Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 6004 ggr
Ria74
0

Tips på att förebygga gallstensanfall

I måndags fick jag ett gallstensanfall deluxe, låg på toalettgolvet och kallsvettades och kräktes. Kunde inte ens resa mig för att hämta dottern på förskola utan fick ringa min mamma som tursamt nog kunde hämta och passa henne några timmar.

Det höll från 12-19 ungefär, dom värsta kramperna försvann redan vid 14.30 men det fortsatte mola fram till 19 och sen var det som bortblåst och jag mådde prima igen.

Jag vet att jag inte tål kokt ägg och ananas. Men denna gången vette katten vad som utlöste det.

Det jag undrar över är ni som har gallsten, har ni några bra tips på hur man förebygger mer än dricker mycket vatten och undviker mat man vet utlöser ett anfall. För detta var inget kul alls kan jag säga.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
0

Gallstensanfall kan utlösas av precis vad som helst, men fibrer och alla andra nyttigheter utlöser det garanterat för mig. Kan inte äta bönor, majs, gurka osv. Chips går däremot jättebra. 🤪

Du ska inte behöva ha så ont, ring din läkare och be om ett recept på spasmofen, den medicinen gör livet drägligt under ett anfall. Man måste dock se till att småäta hela tiden då man annars kan må illa av den (men hellre spy än att ha gallstensanfallsont). 
Ett annat tips är att stoppa fingrarna i halsen när det händer, då tömmer man magen och anfallet blir kortare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
3

Borde man inte bli bättre om man äter mer fet mat? Vad jag har läst och fått lära mig, så är gallan till för att bryta ner fett. Gallan bildas/frisläpps alltså när man äter fet mat. Äter man fet mat oftare borde alltså gallblåsan tömmas oftare, och små stenar sköljs ut. Ungefär som när man har urinstenar. Dricker man mer så töms urinblåsan oftare och stora stenar (som ger problem/gör ont) hinner inte bildas.

Vet att fettrik mat inte brukar rekommenderas om man har tendens att få gallstensanfall. Men har man ätit mer fettsnålt tidigare, så kan man såklart få gallstensanfall när man äter fett. Men fortsätter man äta fett, borde det bli bättre?

Har försökt få min mamma att prova detta (hon reagerar på gurka med skal, samt ägg) men hon är väldigt fettskrämd och tror inte det är bra i längden. Själv har jag inte problem med gallan, så jag kan inte experimentera själv.

//Jessie

VildaVittra
0

#2 Det finnas tyvärr inga kostråd som gäller alla som har gallsten, för alla reagerar på olika saker, en del på fet mat och andra på fettsnål. Det är "trial and error" som gäller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
0

#3 Aha, i princip alla råd jag har läst är att man ska undvika just fett (och även vissa grönsaker/frukter). Tyckte bara det lätt lite märkligt om galla bildas just när man äter fett.

Så det var mest en tanke.

//Jessie

Ria74
0

#1 Jag har en svag misstanke om fibrer, har ätit fiberhavregröt varje dag ett tag. Gurka och paprika rapar jag en massa av så jag gissar på att det inte är så nyttigt för mig. Får väl hålla chips och chokladdiet 😉
Ska ta ett samtal med doktorn på VC som spasmofen, har voltaren nu. Men när jag spyr som en katt får jag inte behålla dom.
Det blev lite bättre efter en massa kräkande men helt bra blev det inte förrän jag stod i duschen och det liksom ploppade till i gallhöjd.

#2 Jag äter nog relativt fet mat, köper bara fullfeta produkter och har fettrand på köttet. Men vet inte om det varken hjälper eller inte. Hårt stekt mat vet jag att jag kan rapa en massa av så det verkar jag reagera mot.

Jobbig sjukdom som inte kan vara lika för alla 😉men tack båda två för tipsen.

