Påpeka folks vikt
Jag blir så ledsen på folk ibland! Det är ALDRIG ok att kommentera folks vikt i mina öron! Oavsett om man är över-eller underviktig, förmodligen (kanske inte alla gånger dock) så har man full koll på vikten och att man väger antingen för mycket eller för lite och det är inte lätt att varken gå ner eller upp och det kan ju vara ett problem för personen. Då känns det ju inte jättepeppande att folks åsikter måste ramla ut genom munnen… Något jag märkt själv är att det är mindre tabu att kommentera oss tunnisar med "Herregud lilla vän äter du inte?!" osv. mot om man är åt andra hållet. Jag kanske heller kommer kunna lägga på mig så mycket mer via varken mat eller träning, så är det tyvärr. Jag är ny på jobbet och vi skulle bära in kartonger med läskburkar idag och precis när jag gick fram för att hjälpa till räcker min handledare över två mjölkpaket och säger att jag kan ta dom istället för dom är lite lättare. Jag säger lugnt att det går bra att ta drickorna också. Lite paff som han blev skrattar han "Jaha ok…du är så tunn ju man tror ju nästan du går sönder" och försöker skoja bort situationen. Han är själv åt andra hållet, dvs väldigt överviktig, men skulle själv aldrig komma på att slänga ur mig något i facet på honom… Folk säger detta i all välmening förmodligen, men det blir så väldigt, väldigt fel….
Du får hantera sådana kommentarer som jag, jag brukar sätta min hand tröstande på personens arm och säga "Jag kan gå ner i vikt (där får du säga upp istället), men man kan däremot inte påverka sin IQ" samtidigt som jag tittar medlidande och menande på personen.
Det tar skruv, förutom med riktigt korkade människor. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh, äntligen någon som tar upp det!! Jag har en kompis som kläcker ut sig förolämpningar och kommentarer kring min vikt och mina matvanor HELA tiden, som om han vet något om min kropp jag inte vet. Varför är det så hemskt många människor som tycker att det är okej att kommentera smala personers kroppar och vikt än lite överviktigas? Som om att det är okej att kommentera vad man vill bara för att jag råkar vara smal liksom? Aldrig att samma person hade sagt något om min kropp om jag vore överbiktig! Och jag har faktiskt aldrig kommenterat någons kropp och vikt, det gör man helt enkelt inte. ALDRIG att jag hade sagt "Gud vad tjock du är, ät lite mindre", men "Gud vad smal du är, ät mer" är tydligen helt okej??
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner
#1 Så himla bra sagt!! Den ska jag komma ihåg!
Håller med dig,men det finns ett undantag och det är när nån är så pass smal att jag misstänker att de har anorexi, men då är det ju inget jag pratar med människan ifråga bara så där upp ner framför andra människor.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#4 Nja. Sådana personer iakttar jag istället ett tag så jag har något på fötterna när jag "ställer dom vid väggen" (dvs påtalar mina iakttagelser för anhöriga eller chefer).
Som: Går dom på toaletten direkt efter de ätit? Äter de alls eller skjuter runt maten på tallriken? Påtalar de att maten är fettig/kaloririk osv? Uppskattar de mat?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Menar du att du iakttar och sedan "ställer mot väggen" utan att innan tala med personen ifråga eller missuppfattar jag?
/Maria
Jag håller med. Det är ju helt ointressant att påpeka om någon är över eller underviktig. Hur många går omkring och säger "Är du medveten om att du är blond?". Kroppsformen är ett faktum som personen lever med varje dag så varför påpeka?
#6 Jag hörsammar personer som står personen närmare än vad jag gör, på att det kan finnas ett problem. Finns det inga närmare chefer/anhöriga så tar jag på mig den rollen.
#5 Det var så jag menade att jag gör, ursäkta att jag var oklar.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#8 OK, för att gå bakom ryggen på någon även om avsikten är god är inte alltid bästa vägen.
/Maria
#10 Fast jag säger ju inte att de har ett problem, utan att anhöriga ska hålla koll själva.
Det har funkat hittills.
Personligen skulle jag aldrig gå den vägen utan prata med personen i första hand för att vara öppen och ärlig.
Då märker man ju ganska snart om beteendet förnekas eller inte.
/Maria
#12 Vid ätstörningar kommer du inte märka ett skvatt. De har alltid ursäkter.
#13 Ja det är klart att de har ursäkter om det handlar om ätstörningar och är man någotsånär människokännare så märker man det.
Man har ju så att säga lagt märke till beteendet innan annars hade ju situationen aldrig uppstått men jag hade aldrig gått bakom ryggen på någon på det sättet.
/Maria
#14 Gå bakom ryggen? Underligt ordval för att faktiskt bry sig.
#15 Då har vi olika åsikter om att bry sig.
/Maria
#16 Definitivt. Jag gör något åt saken.
Såklart om man ser sjukligt mager ut så skulle även jag bli orolig för personens skull. Är man däremot tunn fast ändå mer "normalt" eller vad man ska säga och utan ätstörningar tycker jag ju bara det är störande. Dom flesta ser nog ändå om man är sjukligt tunn eller bara tunn. Jag tillhör det sistnämnda och det var också det jag menade i tråden. Är man lite rundare säger folk inget för att dom tycker att man får skylla sig själv, medan om man råkar väga något kilo för lite så ringer vissa nästan ambulans. Speciellt som kvinna så ska man inte vara för smal för det är oattraktivt….snälla nån! -.-
Har en person i min bekantskapskrets som kommenterar allt som han uppfattar som negativt hos andra. Han själv har också en del "skavanker", bl.a stora knutor over hela kroppen (nån sorts ofarliga tumörer). Dessa plågar honom rent psykiskt, så jag tror att hans trakasserande handlar om att peka på andras "skavanker" så att hans egna blir mindre synliga, typ titta på hen - inte på mej. Jag svarar aldrig med att slå tillbaka. Däremot avkräver jag honom på ett svar om han tycker att hans egna tänder, när det varit dem han kommenterat hos mej, är så fina så han kan trakassera mej för mina. Svaret blir nej. Så det mesta har han slutat kommentera hos mej nu.
Jag tycker heller inte man har rätt att anmärka på människors utseende. Jag har större delen av mitt liv varit åt det magra hållet och också råkat ut för en del påpekande tills de märkt hur matglad jag var.
#17 Det gör jag också med den skillnaden att jag pratar med den det berör till att börja med.
/Maria
Just när det gäller min vikt har jag inte kommit på hur jag ska få bekantingen att stanna upp och tänka efter. Enligt BMI är jag överviktig. Egentligen räcker det att jag går ner 1 kg för att hamna på normalvikt enligt den tabellen, men jag har en del sladdrigt att ta av. Bekantingen är smal. Det hjälper inte att påpeka att man inte ska mobba andra, oavsett vad det gäller. Jag vill inte sparka tillbaka så jag får väl fortsätta tjata…
#17 Känns inte som det är din sak att göra något åt på det viset.
Håller helt med Maria.