Yrsel och ser suddigt
Hej!
I söndags kände jag som spänningar i mina ögon och upplevde att jag såg lite suddigare på mitt vänstra öga, tänkte inte mer på det. I måndags när jag kom till jobbet började jag även känna mig yrsel och upplevde fortfarande att min syn är suddig främst på vänstra ögat. Har svårt att känna om synen är nedsatt på båda ögonen men vet i alla fall att det känns värst på vänstra ögat. Jag har även haft svårigheter att förklara hur det känns i ögat men jag har svårare att fokusera, det känns suddigt och nästan lite flimmer ibland.. I samband med yrseln så känner jag även ett illamående men det hör nog alltid till yrsel.
Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och hon frågade direkt om jag är stressad, vilket jag är och har haft det väldigt stressigt ett tag nu. Hon sa att det kunde bero på det men tyckte att jag skulle kolla min syn i alla fall. Jag ringde min vårdcentral för att få en tid men de tyckte när jag berättade mina symptom att jag skulle åka till akuten. Jag tyckte att det var konstigt att de sa så olika men blev lite uppstressad och åkte till SÖS. På sös fick jag gå till ögonmottagningen och göra olika tester - de såg inget konstigt och sedan skickade de hem mig då de inte ansåg att det var akut. De tyckte att jag skulle åka hem och vila, vilket jag gjort nu sen i måndags men mår fortfarande exakt likadant. Jag mår inte så dåligt att jag är sängliggandes, jag kan i viss mån fortsätta min vardag som vanligt men får yrsel av att röra på mig för mycket och jag känner mig även irriterad och oroad över ögat.. Funderar ibland på om jag får yrseln på grund av synen, att min balans påverkas eller liknande. Men jag vet inte. Allt känns väldigt diffust och svårt att förklara.
Jag har fått en tid hos Vårdcentralen på tisdag och så länge inget blir värre väntar jag tills dess men då jag anser att jag har rätt konstiga symptom så vill jag bara kasta ut frågan om någon upplevt något liknande och fått svar på vad det var?
Jag har googlat men fick tillslut upp hjärntumör vilket såklart skrämde skiten ur mig så det gör jag inte om. Jag vill inte ha några uppmaningar om att åka in akut för jag har som ni läst redan varit där och varken jag eller personalen ansåg att det var eller är akut. Jag vill bara veta om någon hört om eller varit med om något liknande då jag själv aldrig hört något om detta.
Tack!

Jag har upplevt något snarlikt när jag hade varit under stress en längre tid , så lägg dig ner o ta det lite lugnt om det går 😊
#1 tack för svar! Vill du berätta mer om dina symptom?
Ja, jag har varit hemma hela veckan. Problemet är dock att när jag inte stressar på jobbet så stressar jag mentalt, även när jag ligger ner. Måste bli bättre på stresshantering antar jag.

Jag hade väldig yrsel och kände mig smått illamående , magen var orolig och jag fixade inte att stå upp. Sist var bara ett år sedan som jag fick lägga mig still i soffan i några timmar . Då gör jag andningsövningar som får mig att koppla bort hjärnan . Sedan har jag vila i mitt kreativa skapande , då måste man vara 100% fokuserad på vad man gör . Då vilar den andra hjärnhalvan 😊 även att vara ute i naturen sänker stresshormonerna , ta en promenad fokusera på vad du ser ,lukteroch ljud.
#3 men inget med synen?

Jo glömde 😁 dimsyn , tårögd och ljuskänslig
Hade du på båda ögonen eller bara ena? Jag tycker av någon anledning att det känns läskigt att det mest är på ena.
Ljuskänslig är jag med, i båda ögonen.
Hur kom du ur stresshjulet?
Tack för dina svar förresten ❤️

