Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 9139 ggr
[Melbun]
0

Konstig knöl på fingret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte en konstig knöl precis ovanför handflatan/fingret för 2-3 veckor sedan. Då den blivit lite stor och sitter obekvämt till blir det att ringa vc på måndag men undrar om någon vet vad detta kan vara? Den är hård, sitter under huden och går att flytta på. Gör inte ont på något sätt men känns väldigt obehagligt med tryck på den. Någon som känner igen detta? Kan det kanske vara en vanlig fettknöl? Fick tidigare en knöl ifrån ett myggbett som tydligen ska vara ganska vanligt även om jag själv aldrig hört talats om det så det känns väldigt typiskt mig att råka ut för konstiga knutor och bulor! :(

Maria
0

Jag ser ingen knöl. Menar du fingret till höger på bilden som är lite tjockare nertill?

/Maria

[Melbun]
0

#1 Nej till vänster precis ovanför vecket sitter det en ljus knöl. Den sitter på vänsterhanden på pekfingret precis ovanför knogen. Det högra är nog bara ett vanligt tjockt finger tyvärr :) Är det vanligt att man har fettknölar på såna ställen? Ffa när man endast är 23 år gammal?

Maria
1

Aha, nu ser jag. 

Jag har haft något liknande i många år. Kanske fick det i 35-års åldern och den satt ungefär på samma ställe som din fast min var vid långfingret. Hård ungefär stor som en ärta och precis som du beskriver så gick den att flytta på.

För något år sedan när vi pratade "knölar" på jobbet skulle jag visa min och märker då att den är helt borta.

Gör den ont?

/Maria

[Melbun]
0

#3 Nja ont gör den väl inte direkt. Det spänner lite om man trycker på den, troligen mest för att den inte riktigt får plats där. Känns nog mest obehagligt tror jag. Sitter ju lite illa om man bär exempelvis kassar och liknande. Har du någon aning om vad det var för knöl du hade?

Maria
0

Jag inbillade mig att jag fått den när jag kört mycket moped. Det var högerhanden (gashanden) men det är bara en vild gissning och egentligen ganska osannolik.

Nej jag har ingen aning om vad det var för knöl eller senknuta eller liknande och jag hade absolut inte ont av det.

/Maria

[Melbun]
0

#5 Konstigt. Bar iofs en väldigt tung bal med hö över ryggen i en påse samma dag som jag upptäckte den. Kan det ha något att göra med det? Annars vet jag inte, vänsterhanden använder man ju inte ofta. Att den sitter kvar efter 3 veckor och dessutom blivit tydligare tycker jag är lite konstigt dock. Får se ifall man kan ta bort den så snart som möjligt då den stör såpass.

[Melbun]
0

#7 tack! Googlade precis och det låter lite som en senknuta faktiskt. Om man är intresserad av att ta bort detta då den är så liten är det något som kan utföras på vc? Gissar på att jag kan avvakta lite iaf och se ifall det blir bättre först.

Inkanyezi
1

Du kan lätt kontrollera om det är en senknuta. Senknutor följer den sena som de sitter på, och de gör i stort sett alltid ont, eftersom senan löper i en skida, som inte rymmer senknutan. Om den inte flyttar sig när du kröker fingret lätt, utom den led där den sitter, så är den inte en senknuta utan ett ganglion, och det ser faktiskt ut som det.

Ganglion är en vätskefylld blåsa som innehåller ledvätska. De kan ofta gå bort av sig själva, men de kan också stanna kvar hela livet. Jag har ett vid handleden som jag har haft i ett par decennier, men som inte ger några besvär.

Du kan också lätt kontrollera om det handlar om ganglion. Om du kan trycka på den under ett par minuter, och den då blir avsevärt mindre eller till och med inte längre syns, och sedan kommer tillbaka, då är det ganglion.

[Melbun]
0

#9 Såpass. Ja den sitter relativt fast även om jag kan röra på den i sidled. Ömmar en del om jag trycker på den och inte blev den mindre men det kan ju vara inbillning också. Tycker den sitter lite jobbigt men ja då vet jag åtminstone vad man kan göra framöver.

Elsaharr
1

Hur gick det?

Zingo ;D

[Melbun]
0

#11 Ja jag borde väl egentligen få den kollad och kanske borttagen då den stör mig såpass. Har dock noll tillit till vc där jag bor så jag drar mig verkligen för att gå dit. De skriker ut personers testresultat i vänterummet och jämför människor med en bil som precis kommit från verkstaden. Eller så frågar de vad en själv tror att man har..