Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 3245 ggr
[Melbun]
1

Hur många har läsglasögon trots bra syn?

Var hos optikern då jag märkt av att jag får huvudvärk efter att jag har läst en längre period. Lite besviken då de inte hade något att säga annat än "ja du kan väl ha läsglasögon om du vill". Tyckte de var oseriösa och ska gå till någon i veckan när jag hinner. Är det vanligt att man brukar ha läsglasögon trots att man ser extremt skarpt på både nära och långt håll? Vad är det som gör att man får huvudvärk isf?

Calcifer
0

Jag hade bra syn (eller, jag har egentligen fortfarande "bra", men har blivit liiiite närsynt senaste fem åren) och såg bra på långt och kort håll, däremot hade jag brytningsfel så läsglasögon hjälpte mig rejält när jag läste länge.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Catwoman
0

Huvudvärk kan man få när ögonen blir ansträngda. Du tycker att du ser bra när du läser, men det kan vara så att ögonen behöver lite hjälp för att inte de ska bli ansträngda. Jag har svaga läsglasögon

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Melbun]
0

#1 Jaha ja jag kan inte så mycket om ämnet =) En vän till mig behövde läsglasögon för att hon såg för skarpt så det blev tydligen för ansträngt för ögonen. Svårt att avgöra själv vad som är normalt eller inte när man inte har något att jämföra med dock. Känns lite luddigt att jag själv ska bestämma det, kan ju inte göra saken bättre med glasögon om man inte egentligen behöver det?

Calcifer
0

#3 Nja, det beror lite på. Ta mig t:ex. Jag kan leva bra och utan problem utan glasögon. Jag använder ärligt inte ens mina särskilt ofta. Trots att jag är en smula närsynt. Jag kan läsa, köra bil (jag har inget körkort, men lagligen skulle jag kunna köra bil utan glasögon), m.m.

Så ska man tänka så, "egentligen behöver", så klarar jag mig utan glasögon helt. Däremot märker jag skillnaden rejält efter en dag när jag använt glasögon när jag läst, kollat på film, eller liknande.

[Melbun]
0

#2 Får ta och gå till en annan optiker. Kändes väldigt ovant och obekvämt med glasögon men man vänjer väl signatur jag..

Ary
0

Jag skulle testat ett par läsglasögon på +1. Det gör ingen skada att prova och du märker snabbt om huvudvärken blir bättre eller ej. Kostar 10-20 kronor på Ö&B.

[Melbun]
0

#4 Ja det har du rätt i. Tyckte nog mest bara att det var konstigt att jag själv ska avgöra huruvida jag behöver glasögon eller inte.  Egentligen var jag väldigt osäker på själva undersökningen för allting såg nästan likadant ut så jag blir nog mest osäker på mina egna svar. Sen har jag alltid trott att glasögon hade man för att man behövde det, annars känns det som att det kan leda till att man får huvudvärk ändå just för att man inte behöver dem.. haha =)

[Melbun]
0

#6 Bra tips det ska jag testa  👍

Catwoman
0

För starka glasögon kan också leda till huvudvärk

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Calcifer
2

Ja, fast de menade nog mest om du tycker att det fungerar och du har inget riktigt "fel" på synen så att du måste spendera tusenlappar på glasögon eller linser men du tror att det kan lindra så kör på läsglasögon. Det är väl lite som att man går till läkaren för magont och de säger "medicinskt är det inget fel på dig och det går över snart, men om du vill kan du ju alltid dricka en kopp kaffe mindre i veckan för det kan vara skonsamt men du måste inte".

Catwoman
0

#10 Det var en bra jämförelse

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Melbun]
0

#10 Lite luddigt för jag vet ju inte själv om det blir bättre eller inte men jag förstår hur du tänker 😎 Får bli att testa iaf annars vet man ju inte :)

Maria
0

Jag har vanlig åldersnedsättning (53 år) av synen och började med +1 glasögon som man köper i vanliga affärer och det fungerade i många år men nu har jag glasögon hela tiden. Progressiva och så har jag terminalglasögon när jag jobbar vid datan.

