Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 12544 ggr
LeJ
0

stukad fot, ev spricka. Vad gör man?

Jag trampade snett rätt rejält igår och kan knappt stödja alls på foten. Den är nog lite svullen men inte missfärgad. Bara undrar, behöver man åka till akuten? Jag hade väldigt gärna haft en krycka just nu, men jag har torgskräck och bara tanken på att åka till akuten ger mig extrem ångest. Vad gör de på akuten om jag åker dit?

Maria
0

Jag gissar att de röntgar din fot om du åker till akutetn.

Du skriver att den är "nog" lite svullen så det tolkar jag som att svullnaden inte är så stor.

Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

/Maria

Pialinn
0

Åk till akuten för säkerhets skull.

Jag gick på min svullna fot i 2½ vecka innan jag tog ,ej tid att åka dit. Hade brutit 3 mellanfotsben, så det blev gips i några veckor.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LaSadie
1

När jag stukade foten rejält så svullnaden den upp kraftigt och kunde inte stödja på den. Jag ringde vårdcentralen som sa att jag skulle ta smärtstillande då dagens råd till stukade fötter är att använda den så mycket som möjligt. Efter en vecka fick jag nog, kunde dock stödja på den, gick till VC fick den röntgade men inget syntes. Utänjda ledband var domen och tog ett år innan jag kunde använda foten utan smärta efter träning.

LeJ
0

Den är svullen men jag försöker motivera för mig själv att det inte är nödvändigt att åka in.😉 Jag ignorerar oftast när det händer något just för att jag inte vill åka till läkare. Men om den röntgas och det inte är en spricka, får man bara en krycka och kanske lite bandage? Och om det är en spricka, gips? Man måste väl inte typ sövas eller något sånt? Jag vill ju helst inte gipsas. Kan ju säga också att ett litet "problem" just nu är att jag är i en period när jag har konstant smärta pga kronisk sjukdom och har smärtlindring, så det blir lite lättare att liksom avfärda allt.

LeJ
0

Tog lite tid på mig så hade bara sett #1 när jag skrev. Min mamma ska iaf komma hit och titta på det. Hade som sagt bara velat ha en krycka.

Maria
0

Du kan ju själv linda din fot och försöka hålla den i högläge och ta något smärtstillande.

Det är omöjligt att svara på vad det är för skada du har fått om du inte besöker vården.

/Maria

LeJ
0

Jo jag vet, skrev mest för att få veta vad som händer om jag åker till akuten.

Maria
0

Jag gissar som sagt på röntgen om de anser att du behöver röntgas. Man sövs inte för en vanlig röntgen.

/Maria

Pialinn
0

Gips blir det om nåt ben är av.  Tror man inte gipsar om det bara är en spricka.

LaSadie
1

Anser att akuten är för akuta fall, en stukad fot är inte akut. Kolla om det finns helgöppnad VC som kan hjälpa. Annars googla hur du kan lindra stukningen.

LeJ
0

Sitter i väntrummet på akuten nu. Men det är visst lång kö. Mamma såg lite mer svullnad och oroade sig lite för ledbandskada.

LaSadie
2

En stukad fot hamnar sist kön då det inte är akut öht

IceTee
0

Kan du vicka på tårna är benet inte av och det räcker att gå till vårdcentralen. Som LaSadie säger är en stukad fot faktiskt inte akut öht

Medarbetare på Skor iFokus

LeJ
0

Jag vet ju inte om den enbart är stukad, det är ju vad jag hoppas på. Hade jag vetat att den bara varit stukad hade jag ju inte åkt in alls. Sedan kan jag säga att jag har suttit här i en rullstol nu i snart två timmar medans alla andra som är här sitter eller står och går runt och pratar och dricker kaffe och fikar. Och alla ser kärnfriska ut.

IceTee
1

#14 om du trampade snett är det bara en stukning, benet tål bra mycket mer än så och om du inte fick ett slag mot själva benet så finns där ingen fraktur Stukningar kan göra fruktansvärt ont, men de kommer antagligen, på sin höjd, linda den. Många där är nog anhöriga också. Det finns dock en hel del människor som åker till akuten för problem som vårdcentralen kunde tagit hand om Lycka till oavsett vad!

