Ont i sidan av ryggen
Hej! Helt plötsligt idag när jag reste mig från stolen kom en obeskrivlig smärta på baksidan av ryggen på höger sida. Det känns när jag ligger och sitter ner men inte den huggande känslan som när jag rör mig. Någon som vet vad det kan vara? Hur kan jag göra för att få bort smärtan? Tack på förhand:)
En muskelbristning eller sträckning kanske?
/Maria
Njursten?
#1 Ja, sträckning skulle det kanske kunna vara! Tränade dans 4 timmar tidigare. Så det kan det nog ha varit, vi gjorde massa hopp och stretchade ganska mycket. Får vänta och se tills imorgon helt enkelt:) #2 Vad är njursten?;P
#3 …
Njursten är en typ av kalkavlagring vanligtvis i uretären, alltså den kanal som förbinder njuren med urinblåsan. Den är oftast väldigt liten, ungefär som ett pärlsocker, men när den pressas ner mot urinblåsan i den trånga uretären så brukar man vanligtvis få en viss förståelse för vad smärta egentligen innebär.
När man har en njursten och det är som värst så vet man inte om man vill sitta, stå eller ligga. En läkare diagnosticerar den lätt genom att nudda högra sidan av kroppen med sitt lillfinger. Patienten sitter då vanligtvis i taket.
Har man tålamod och tur så lyckas man kissa ut stenen så småningom. Annars brukar ultraljud användas för att krossa stenen och livet blir värt att leva igen.
#4 Tack för din förklaring!
När jag vaknade imorse gjorde det bara pyttelite ont och nu gör det inte ont alls!
Tack alla som har skrivit förslag på vad det kunde vara :)