Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1597 ggr
Hejkinen
0

Hög puls och lågt blodtryck?

Hej Jag är en tjej, 18 år, ca 174cm lång och väger runt 58-63kilo. Har egen puls och blodtrycksmätare hemma, så kan ha koll på mitt blodtryck hela tiden. Mitt blodtryck brukar ligga på runt 90/60, sen brukar pulsen vara runt 90-95.. Detta känns inte helt normalt, va e de som kan vara fel? Ja menar hög puls och lågt blodtryck..? Både röker och snusar, men inte så mycket, vet att det påverkar pulsen.. Har inga bra matvanor heller, glömmer typ att äta ganska ofta. Lever ganska osunt just nu men har tränat mycket förut och planerar att börja träna igen, har bara sjukt svårt att komma igång.. Men jaja vill i alla fall veta vad mitt blodtryck och min puls kan bero på, någon som vet? Tacksam för svar :)

Aleya
1

Känns som att du kanske har lite låg vikt med tanke på din längd.
Så jag tycker absolut att du ska gå och kolla detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[peter54]
2

Vid lågt blodtryck får man automatiskt förhöjd puls för att tillräcklig blodförsörjning av vitala organ ska kunna ske. Orsaken till ditt låga blodtryck borde du gå till doktorn för att utreda.

[Sabina]
0

Jag har också hög puls och lågt blodtryck. Som diabetiker (som jag varit i mer än halva livet). Jag är därför väldigt bra utredd men jag har aldrig hört att det skulle vara negativt…

[peter54]
0

#3 Jag är också diabetiker, i 47, snart 48 år har jag haft diabetes typ1. Numera har jag medicin för mina pulsstegringar eftersom jag ibland kunde vakna med 120 i puls, vilket är mycket obehagligt tycker jag.