Maria
0

#14 Du har suttit i en rullstol i två timmar skriver du men du kan nog få sitta åtskilliga timmar till om det kommer in akuta fall.

Allt synt inte utanpå på akuten och som #15 skriver så kan många vara anhöriga också.

/Maria

Maria
0

De flesta akutintag har ett prioriteringssystem och en stukning hamnar långt ner på listan så om du har otur så kan väntetiden bli jättelång eller inte beroende på vad det är för fall som kommer in.

/Maria

LeJ
0

Såklart det var anhöriga med patienterna, dock svårt att avgöra vilka de är, fram tills namnen kallas in. Alltså tar de i turordning. Och jag har haft bra utsikt över ambulanserna. Jag bor alltså inte i nån storstad. Jag hoppade ner från en en meter hög sten och foten vek sig så jag blev liggande. Och det är en rotation på foten. Men jag startade tråden för att se om någon kunde berätta vad som väntade då jag har sjukhus skräck efter en massa invasiva undersökningar i yngre tonåren utan föräldrarnas vetskap, jag åker inte i onödan, var inte där när jag bröt fingret, knäckte till näsan eller när jag fick hjärnskakning. Men nu är jag ju där så lämnar tråden nu.

Maria
0

Det skulle vara roligt att höra hur det gick för dig och vad det var för fel på din fot.

Ingen kan ju svara på vad som väntas då man inte vet vad det handlar om men röntgen är ju en gissning.

/Maria

LeJ
1

Bara en spricka, får lära mig hoppa på kryckor ett tag.

Maria
0

Aha. Vad bra att du kom iväg.

/Maria

Pialinn
0

Du hade tur!   Men även en spricka kan vara svårläkt om den sitter på fel ställe.

Hoppar själv på kryckor i väntan på en knäprotes i ett knä.

IceTee
0

#20 oj, av att trampa snett? Är du säker på att du inte fick en smäll på foten?

VildaVittra
1

#23 Jag bröt fibula av att trampa snett, och den frakturen krävde en massa skrot, så visst kan man göra sig rejält illa av "bara" det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
0

#24 usch, måste varit ett riktigt feltramp!

LeJ
0

#23 Läs #18, jag kom snett i landningen.

IceTee
0

#26 då trampade du ju inte snett, då landade du fel på foten, det är en helt annan sak Är fortfarande förvånad över att du inte fick ett blåmärke, men allt kan ju hända!

LeJ
0

#27 Det var liksom inte viktigt för trådens syfte att berätta exakt hur jag skadade mig, jag var ju inte ute efter diagnosticeringsförsök utan ville bara se om någon kunde berätta vad man gör på sjukhuset.

IceTee
0

#28 men utan att veta hur du skadade dig är det svårt att veta vad de gör. Hade du bara trampat snett hade de behandlat dig mycket annorlunda

LeJ
0

#29 Man behöver inte veta exakt hur någon har skadat sig för att berätta hur t ex en spricka behandlas.

IceTee
1

#30 du undrade vad de skulle göra på akuten, inte hur en spricka behandlas

LeJ
1

Jag skrev ju "Vad gör de på akuten om jag åker dit?" Och jag skrev ju i rubriken stukad fot, ev spricka. Självklart undrar jag då vad man gör på akuten om den är stukad eller om det är en spricka.

Jag ser ingen poäng med det här, jag tyckte det var jobbigt på sjukhuset och jag tänker inte skriva mer i tråden nu.

IceTee
0

#32 du skrev att du trampat snett och undrade vad de skulle göra på sjukhuset. Du frågade aldrig vad de skulle göra om du fått en spricka. Det enda som antydde det var att du misstänkte att du kanske fått en spricka, men det är ofta irrelevant vad patienten tror har hänt, så det brukar inte påverka. Därför fick du många av svaren du fick och därför tyckte jag att du borde skrivit vad som faktiskt hänt då du, i mina ögon, inte trampat snett.