Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2974 ggr
TjockaBerta
1

Näthinneavlossning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ringde ögonläkaren och fick komma ganska snabbt. Hon skrev omgående en remiss till ögonakuten. Väl där opererade de på en gång. Hoppas det blir bra nu. Lite suddigt ännu. Tur att jag kom in så fort. Trist att jag drabbades.

>>>Malum domesticum<<<

DesK
0

Vad bra att du fick hjälp så snabbt! Håller alla tummar att du snart ser bra igen.

/Désirée

[[Boris Sager]]
1

Ja, det var jättebra handlagt! Du fick laserbehandling snabbt. Annars hade du mist synen. Naturligt att det är suddigt. Ger med sig på ngr dar.

VildaVittra
1

Det där hände min styvmormor, hon sa att det var som att en rullgardin drogs ner och hon blev helt blind. Hon blev helt återställd, så håller tummarna för att du blir det också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TjockaBerta
1

#1,2,3 Tack alla. De klistrade fast näthinnan med laser igen. Milde Moses vilket äventyr.

>>>Malum domesticum<<<

Magi-cat
1

Vad bra att du fick snabb hjälp, TjockaBerta! Hoppas allt snart är bra igen!

Vilka symptom är det på näthinneavlossning? Och hur lång tid har man på sig?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
1

#5, jag svarar:) Det berömda rullgardinsfenomenet, en rullgardin, som sakta breder ut sig över synfältet, kan också tyckas som man ser blixtar. Upp kommer ofta plötsligt och är så typiskt att det kan inte vara ngt annat. Akut remiss till ögonklinik. Man har inte mycket tid att fundera. Timmar ofta.

TjockaBerta
1

Nåja, jag gick några veckor från första symptomen men jag hade inte så stor avlossning som #6 beskriver. Ingen rullgardin mera som prickar och en hinna över ögat. Det första tecknet är att man ser en "fluga" i ögonvrån. Och så var det för mig. En irriterande fluga på matbordet :)

>>>Malum domesticum<<<

[[Boris Sager]]
2

Flugan brukar bero på att glaskroppens bakre fäste lossnat och kan då dra med sig en del av näthinnan, partiell näthinneavlossning.

( Kan inte låta bli att svara 😛)

Lia
0

Jag började få massor av dessa "flugor" för 7 år sen. Eller ja, det började med en prick som blev större. Idag har jag flera stycken, superstörigt, men jag slapp näthinneavlossning som tur var! Hoppas du blir bra snarast.

TjockaBerta
0

#9 Tack tack. Det blir nog bra snart :)

>>>Malum domesticum<<<

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TS, skicka meddelande när du ser bra igen! Vore roligt att höra :)