Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 10032 ggr
Fridaaaa
0

Känna sig febrig men ingen feber?

Känner mig febrig men har ingen feber.
Varför gör man det ibland? Jag gör det ibland i alla fall :/
Fryser ibland är jättevarm i andra stunden :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
1

Har du koll på din normaltemp? Jag t.ex har en normaltemp på 36, och min temp är på 37,3 så når jag dåligt även om det inte är feber :) Kanske kan vara något sådant?

kalltkaffe
0

Det där med feber vid en viss temp stämmer inte alltid. Jag känner mig febrig bara jag närmar mig 37 och när jag kommer till hälsocentralen då har jag då ingen feber enligt dom fast jag mår skit. Får sällan upp i 39 graders feber. Får jag 38 mår jag jätte hemskt och blir helt utslagen. Sen så när man tar temp under tungan eller armhålan lägger man på 0,5 grader tror jag det var för annars stämmer det inte.

Fridaaaa
1

#1 Japp har koll på den :)

#2 Har dock normaltemp :/ Vår temp lägger på själv står det på lappen i alla fall :)
Min normaltemp är 37,0-37,2. Hade 37,2 nu

JoannaLi
0

Jag har det också så! 37,2 normaltemp (37,1 på vänstra örat, men jag utgår alltid från högra) och kan ibland ha feber så att det dånar om det - men ligger fortfarande på 37,2. 

Någon gång har det hänt att jag haft 37,3, men då var det den gången som jag typ hallucinerade och inte tog mig upp för trappen själv.

Halvdansken
0

Det där händer nog de flesta. Jag har alltid tänkt på det som att kroppen gör "en service", ungefär som man tar in en bil eller nåt på en koll. Rensar ut, fixar nåt, kollar lite. Tycker det är en bra sak. Om du är sjuk på riktigt så märker du det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Alternativt är ju givetvis hormonproblem. Närman  kommer i klimakteriet svettas man o fryser omvartannat.

Fridaaaa
0

#6 Klimakteriet har jag långt till förhoppningsvis 😃

Halvdansken
0

#7. Ja, jag trodde nog det.

Maria
1

Jag blir så förvånad över hur folk verkar ha stenkoll på sin temp?

Jag vet inte ens om jag har kvar någon tempmätare sedan sonen var liten😉

/Maria

Fridaaaa
0

#9 Kollat det då jag vet att det kan vara viktigt om man blir sjuk och måste t.ex in på sjukhus. De kanske tror att man inte har feber men har det för att man t.ex har undertemp mm. Så bra attkunna tycker jag :)

Maria
1

Jo det är väl säkert bra men är man så sjuk så man behöver "åka in" tar de ju ändå tempen på sjukhuset😉

/Maria

Fridaaaa
0

#11 Jo fast de vet ju inte grundtempen :) Man kan ju likaväl ha feber men de tror att man inte har det om man t.ex har undertemp, är det jag menar, vet man grundtempen har de något att gå efter :)

IceTee
0

#11 ja, men de kan ju inte ta din normaltemp om du har feber, haha

Medarbetare på Skor iFokus

JoannaLi
0

#9 Haha, ja, efter ett antal år av att förgäves försöka tempa mig till feber när jag har känt mig febrig, och med ett hyfsat bra sifferminne, så insåg jag snart ett mönster :D

Maria
0

Tempen varierar ju från människa till människa och t.om vid olika tider på dygnet så länge det handlar om ganska låg eller normaltemp så är det mer ett riktvärde.

Men visst är det bra att veta om man är en lågtempare kanske.

Dessutom mäter olika mätare en aning olika också och den mest tillförlitliga tempen är den gamla hederliga som man tar i rumpan.

/Maria

Halvdansken
1

Tror nog att sjukhusen utgår från 37 grader normaltemp. Om du är så sjuk att du ska till sjukhuset pga feber så märks det nog. Då är du uppe på 40 grader eller nåt.

