Supertorr hud :(
Hej,
Jag har alltid haft problem med eksem och torr hud, men nu har det blivit extremt! Och det är stort sett bara på ryggen just nu som det är torrt. Som sandpapper. Smörjer med salvor och tycker inte det gör någon skillnad det är tillbaka igen om 10 min.
Använder just nu miniderm. Använt massa andra mjukgörande, men gör ingen skillnad.
Funderar om ska testa någon olja istället? Tips?

Fenuril är det som funkar för mig.. dvs en fuktande kräm, med karbamid.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
När jag har varit extremt torr fungerar Olivolja bäst
Vi använder bara olivolja och aloe vera till eksem och torr hud.
Jag tycker också att du kan testa aloevera!
Medarbetare på Skor iFokus
Mandelolja är det bästa enligt mig. Men olika oljor fungerar olika bra för olika personer. Så testa lite olika, du hittar säkert någon som fungerar (:
Förutom mandel- och olivolja, finns även exempelvis kokos-, raps- och avokadolja.
Aloe vera är också bra.
//Jessie
Ovixon och elocon tycker jag funkar.
Elocon är väldigt fet men är bra.
Jag har fått utskrivet på recept men vet inte om det finns recept fritt.
Om du gör egen bivax salva kan du ta lite mer vax 30% istället för 20 %, men då lär du få köra salvan i mixern när den kallnat för att få rätt mjuka smörjbarhet. Med mer vax i så blir salvan fetare. Gör man egen salva kan man göra utdrag av örter i oljan som ska användas i salvan. Lägg ex kamomill, rölleka eller kardborre i en burk med lock och täck örten helt med olja. Låt burken stå varmt över ett element och skaka burken någon gång om dagen. Filtrera bort växterna efter 2-4 veckor. Nu är oljan klar att blandas med smält bivax för att få salva. Jag använder olivolja i min salva.
Jag har själv jättetorra händer, speciellt på vintern när luften tar upp all fuktighet, jag använder SOS av Cien, men den ör ju iofs för händerna…
R.I.P. Anton 💔
#6 Finns det elocon utan kortison?
#9 Vet inte.
Men hittar inte kortison i innehållsförteckningen på den jag har iaf.
#10 okej. För min kortison hetwr just elecon därför jag frågade.