Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3331 ggr
[LoveUnite]1
0

Sjukskrivning

Hej, Jag har så mkt fysiska problem, värk i rygg, fötter o svullnader vi ansträngning. Vid tillfället är jag anställd till på söndag men på måndag är jag arb-lös, om läkare skulle sjukskriva mig för dessa grejer tror ni FK skulle godkänna det? Finns det någon här som är arb-lös o varit sjukskriven över 2 v med liknande besvär?

Therese
0

Jag har varit sjukskskriven sen april, den första tiden visste vi bara att jag hade ont i rygg och ben så det är nog inga problem. Det behöver förmodligen utredas, om du inte vet varför du har det.

[LoveUnite]1
0

Jag är under utredning, ska på mr 2/9 sp får vi se vad som händer efter det. Ok, det e ändå 4 månader, hoppas min handläggare på FK är lika snäll i sådana fall.

Therese
0

Jag väntar på operation och vet inte alls när det blir än. Min handläggare är jättebra!

[HundochKatt]
0

Man kan sjukskriva sig även om man är arbetslös och arbetssökande.

[LoveUnite]1
0

Jo jag vet men vissa handläggare inom FK menar att som arb-lös ska man söka ALLA jobb så nåt ska hå å hitta som inte påverkas av de problem man har. Alla handläggare är ju inte likadana men har hört skräckhistorier.

Fialialej
0

#5 Man kan be att få prata med en arbetsterapeut, eller liknande,  via arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig att avgöra vilken typ av arbete du klarar. Tror inte fk kan säga så mkt om det.

"På natten är alla katter svarta"

[HundochKatt]
0

Men om en läkare sjukskriver dig så kan de inte tvinga dig att söka jobb under sjukskrivningstiden. Är man sjukskriven så är man.

[LoveUnite]1
0

När jag bröt min hand var jag arb-lös o blev sjukriven 4 v men min hand krångla o va stel nöt gipset togs bort så jag fick 2 v t, fk handläggaren sa att om d blir mer sjukskriver måste de handlägga om ärendet o att d ej va säkert de skulle godkänna. Ivessej kunde jag förstå d. Men där sa handläggare så iaf.

Sagolikt
2

#7. Nej, Försäkringskassan avgör rätten till sjukersättning, inte läkaren som man träffar på t ex vårdcentralen. Det kan t ex vara så att läkarintyget underkänns för att det inte tillräckligt omfattande beskriver varför personen inte kan arbeta (alt söka jobb). Det har hänt mig.

[HundochKatt]
0

#9 Sjukskrivning skriver jag om och du tar upp sjukersättning, det är två vitt skilda saker.

Sagolikt
0

# 10. Sjukersättning är ju den ekonomiska ersättning man får från Försäkringskassan om man är sjukskriven.

Maria
0

#11 Sjukersättning är det som förr kallades sjukpension. Jag har själv 50% sjukersättning och jobbar resten.

Man får pengar från försäkringskassa när man är sjukskriven så ordet är ju lite knasigt. Jag tror man säger sjukpenning om pengarna man får när man är tillfälligt sjukskriven.

/Maria

Maria
0
Sagolikt
0

#12. Oj, när jag skrev det satt jag och funderade på vilket som var vad men uppenbarligen blev det tokigt. Tack för rättelsen. Jag menade ersättningen man får från Försäkringskassan när man är sjukskriven och drog ihop det till sjukersättning.

Då ska inlägg 9 vara "Nej, Försäkringskassan avgör rätten till sjukpenning, inte läkaren som man träffar på t ex vårdcentralen. Det kan t ex vara så att läkarintyget underkänns för att det inte tillräckligt omfattande beskriver varför personen inte kan arbeta (alt söka jobb). Det har hänt mig".

och inlägg 11 "Sjukpenning är ju den ekonomiska ersättning man får från Försäkringskassan om man är sjukskriven." Tillägg: Man kan inte tvingas söka jobb, men har man ett underkänt läkarintyg och inte söker jobb har man inte rätt till vare sig försörjningsstöd, a-kassa eller sjukpenning.  Det är ju ungefär samma sak som att tvingas.