Anser du att 37.2 är en hög temperatur?

Fridaaaa
0

#16 Menar du mig? Det är min normaltemp. Är ungefär det jag brukar ligga på i medel

Halvdansken
0

#17. Ja, men jag läste slarvigt. "Min normaltemp är 37,0-37,2. Hade 37,2 nu" - uppfattade det som om du ansåg dig ha feber vid 37.2. Det får du ursäkta.

Men när anser du dig ha hög feber?

Min normaltemp ligger på 36.5, men jag anser mig inte ha feber förrän jag är en bra bit över 38.

Fridaaaa
0

#18 räknar feber från 38 och hög feber från 39 ungefär. Men har sällan feber och speciellt inte över 39. Då är jag däckad.

Halvdansken
1

Tänk på att temperaturnen skiftar med ägglossning o mens.

Fridaaaa
0

#20 Ja det kan den göra. Jag har "mätt" olika tider på månaden, och är ingen större skillnad för min del :) 37-37,2 ungefär :)

Geru
0

Jag ligger runt 37 grader. vid 39 räknas jag som rätt sjuk. Jag har haft högre, upp mot 40-41.

I vilket fall så kan sockernivån i kroppen påverka om du fryser eller inte, och det finns andra situationer som gör det med. Stress kan få en att kallsvettas och känna sig febrig med, men det kommer inte visa sig. 

Man kan även ha sjukdomar i kroppen, men jag menar, det är rätt ovanligt att ha det och inte ha feber.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#22 Detta var dock när jag inte var stressad, utan helt avslappnad. Blodsockret vt jag däremot inte, inte mätt  men var inte så långt efter att jag hade ätit, kanske 1-2 timmar efter. Fått så enstaka gånger. Inget samband.

Geru
0

#23 Annars gör ju kroppen konstiga saker. Kan ju ha någonting med att du är avslappnad att göra med då? Jag vet faktiskt inte. Jag har en tendens att frysa när jag är avslappnad. Känslan av feber ju då vet jag inte var den skulle komma från.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#24 Som sagt inget samband, händer vid olika tillfällen.
Men känner mig sjuk fastän jag inte är det :/ Känns just som när jag har feber :/

Geru
0

#25 Känner du dig alltid så eller är det bara liksom dom närmaste veckorna/veckan som du känt så?

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#26 Slumpmässiga dagar.

Zadeira
0

Jag brukar få feberlikande frossa och känningar på kvällen om jag exempelvis varit ute mycket en dag, antingen i mycket soligt väder eller vid ex mycket blåst. Det har inget alls med min temp att göra utan bara att kroppen blir sliten och väderbiten efter att ha utsatts för mycket väder, vind och temperaturer.

Troligtvis är jag extra känslig pga min fibromyalgi, och vet flera med olika liknande kroniska sjukdomar som också upplever feberliknande känningar efter att ha varit ute en hel dag.

pälli
0

Kroppen fungerar ju inte alltid perfekt och som en klocka, det är rätt logiskt. Man kan frysa av ingen anledning alls, man kan få en hög vilopuls för någon sekund och så sätter kroppen igång och blir varm och arbetar. Det är ganska normalt att kroppen är konstig då och då.
Mat och vätska kan också spela in, eftersom det är kroppens drivmedel. Se bara när man har ätit, man börjar frysa för kroppen fokuserad på att ta hand om maten i matsäcken och andra reagerar med att bli varma. Eller när man vilar och är avslappnad, då går kroppen i lågvarm och man kan frysa och samma när man har hållit igång så ökar pulsen och man blir varm. Det behöver inte vara något fel för att kroppen spökar.

Kroppen reagerar på omgivningen, det vill säga väderomslag, väder i sig, stress, harmoni osv. Jag kan få värmeböljor ibland och ibland fryser jag som tusan. Kroppen är som den är, är man sjuk så märker man det.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.