Ont i magen efter måltid
I lördags var jag ute och åt en Ceasarsallad med min familj, bara någon timme senare började jag få ont i magen. Alltså inte i magsäcken, utan i bukområdet. Kändes ungefär som ägglossning eller mensvärk. Ibland kunde det göra riktigt ont, och ibland spände det bara lite grann.
Nu idag efter jag hade ätit pyttipanna, stekta ägg och rödbetor så började jag få ont i magen igen, kanske 1-2 timmar efter måltid. Min första tanke var glutenintolerans, men när jag kollade upp symtom så matchade ingenting förutom ont i magen.
Vad kan det vara för något?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Det kan vara precis vad som helst. Avvakta några dagar för att se om det försvinner av sig självt (om du inte får så ont att du måste in).
Men just för att du åt ägg båda gångerna, så hoppa över äggen de dagarna. Får du sedan ont när du äter det igen, så borde du kolla upp gallan (ägg är det väldigt vanligt att folk reagerar på då).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min första tanke var också ägg.
Pytt i panna innehåller dock inte gluten så har svårt att tänka mig att det skulle ha med det att göra men det bästa är att testa sig fram! Låter lite som magknip men är förstås ingen läkare!
Jag har haft magknip en gång för några år sedan. Då åt jag älg och någon timme senare var jag tvungen att åka in till akuten för jag hade sån magknip att jag inte kunde stå upp, sitta eller ligga ner och jag kunde inte andas.
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Magknip kan göra olika ont, har också flera gånger haft den form av magknip du beskriver i mitt fall i samband med att ha ätit vete av misstag men i mitt fall är det pga IBS och det faktum att kroppen inte kan bryta ner vete alls.. Skulle kolla komma med läkare hur som haver. Är gemensamma nämnaren för dina måltider där du upplevt smärta efteråt ägg skulle jag undvika det ett tag och se om man känner någon skillnad..
Jag ska nog ringa till 1177 och höra med dom.
Sjuksköterskan jag pratade med sa att jag med största sannolikhet råkat ut för något som kallas sommarmagsjuka. Jag sa då att jag inte hade spytt än och hon sa att man behöver inte alltid spy när man har magsjuka. Så nu är mysteriet kring min mage löst och hon sa att jag skulle ta det lugnt med mat och dricka ett kvarts glas vatten istället för ett helt glas vatten då det kan göra magen upprörd. Skulle äta lite mindre fibrer då det verkar som att magen bara kastar ut allting utan att bearbeta det.
Jag nämnde att att jag hade problem med avföringen och att jag hade ljusrött blod i avföringen igår kväll, hon sa att det var hemorrojder och hon frågade hur länge jag haft det. Berättade att det har varit av och till i ca 1 ½ år. Blev rekommenderad en salva som heter Scheryproct. Ska nog köpa hem en sådan och sen fortsätta med olivolja/matolja.