Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1866 ggr
hobbitelin
0

Fotledsfraktur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För ungefär 5 veckor sen drog jag på mig en fotledsfraktur, som mest påverkade mina ledband. Jag har några skruvar inopererade samt en metallplatta. Jag har snart varit gipsad i 6 veckor och ska ta av gipset nästa vecka. Jag får inte stödja på foten på totalt 8 veckor, eftersom att jag ska ta ut en av skruvarna, nu till min fråga, jag undrar om det är nån annan som varit med om något liknande? och är det någon som tagit ut skruvar ur foten? jag har väldigt låg smärttröskel och är livrädd att det ska göra jätteont med bara lokalbedövning… vore väldigt tacksam för svar! (bifogar en röntgenbild, det är den längsta skruven som ska ut)

VildaVittra
1

Om du är väldigt orolig kan du be om lugnande innan operationen, läkaren vill ju inte bli sparkad i ansiktet direkt.😎Med sådana lugnande kommer du att flyta omkring på små rosa moln. 

Jag hade en spiralfraktur på fibulaskaftet (det smala benet på din bild), men mitt skrot sitter kvar sedan flera år tillbaka. 
Var dock beredd på att benet inte kommer vara sig själv helt på lång tid. Jag kan fortfarande få kramp i det benet när jag simmar. Så planera inte in några maratonlopp på många månader.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hobbitelin
0

#1 ja, kan man få de? :o för när jag va på återbesök för 2 veckor sen så sa han bara lokalbedövning.. :/ sen är jag ju så fruktansvärt spruträdd så jag vet inte vad… Har du jättemycket problem utöver kramp? jag är så rädd att det inte kommer va kompis på länge.. :( Va ditt mycket svullet efter gips och så?

VildaVittra
0

#2 Ring och prata med domnu i förväg om hur rädd du är och att du vill ha lugnande. 

Vid ärret är det fortfarande svullet, det kommer förmodligen vara det resten av mitt liv, ärret är också riktigt fult. Men vad gör det? Jag har ett ben att gå på. Har funderat på att sätta en tatuering över det, men med alla mina ärr på kroppen (har även några brännskador) skulle det ju inte vara mycket bar hud kvar. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hobbitelin
0

#3 Ska dit på fredag och plocka av gipset, ska höra med dom då! har aldrig i hela mitt liv sett fram imot att få raka ett ben så mycket som efter dom här 6 veckorna ;) jag är ju hästtjej, och ska ev börja en lantbruksutbildning till hösten (som dock blir uppskjuten) och vill kunna börja rida igen, har abstinensbesvär, haha! hoppas innerligt på snabb läkning och att jag kan börja använda foten relativt fort..