Record
0

Grus i gallgångarna får du när du äter för lite fett. Den utlösande faktorn vilket gör ett gallstensanfall är då du äter fett, vilket gör att gallan kommer i gång och får stenarna att fastna i gallgångarna, det känns för J*****! 😢

VildaVittra
4

#6 Så hur kommer det sig då att jag som aldrig ätit en lågfettskost fått en gallsten i storleken av Mount Everest? 

Jag är urbota trött på "LCHF-religionen" som bestämt hävdar att alla sjukdomar kan botas eller förhindras med hjälp av den kosten, utan att ha mer på fötterna än att en allmänläkare fått för sig att det är så.

Record
0

Jo jag vet att du är stor på många sätt, alla de år du inte har ätit fett har du fått ett berg av grus i gallgångarna, stort nog för att fastna. Hoppas du inte får mer problem, genom ett bättre  matval.

VildaVittra
0

#8 Var dessa år under ett tidigare liv då eller? 🤔 Jag kan för allt i världen inte komma ihåg det. 

Bättre matval? Du menar att jag ska börja äta sämre först så jag kan förbättra kosten? Jag har till skillnad från dig faktiskt studerat näringslära, så tack, jag vet faktiskt vad en kropp behöver. Jag skulle aldrig frivilligt äta en kost som använder sötningsmedel eller som kräver vitamintabletter för att vara komplett. Vet du varför man inte ska sträva mot en sådan kost? Jag skulle heller inte äta en kost som får min hjärna att kännas "luddig" (läst flera LCHF-troende som skrivit att deras huvuden känns så), för min hjärna är min absolut bästa del, med den kan jag nämligen sortera ut fakta från rent nonsens. 

Gallsten är ärftligt och det är därför jag fått det, det har jag skrivit till dig förut, men så klart, jag har ju inte skrivit det på en LCHF-sajt, alltså går ju inte informationen in.

Record
0

Förlåt TS att jag kapar tråden för att svara på "i ren nonsens av" #9.

#9 ja funderar också när detta var, kan bara säga att jag är dubbelt så gammal som dig, liksom min samlade kunskap. Inte bara för jag själv upplevt gallproblemen. Läkarkunskapen har jag passerat för flera år sen, men tvingar inte på någon att följa mina råd, bara tips. 😊

VildaVittra
0

#10 Tips som innebär en massa falska påståenden? Jag betackar mig.

Så du är läkare nu också? Förut påstod du ju att du tog fram NMT-mobilnätet, vilken tusenkonstnär du är. 

Och ålder har absolut ingenting med kunskapsnivå att göra, har du inte lärt sig det under det nästan hela sekel som gått sedan du föddes?

Ria74
0

Jag var i hälsokostaffären och köpte något som heter Swedish bitters efter att en släkting till mig rekommenderade det. Vet inte om det funkar, men jag tänkte testa i alla fall.

Det smakar död huggorm, men det är bara att svälja och tänka på något annat 😎

Record
0

#12 Ria74

Swedish bitters, har jag hört gör susen, men tror att bikarbonat är nyttigare, och ger rätt pH för din kropp till ett billigare pris o utan alkoholskatt, jmf. Swedish bitters. Det gäller ju att undvika kristalliseringen i gallgångarna, kanske av socker.

Ria74
0

#12 Jag får testa bikarbonat också. Just nu är jag villig att testa det mesta för att slippa få anfall 🤮

Jag gissar på ärftlighet i mitt fall, min mamma har opererat bort gallblåsan, min mormor hade gallsten, hennes mor hade gallsten. Får bara hoppas min dotter slipper få det.

[Sabina]
0

Vad gör denna "Swedish Bitters" för kroppen och vad har en för effekt?
Jag har också ärftliga problem med gallsten så det hade varit fin att undvika dessa hemska smärtor som uppstår ibland. Jag har även  polyper i gallgångarna som förminska och gör dessa trängre 😕

Ria74
0

#15 Det är fruktansvärt bittert och ska stimulera gallan enligt hon i hälsokostaffären.