Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 846 ggr
Therese
0

Vad kan hända ?

Fundering kring diskbråck här nu igen då. När jag var hos ortopeden och fick se MR -bilderna så vart jag väldigt chockad, tänkte inte så mycket och nu när jag tänker efter så sa läkaren "Om du börjar få ont i andra benet ska du åka in direkt, inte hit, inte ringa vårdcentralen utan direkt till akuten!". Jag missade det där med att fråga varför jag skaka in då,varför just det är så akut. Jag har ont i vänster ben, ischias gissar jag. Har börjat få använda kryckor oftare och ibland känns det som att det gör ont i höger ben, men jag anstränger det mer och får därför träningsvärk i det. Min fråga är nu, vad händer om jag får ont i andra benet? Varför blir det så akut? Jag verkligen hatar att jag aldrig kan ställa frågor när jag väl har en framför mig som kan svaret :( Gubben min är borta denna helgen så blir väl extra tid att fundera på.. Tänk om jag skulle åkt in för längesen? Ska det vara samma smärta som i vänster eller kan den visa sig på annat vis? Får man fråga om mediciner här? Jag har citodon, fick höjt dosen till två tabletter, fyra gånger om dagen. Mot nervsmärtan (då citodon inte hjälper) fick jag nu amitriptylin och de är ju egentligen antidepressiva , andra kvällen jag tar dem nu och vet inte riktigt om de har hjälpt.. Har någon fått dem mot smärta? Hoppas det inte blev för rörigt här nu..

Tjeja
0

Blir det dubbelsidigt kan man få problem med att kissa och akut förstoppning och tarmvred så att urinblåsa eller tarmarna spricker i värsta fall, och det kan gå ganska fort. Därför måste man in fort så man hinner hålla koll på blåsa och tarmarna innan det behöver bli så allvarligt.

Ortopedkirurgi kan behövas akut.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
0

Obs.. ang #1 det är alltså ovanligt att det går så långt och illa, händer nästan aldrig. Men risken finns och den vill man undvika så gott det bara går förstås! Därför vill dem ha in en akut direkt. För att förebygga helt enkelt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
0

Jag äter Citodon och Amitryptlin.

Citodon tar jag vid behov mot huvudvärk (max 8 per dygn) och Amitryptlin tar jag en varje kväll även mot huvudvärk.

När det gäller amitryptlin så tror jag att de hjälper en aning för min del då jag gjorde ett uppehåll och det blev värre.

Försök att testa några veckor för det är ju ingen direktverkande värktablett.

/Maria