Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 6307 ggr
[HelwardMann]
0

Smärta i munhålan när jag äter

På grund av psykisk ohälsa äter jag inte alltid fast föda så regelbundet som jag borde. Detta är inget jätteproblem för min hälsa; jag håller vikten, min diabetes är under kontroll och mina prover är alltid bra. Mina behandlande läkare, både endokrin och psykiatri, känner till detta. Ibland kan det gå flera dagar utan att jag äter fast föda.

Dock uppstår ett problem. Om det går för lång tid mellan två måltider, får jag fruktansvärt ont i munhålan när jag äter igen; värst längst bak i gommen och tungan, men även insidan av kinderna och främre delan av gommen och tungan. Ibland kan det räcka att det går 10-12 timmar mellan två måltider för att jag ska få ont när jag äter, men oftast slipper jag det om jag äter fast föda minst en gång varje dag. Jag har aldrig nämnt den här smärtan för mina läkare. Jag har inte avsiktligt mörkat det, utan jag har helt enkelt inte tänkt på det just när jag talat med läkare. Är det här en normal reaktion, eller bör jag få det undersökt?

Litenloppa
1

Jag jobbar inom vården och träffar ganska ofta på patienter som inte kan äta fast föda. Hos dem är det väldigt vanligt med svamp i munhålan. När vi tuggar mat som kött, bröd, grönsaker etc så flyttas det också runt i munnen. Gör man inte detta får man lätt svamp, vår kropp behöver få tugga helt enkelt. Låter ju dock som att det uppkommer fort hos dig men det kan ju vara så att det aldrig läker utan finns kvar och blossar upp varje gång du avstår fast föda. Vichyvatten används ofta för att lindra besvären, ta en munfull och håll kvar i munnen utan att svälja. Borsta tänderna noga och gno med tandborsten även på tungan, insidan av kinderna och tandköttet. Finns också medicin man kan få men den måste skrivas ut av läkare. Och jo jag tycker absolut att du ska tala om för din läkare att du får dessa besvär. Du ska såklart inte gå runt och ha ont i munnen. Det kommer inte bli magiskt bättre av sig självt utan snarare värre om man inte gör något åt det. Det är också viktigt att vårdpersonal får veta alla dina besvär annars blir svårt att ge så bra vård man kan.

[HelwardMann]
0

#1 Tack för tipset. Det ska jag prova.

Litenloppa
0

Och när du borstar med tandborsten ska du förstås inte ta i hårt utan bara massera försiktigt. Gärna lika ofta som man normalt äter mat dvs 3-4 gånger om dagen.

[HelwardMann]
0

#3 Hur man borstar tänderna vet jag. ;) Och jag brukar borsta även tandköttet. Men tungan och insidan av kinderna har jag aldrig tänkt på att borsta. Och tre till fyra gånger per dag får nog i så fall bli bara just tungan och kinderna, för jag har stränga order att bara borsta tänderna två gånger per dag. Jag har problemtänder, och tandläkaren anser att jag överkompenserar så jag skadar emaljen genom att borsta för mycket.

Maria
2

Prata med din läkare för det finns bra medicin mot svamp i munnen. Mycostatin tex. Det hjälpte mig när jag fick svamp efter strålbehandling.

/Maria

Litenloppa
0

Ja jag såg bara att det såg ut som jag menade att man skulle skrubba på för kung och fosterland. Tänkte att det var bäst att förtydliga, många läser ju här. Och jag menar just som du tänker. Bara pilla lite med borsten på insida kinder och tunga inte tänderna .