända tills nu när jag ser konsekvenserna av det hela…

[Thiah]
1

Jag är 32 och ligger stadigt på min trista undervikt. Jag äter ändå ganska hälsosamt och promenerar dagligen till/från jobbet. Jag har gett upp tanken på att få normal vikt.

Maria
1

Jag har varit magerlagd mer eller mindre hela mitt vuxna liv och är 53 år nu.

Från 50 år ungefär så har jag långsamt gått upp i vikt ett tiotal kilo och känner mig ganska ok nu.

Man har ju enligt viss forskning konstaterat att några kilos övervikt som äldre är inte farligt men då pratar vi om måttligt.

/Maria

Zepp
0

Ha.. när jag var 25 var jag oxå pinnsmal.. vilket jag knappast kan beskyllas för numera!

Vänta bara tills du passerat 30.. eller 40, det är du summan av din tidigare livstil kommer att visa sig!

Altså.. du är pinnsmal.. tjock är heller inget att sträva efter,, varför kan man inte få lov att vara lagom hela livet.. oavsett vad man äter eller hur man lever?

Ät sunt och må bra.. vill du ha en mer definerad kropp öka protein och träna!

Vill du bli plufsig vid 30-40.. ge f*n i att träna, mer godis, mer alkohol, tobak, snabba kolhydrater utan näring!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Blue_Lugia]
0

Nej jag vill kanske inte öka i vikt. Skälet är varför jag helt plötsligt börjar få den där "ringen" runt magen, (syns mest om jag sitter ner och känns även i jeansen) när jag aldrig lagt på mig förut . Jag har varit sockerberoende, om man nu kan kalla det så, i snart 9 år så det är väl inte konstigt att det straffar sig till Slut. Ja jag jobbar på det, men jag kanske skulle tagit tag i det tidigare. Å andra sidan, bättre att stoppa det i ett tidigt skede än att fortsätta frossa i 9 år till….

Zepp
0

Finns gott om smalfeta.. det är heller inget att sträva efter!

Ringen runt magen är ett varningstecken hur som helst,, ta tag i ditt liv nu!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2

Ja det är klart att du ska ta tag i det nu. Så knäppt att vi inte gör något förrän vi ser resultaten på vår kropp eller förrän vi blir sjuka.

På Facebook delades för ett tag sen listor på vad 30-åringar tycker att 20-åringar ska göra, och sen listor på vad 50-åringar tycker att 30-åringar ska göra. 30-åringarna tyckte att man ska resa och skaffa sig en massa olika slags upplevelser. 50-åringarna tyckte att man ska prioritera sin sömn, börja äta bättre, dricka mindre alkohol, träna osv. Haha… Men det är så klassikt.. när man själv börjar få krämpor så inser man att jag borde ha tagit tag i min hälsa mycket tidigare - på den tiden jag var frisk och stark så borde jag ha vårdat det och insett att min kropp ska hålla många mer årtionden.

Tänk på att du ska ha din kropp i 70 år till. Låt det bli friska och starka år allihop av dem! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LoveUnite]1
0

Åh om jag ändå kunde hitta en maskin åka tillbaka till när jag var ca 10/11 år då mina kostvanor började ändra sig och ta ett ordentligt snack med mig själv.

Jag kan tänka mig att undervikt inte är skoj lika väl som jag vet att övervikt inte är skoj.

Åsa S
0

Jag vägde 67kilo när jag var runt 28 idag är jag 44 och väger runt 55kilo det är mindre än vad jag vägde när jag var 12år. Så nej säger jag man får inte automatiskt högre vikt när man bli äldre. Tror man kanske bara blir mer bekväm med åldern, kör bil istället för cykla, har råd köpa utemat, äter inte bara sin egna mat utan även äter upp det som barnen lämnat, fött barn (man kan få ändrad ämnesomsättning när man fött barn + kroppen ändras ju med).

KatarinaSt
0

Min man har alltid varit pinnsmal (släktdrag) och lidit av det. Han försökte trycka i allt som normalt gör folk feta, utan resultat. Hans läkare gav honom rådet att äta samma kost som folk som försöker gå ner i vikt, dvs nyttig mat. 

Det tillsammans med mycket träning har äntligen börjat ge lite resultat. Så fort han slutar äta nyttigt/träna mycket går han ner igen trots att han passerat 40 strecket