[HundochKatt]
1

#11 Sjukersättning är som Maria ovan skrivit det man kallade för sjukpension och då krävs det mycket för att man ska få det. 

Sjukpenning får man om man "bara" är sjukskriven, alltså två vitt skilda saker och TS skrev om just sjukpenning.

[HundochKatt]
0

Givetvis måste F-kassan godkänna sjukintyg vare sig det handlar om sjukskrivning under en period eller sjukersättning (sjukpension). Men det är också olika grader av "noggrannhet" av intyg. Det sistnämnda krävs det ett mycket utförligare sjukintyg och att all rehabilitering har uttömts. 

Jag har haft tillfällig sjukersättning (som inte finns längre), varit långtidssjukskriven och nu har jag alltså sjukersättning. Så jag vet skillnaderna. ;)

[LoveUnite]1
0

Ja jag menar sjukpenning från FK givetvis. Om FK inte godkänner blir man tvingad att söka eller ta jobb man egentligen inte kan ta som för mig inom vården, jag får jämt jobb även som tim o när jag är arb-lös tros anställningsavtalet är slut kan de ringa in mig o då får jag nytt avtal. Jag får ej tacka nej t jobb enligt AF för då får jag ej akassa. Jag måste ju betala mina räkningar o ha mat på bordet. På så vis är det att man blir tvingad att ta jobb när man exentligen ej borde. Jag kan ba hoppas på en bra FK handläggare! Har jobbat 3 månader nu med muskel inflammationer o smärta ir rent hlvte! Hemma sover jag bara o knaprar piller. Hinner inte vila så jag kan läka lite för jobb rullar in hela tiden, Hade sommr jobb så jag sa t läkaren att jag skulle försöka hålla ut, nu skulle den va slut för 3 v sedan men jag har fått förlängt. Nu e jag fysiskt o psykist utmattad så orkar bara inte mer jobb, min kropp måste få läka. Jag hr turen med förstående arb kollegor som hjälper mig med d tyngre sakerna, men så ska d ändå inte va! Måste sitta ner var 15:e minut annars smärtar d till.

OlgaMaria
0

Usch så jobbigt för dig! Kämpa för att bli sjukskriven, men tills dess så är det bäst att du försöker göra det som krävs från arbetsförmedlingen. Hemskt om du skulle hamna utanför systemet och förlora din rätt till sjukpenning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LoveUnite]1
0

Är inskriven på af och sjukanmälde mig till FK första dagen också så allt ligger rätt till där iaf.

Ska ringa läkaren på tors, kanske kan få en tid samma dag o se om jag kan få förlängt iaf en v till, mina fötter värker som bara den, tror de e inflammerade faktiskt,svullnar å så.

[LoveUnite]1
0

Läkaren har sjukskrivit mig i 2 veckor nu (3 med den första).

Jag har muskelinflammationer i ryggen samt sen inflammationer i fötterna.

Men han skrev paletationssmärta o lumbargo.

Han sa även jag var plattfotad vilket kan vara orsaken till alla mina besvär.

Jag tvivlar på att den är anledningen till alla mina besvär men, jag ska ändå iväg o köpa ännu ett par sulor men denna gånger för plattfot, kan iaf hoppas att smärtan under fötterna försvinner då. :)

Jobbet vet om att jag är sjukskriven 2 veckor till, för de ringer hela tiden.
Men är egentligen arb-lös.

Ajaa… få hoppas a FK inte krånglar.

[HundochKatt]
0

Fick du ingen remiss till ortopeden för att få specialgjorda sko inlägg efter dina fötter? Jag är också plattfotad och får värk i fötterna, men med inläggen så blir det betydligt bättre. Får inte ont i fötterna bara efter 20 min promenader.

