Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1167 ggr
Low
0

Nytt jobb, ljuga om terapi?

Jag börjar ett nytt jobb snart, med fast arbetstid 7-16. Jag hinner dock bara arbeta i en månad, innan det är bestämt att vi ska sätta igång med min terapi och behandlingen av mina ätstörningar. (Det är ju semestertider nu så vi startar först i augusti…) Problemet är att jag måste gå till kliniken en gång i veckan, och de tar bara emot 8-16. Det innebär att jag måste vara borta från mitt nya jobb minst 1,5 timme varje vecka… Vad kan jag säga till min arbetsgivare? Jag vill inte berätta sanningen och jag vill inte heller ge indikationer på att jag har en sjukdom/ett problem, ifall de kommer tvivla om de vill anställa mig vidare sen efteråt… Jag startar bara på ett vikariat, så om jag ska få förlängt måste ju allt flyta på väldigt bra… Har ni några tankar, idéer eller förslag? Kan jag dra en vit lögn, och vad ska jag då säga? Tack så jättemycket för att ni läste.

VildaVittra
4

Säg att du håller på att vaccinera dig mot din biallergi. Det gör man nämligen en gång i veckan under 8 veckor. Vid det laget har du ju hunnit visa vad du går för och kan beräta sanningen för chefen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mia-45]
9

Det är alltid bäst att vara ärlig. Vill de anställa dej ändå  så vill de ju verkligen ha dej. 
Skulle du sedan inte må bra och behöver vara hemma mer eller så…jag vet inte hur det funkar med dina problem….men då vet de redan om det och kan kanske hjälpa dej. 
Så vore jag i dina kläder skulle jag berätta som det är. Under vikariatet så hinner du ju se om det funkar för dej. 

Jag har gjort som du nu funderar på och arbetsgivaren blev inte glad kan jag säga när de fick reda på hur det låg till egentligen. 
Det gå säkert att lösa när du behöver vara borta. 

Men du tjänar på att berätta sanningen. Berättar man sanningen i efterhand ser inte det bra ut. Då undrar de säkert vad mer som ska komma..