Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 1905 ggr
Elsaharr
0

Jätteont i halsen

Hej alla! Nu har jag åkt på något rejält. Är inte förkyld på något vis men har jätteont i halsen när jag sväljer och lite hela tiden. Sådär jätteont så att man inte vill svälja typ. Så jag undrar vad jag kan göra hemma? Vad ska jag äta, göra? Jättetacksam för svar!

Zingo ;D

Haku
0

Halstabletter & te ?

Scorpio97
0

Jag äter honung i mängder när jag är förkyld/har ont i halsen. Brukar hjälpa tycker jag. Annars svalkar glass (speciellt isglass) ganska bra.

//Jessie

[Devya]
0

Vitlök i stora mängder!

Jag hade en så grym halsont en gång att jag visste inte vad jag skulle göra. Mitt ex och jag bestämde oss för att köpa en pizza med en massa vitlök och efter hälften av den pizzan så var halsont borta. Så jag personligen tror starkt på vitlök. Hur du väljer att använda det är upp till dig. :)

OberonsMatte
1

Jag tar en värktablett när jag har ont i halsen. Det är det enda som lindrar smärtan på riktigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Zadeira
1

Jag tycker det låter som halsfluss (vilket jag själv sitter och dras med). Har du någon feber?

Vid halsfluss har man sällan andra förlyningssymtom. Halsfluss kan gå över av sig själv men om du får feber som håller i sig ett par dagar (minst tre sa de till mig) så boka tid hos läkare.

Vid halsont är det ofta lindrande att dricka varmt vatten med honung, eller kall dricka som svalkar. Halstabletter (inte såna där man köper i matbutiken bland godiset utan riktiga som Zyx, Bafucin osv) lindrar ofta. Värktabletter kan hjälpa, särskillt om man har feber.

Elsaharr
0

Hejsan! Tack för alla svar! Skaffade både halstabletter, te, honung och alvedon och det hjälpte! Trodde också att det var halsfluss först och hade lite feber men det har gått över nu som tur är :)

Zingo ;D

redsteinedrose
0

halsmandlarna är dom ok? inte förstorade eller irriterade.?