Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1543 ggr
Biancaa
2015-10-11 16:33
0

Fästingbett

Vet inte om detta är rätt sida att posta på, men hur länge brukar fästinbett vara röda/synas? Blev biten för 1/2 veckor sen och det syns fortfarande och det kan klia ibland. Borde jag kolla upp, eller är det normalt? Det som är rött är kanske 1-3mm.

Maria
2015-10-11 17:14
1

Fick du bort hela fästingen? Det är inte ovanligt att en liten del kan vara kvar och då tar det ett tag innan det läker och allt har kommit bort.

/Maria

[rumelle]
2015-10-11 17:52
1

Det har tagit ett par månader för mig innan rödheten lagt sig helt. Första veckan har det kliat lite men sen har det inte känts alls.

Biancaa
2015-10-11 18:20
0

#1 Min pojkväns mamma fick ta bort den, det såg ut som att hon fick ut hela och hon tog ett stadigt grepp så nära min hud så möjligt, tror hela kom bort.  Visade sen min mamma och hon tyckte det såg ut som att hela var borta.

#2 Okej, tack!

Zepp
2015-10-12 16:47
0

Mitt bett fick jag i Juli.. och det börjar försvinna nu!🙂

Det du skall hålla koll på är om det blir inflammerat och sprider sig som en ring runt bettet!

Gör det inte det och du mår bra så är det bara ett insektsbett.. det kan alltid bli små delar kvar som skall läka ut.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NiklasTyreso
2015-10-12 23:48
0

Groblad på bettet, lätt mosade under plåster, gör att det läker snabbare. Byt groblad varje dag.

Tant Grön
2015-10-13 15:50
0

Jag har alltid Tea tree oil hemma. Efter att jag tagit bort fästingen så tar jag koncentrerad tea tree oil på en bomullstuss och håller mot bettet ca en halv minut. Börjar bettet klia efter någon dag så upprepar jag detta. Det blir bara en liten prick som går bort efter ett par veckor.