/Maria

[Devya]
0

Optikern kan ju inte känna åt dig hur saker och ting känns, därför måste du själv ta lite ansvar och försöka klura ut hur saker och ting känns.

Jag har dålig syn men fy tusan vad det är svårt då det kommer till undersökningar.:) Jag har exakt samma problem då det kommer till den biten. Det känns så svårt att säga vad man såg bättre med osv. Det är inte bara du som har problem med det här, tro mig. :) 

Men ja, det är bara att testa dig framåt och se vad som känns bäst.

[Melbun]
0

#14 Jo det har du alldeles rätt i, tyckte nog bara det var lite konstigt att hon faktiskt inte sa något om mitt syntest alls utan bara ett kort "ja du kan la ha glasögon om du vill" och ryckte på axlarna. Kanske är så det brukar vara? Märkte knappt någon skillnad när de bytte utan det var nog bara de mest extrema jag märkte av.. Blev mest "samma samma samma oj där blev det väldigt suddigt!" :P Men det får bli till att testa ett par iaf, var lite sugen på att få hjälp med att välja ut bågar då ingenting passar mitt lilla ansikte..

[Devya]
0

#15 Du kan ju gå till ett annat ställe också. Det är inte alltid bra optiker man råkar ut för. :) Det känns ju bättre om optikern är engagerad och inte bara rycker på axlarna.

Så mitt råd är att gå till en annan optiker som verkar vara lite mera engagerad i dig. Hjälp med att välja ut bågar brukar man få om man frågar, vissa hjälper till utan att man ens frågar.

IceTee
0

Jag brukade få ofantligt mycket huvudvärk när jag gick i skolan. Tillslut tog jag tag i att ringa min farbror som är optiker för att få en tid. På undersökningen tyckte jag att det mesta såg bra ut, men jag hade visst brytningsfel och var översynt, så jag har alltid läsglasögon på mig nu. Jag märker nästan ingen skillnad alls med eller utan förutom huvudvärken. Dock har jag olika fel på ögonen, och det var min optiker/farbror som sa att jag behövde glasögon

Medarbetare på Skor iFokus

[Melbun]
0

#17 Ojdå vad tråkigt men skönt att det är bättre nu :) Tänkte gå till en annan nu i veckan som förhoppningsvis är lite mer engagerad i sitt jobb :P Kanske är det nåt liknande för mig, har ofta huvudvärk men har lite svårt att placera varför. Läser jag länge så märker jag av det rätt ordentligt däremot.

IceTee
0

#18 ja, jag tycker absolut att du ska gå till någon annan!

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
0

Tänkte höra om det är någon annan här i tråden som helt plötsligt en dag märkte av att de hade fått dålig syn? Kommer bara ihåg att jag en dag på tåget till skolan märkte att det var lite suddigt längst bort på ena ögat helt plötsligt. Blev lite orolig, och hade aldrig märkt av det innan, plus att det bara var ena ögat som drabbats. Behövde inga glasögon men jag kunde ha om jag ville, men andra ögat hjälper ju till att korrigera också.

[Ruffsetuss]
0

Jag går hos Specsavers sedan flera år ,deras synundersökning är väldigt grundlig . De kollar ögonbotten , trycket i ögonen samt en synundersökning som är lååång 😉 de intervjuar dig om ev. Mediciner osv. Känner mig väldigt nöjd med deras optiker .

[Daisy-Moa-Elsa]
0

För mig innebär inte läsglasögon likaställt med dålig syn. Inte längre men i många många år såg jag bra förutom framför datorn. Optikern förklarade a´t min ögonmuskel tröttade ut sig på att ställa in avståndet…. 40 plus hey hooo armarna  blev längre när jag skulle läsa… men inte i övrigt,

Med det sagt…. man kan ha glasögon/ läsglasögon utefter många olika behov

[Melbun]
0

#22 Ja det var lite det jag tänkte på om det kanske var vanligt att folk har det mest för att avbelasta :) Har inte hunnit gå ännu men det blir nog av så fort jag har vägarna förbi. #21 Så det ska vara :) enbart hört bra om dem.