Mest det högra ögat , gick till min optiker o kollade upp det . Tyvärr så gjorde jag ju inte det utan kraschade ! Jag är klokare idag . Det behöver ju inte gå så långt som med mig , skaffa dig en KBT - terapeut , Medicinsk Yoga är fantastiskt bra att göra . Hade jag lyssnat i tid på kroppen så hade jag kanske inte varit sjukpensionär idag 😳
Ja, jag fick också göra vanligt syntest på akuten och de sa att jag ser jättebra… Jag bara… öhem aja okej fast jag ser fortfarande dimmigt.
Aj då, beklagar att det blev så för dig. Hur länge gick du med yrsel och dimmighet?
Nä, får jag veta att det är stress så måste jag helt klart göra något åt det här. Men vill utesluta allt fysiskt först då jag har lite hypokondriska anlag… Jag har sagt upp mig från mitt jobb och åker i slutet av december till Namibia (mitt favoritställe på jorden) för volontärarbete, där vet jag att jag kommer må bra - minst stressfulla platsen som finns. Jag hoppas att jag klarar vägen dit bara, vill inte må såhär i tre månader.
Men måste väl oavsett lära mig att hantera min stress bättre. Ska ju orka leva här i Sverige någon gång i framtiden och att jag som 23-åring redan får såna här stressymptom bådar ju inte så jättegott.

Kunde du också känna hur det spände i ögonen? Undrar om det är en följd av att man ser sämre så att de anstränger sig mer..

Jag får fortfarande dimsyn o yrsel om jag utsätter mig för stress , därför lever jag ett så stressfritt liv som möjligt . Det är naturligtvis bra att ta reda på om det är något fysiskt det beror på om inte annat så kan det ev. En kombination. Lycka till med volontärarbetet 😊

Gå till en öra-näsa-halsläkare. De är proffs på balans och yrselproblem. Jag hade virus på balansnerven, men då kunde jag knappt stå upp och överhuvudtaget inte fokusera. Men det kan ju vara en mildare variant. Balans och syn hänger samman.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Trodde balansen satt i innerörat 😉
Jag har balansproblem med de är orsakade av en hjärntumör. Så det är nog lite olika delar av kroppen som kan påverka balansen mer än just innerörat.
/Maria

#12. Ja balansen sitter i innerörat. Därför ska man gå till en öra-näsa-hals om man har problem med balansen. Sen kan det givetvis bero på andra saker också, som Maria skriver. Men tack o lov är det oftast inte hjärntumörer.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Fan, är så himla rädd. Vad det hade underlättat om de hade kollat mig ordentligt i måndags.

Försök att inte stressa upp dig ännu mer , om det inte går, åk in till Akuten och bli kollad .
#13 förmodligen så tryckte tumören på något som sen i sin tur påverkade innerörat , inte ovanligt alls .
#17 Min tumör tryckte mot hjärnstammen som också har med balansen att göra. Visserligen kan det vara svårt att avgöra om det handlar om balans eller yrsel eller någon kombination.
(Jag fick ta bort en länk som tyvärr inte funkade.)
/Maria
Tänkte bara att jag skulle meddela min diagnos för de som googlar sig fram till denna tråd. Läkaren konstaterade väldigt snabbt att jag har kristallsjukan. Har fått tabletter mot yrsel och illamående och hoppas på att mina kristaller snart hoppar på plats igen.

Det finns speciella rörelser man kan görs för att kristallerna ska hamna rätt , i nya Hemmets Journal finns det en artikel om just det här med bilder .
#19 men fick du inte hjälp att göra speciella övningar?
har själv problem med kristallsjukan och första gången fick jag hjälp av läkaren av göra speciella övningar som gör att kristallerna hamnar rätt….
nu när jag känner igen symptomen så gör jag dom själv hemma det gör att yrseln och illamåendet lägger sig rätt fort
O.B.S viktigt att utbildad personal hjälper dig första gången och lär dig hur man vet vilket öra som är påverkat och så att du lär dig göra övningarna korrekt
Det finns sjukgymnaster som är jätteduktiga på att hjälpa till att bota kristallsjuka.
/Maria
Hon sa att när jag hittade de rörelserna som framkallar min yrsel så skulle jag fortsätta göra den rörelsen för att hjälpa kristallerna på plats. Har hittat några övningar på nätet också.
Det har redan börjat lägga sig lite för mig så förhoppningsvis ska det gå över utan professionell hjälp men om det inte går över ska jag helt klart kolla det där med sjukgymnast!