[LoveUnite]1
0

förvånansvärt nej, han sa jag skulle gå t sko affären å få det fixat. 🤦‍♂️

va där idag men sul gubben var inte där, ska dit imon lr måndag igen.

[HundochKatt]
0

Mycket konstigt tycker jag och vad olika det är från läkare till läkare….

[LoveUnite]1
0

ja, de läkarna jag har varit hos har varit lite si sådär… Jag får ju ny diagnos varje gång jag är där typ. Jag tror helt enkelt de själva inte vet orsaken till mina problem så de hittar bara på lite saker som kan verka vettigt… Men jag kanske har plattfot… Överpronering vet jag att jag har för att mina skor slits snea.

Men få se vad sul gubben säger när de kollar mina fötter, om de också säger plattfot så har jag väl det hehe.

Åsa S
1

Min gubbe är också plattfotad han gick till en skoaffär nu för ett tag sedan där man kan boka tid och få specialtillverkade inlägg eftersom de gamla var rätt slitna, det var rätt dyrt. Om man har kontakt med läkarvården och fått stora problem tycker man ju de borde gett tid till nån ortoped för medicinska inlägg + kanske kollat om du kan få hjälp med kostnaden för är man arbetslös lär man ju inte ha runt 1000-1500kr som bara ligger och skräpar.

[LoveUnite]1
0

Ska kanske avvakta till måndag o ringa vc igen för att diskutera det med läkaren.

Min mamma påpekade detta också till mig igår.

Känns som de bara vill spara pengar elr något inom vården ibland.

[LoveUnite]1
0

Haha, som jag sa, skulle få problems va!

Nu har de ringt från FK samt fått hem brev att de kanske inte godkänner min rätt till sjukpenning för vecka 2-3 för de anser att jag ska kunna söka lättare jobb.

Jag pratade med min handläggare hur det låg till hon verkade förstå mig men sa att läkaren måste förklara lite mer utförligt på intyget så de skickade tillbaka intyget till honom.

Suck!

Nu är jag rädd att jag inte kommer få sjukpenning i 2-3 veckor vilket innebör i stort sätt att jag står med 0 kr i oktober månad.

När det gäller inläggen ringde jag och de sa att det kosta 300-400 kr för inlägg via vården trots fri kort. Så jag gick till sko affären ändå och gratis fotanalys och ett par inlägg för 350 kr.

Enligt fotanalysen hade jag lågt fotvalv men INTE plattfot.
Men mycket, kraftig, överpronering på vänster ben och lite på höger. Jag blev paff när jag såg min vänstra sida hur pass överpronerad den var/är.

Haft inläggen 1 vecka nu tror jag, får ändå ont, kändes skönt till en början men värken börjar komma tillbaka, kanske tar lite längre tid för den att komma, istället för 5 minuter tar det 10 minuter. Men överproneringen blir rak i alla fall.

Börjat med anti flammatoriskt också.

Ska ringa vc på måndag för att komma in och prata med någon läkare igen, jag får väl gå in varje dag och bråka med dem angående mina problem.

Gjorde MR röntgen i onsdags, vet ej hur lång tid det tar tills de får besked.

Jag är alltså på gränsen till depression nu, jag står uppe på toppen och vajar, känns som jag kommer falla när som helst nu. Orkar snart inte längre alltså.

Ingen läkare som lyssnar oavsett hur mkt information man ger dem, viktökning påverkar mig också psykiskt, fk som ska krångla eller de gör väl sitt jobb men jag blir ändå rädd att jag inte kommer får någon sjukpenning vilket gör vad… jo… skulder som inni helvete!

OlgaMaria
0

Åh vad jobbigt. Så hemskt med den där osäkerheten och väntan man måste leva med. Den gör en inte direkt friskare. :-( Hoppas verkligen du kan få ett tydligare intyg då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus