Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1268 ggr
lingonskogen
1

Akut problem med underlivet HJÄLP

Hej!

Sedan en tid tillbaka har jag haft ökade problem med att ha tighta jeans på mig. Jag trodde att mina blygdläppar bara var "i vägen", men den senaste veckan har det blivit värre varje dag. Det är en ångest att sätta på sig byxorna! Jag är förbannad hela tiden för att det skaver, och igår började jag dessutom få ONT runt slidöppningen när jag trycker försiktigt. Detta är förstås mycket värre idag och jag vill bara gråta. Det gör fan ont att ha mjukisbyxor på sig. 

Jag mailade gynekologer hit och dit och fick ett svar från RFSU som trodde att det kunde vara en liten svampinfektion som irriterade men var inte tillräckligt stor för att orsaka klåda, men klåda är väl huvudsymptomen? Att vara såhär obekväm och framförallt ha ont är man trycker runt slidöppningen känns inte som en "mild variant" faktiskt.

Jag ska boka en tid direkt på måndag. Förhoppningsvis kan de ge mig en tid samma dag. Men hur ska jag överleva tills dess utan att bryta ihop, inte för att det gör ont med för att det är så otroligt OBEKVÄMT att jag vill gråta och aldrig gå ut igen.

Det är just nu LITE svidande känsla, men mest obekväm. Huvudproblemet är att ALLT är obekvämt. Trosor, byxor ALLT känns fel och jobbigt och obekvämt.

Detta har jag provat :

Tvätta BARA med apotekets intimtvätt

Smörja minst 2 ggr/dag med intimcreme och/eller intimolja
Olja har jag använt i MÄNGDER i ca en månad utan resultat

Byta tvättmedel till Neutral

Vad fan ska jag ta mig till?!?!
Tacksam för ALLA svar jag kan få!

The_pearl
0

Sov utan trosor. Ät mat med mjölksyrebakterier, typ yoghurt, proviva. Finns även såna kapslar som du för in vaginalt. Köp annars den här tabletten du sväljer mot svamp. Väldigt effektiv. Ät inte socker.

lingonskogen
0

Tack för snabbt svar!

Jag sover utan trosor och har alltid gjort.
Funderar på att gå och köpa någon svampbehandling men ringde 1177 nu och de trodde inte att det var någon svamp. Jag har absolut ingen klåda. Rätt så rikligt med flytningar har jag men har alltid haft med dessa p-pillrena. 

OM det nu är svamp måste man tydligen ha både kräm och vagitorer. Är fattig student så det blir jäkligt dyrt för något som gissningsvis inte funkar ändå, men det är väl vad jag får göra imorgon om inget annat kommer upp… Ska kolla upp pillret!

OlgaMaria
0

Hur länge har du ätit p-piller? De kan orsaka besvär i underlivet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lingonskogen
0

I minst 2 år, funderar på att byta dock pga lite småbesvärliga flytningar men inget allvarligt. 

Övrig bra info kan vara att jag hast samma partner i drygt ett år (och detsamma gäller honom;)), så könssjukdom känns inte särskilt troligt,

The_pearl
0

Du behöver inte både och, den här tabletten, vad den heter kommer jag inte ihåg nu bara för det, men bara den tabletten räcker. Men du tar bara den om det är svamp. Fråga på apoteket så vet de vilken den är :)

Rainee
0

#5 Menar du Diflucan? :)

The_pearl
0

#6 Ja, precis den menade jag! 😁 tack! 😊

Rainee
0

#7 😂