Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3321 ggr
IceTee
2015-06-09 12:20
0

Förkyld?

Jag har känt mig förkyld sen i januari (och lite längre tror jag). Vaknar med halsont och nästäppa och känner mig lite täppt på dagen. Det är inget stort problem egentligen om det inte vore för att jag ska ge blod och har fått skjuta på det sen mars eftersom man måste känna sig 100% frisk när man gör det vilket jag uppenbarligen inte gör Jag antar att det är dags att slå en signal till VC, men vad tror ni de kommer göra? Kan de ens göra något? Är det normalt att vara förkyld så här länge? Det har varit lite till och från sen i november, men inte konstant som det varit nu

Medarbetare på Skor iFokus

Ria74
2015-06-09 12:26
0

Det är inte allergiskt? Jag kan få lite ont i halsen som går över sen på dagen och blir täppt i näsan och känner mig förkyld vissa tider.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

IceTee
2015-06-09 12:43
0

#1 kanske, men har i så fall ingen aning om mot vad det skulle vara! Har aldrig varit allergisk tidigare vad jag vet

_Fisken
2015-06-09 12:47
0

Fuktskada hemma kan orsaka sånt där - eller på arb.platsen. Då bildas det mögelsporer som kan efter en längre tids exponering ge de symptom som du beskriver.

IceTee
2015-06-09 13:05
0

#3 borde ingen annan reagerat? Jag växlar mellan att bo hos pojkvännen och hemma, så de andra som bor mer på samma ställe borde väl också reagerat?

_Fisken
2015-06-09 14:26
0

Jo man tycker det. Sen kanske man reagerar olika på dålig miljö. Varför jag berättar detta är för att jag en kamrat som hade rinnande näsa, trött, hostig etc. och de hittade ingen orsak - tills hon hittade svartmögel i en dusch som de inte använder….
Men…du kan ju ha en seg förkylning också.  Mest troligt eftersom dina nära inte har några symptom som du säger.

Lia
2015-06-09 17:16
0

Tror också på allergi. Bäst att få det testat :-)

IceTee
2015-06-09 18:04
0

Ja, det blir väl att ringa VC, har jag tur säger de att det är ok att ge blod ändå så länge jag sover ordentligt dagen efter eller något sådant! Mitt immunförsvar kanske inte är det bästa heller då min kost inte är vansinnigt varierad (jag jobbar dock in grönsaker mer och mer!)

OlgaMaria
2015-06-09 19:57
0

Jag har haft det sådär i perioder och tror det berott på dåligt immunförsvar / andra sjukdomar som belastar kroppen och gör att man aldrig blir riktigt frisk. Du har ju tagit penicillinkurer och efter det får man försvagat immunförsvar. Det kan ta tid att bygga upp det igen. Vårdcentralen kan ju inte direkt göra så mycket förutom att eventuellt upptäcka någon brist. För min del har det hjälpt oerhört mycket att äta bättre och ta olika kosttillskott.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-06-09 20:30
0

#8 hoppas immunförsvaret repar sig snart då, det var ju flera månader sen jag tog den penicillinkruen! 

Funderar faktiskt på att ta kosttillskott, vilka äter du?

Elsaharr
2015-06-09 21:21
0

C-vitamin är bra, det finns ju att köpa brustabletter på Ica från friggs tror jag "märket" heter! :D Finns i olika smaker t.ex. Ananas, jordgubb citron osv :)

Zingo ;D

Elsaharr
2015-06-09 21:25
0

http://www.apotea.se/immun-brustablett-15-st Hittade en till, till för just immunförsvaret!

Zingo ;D

IceTee
2015-06-09 23:07
0

Tack så mycket! Ska kolla in alla :)

OlgaMaria
2015-06-10 15:38
2

Brustabletter är inte det nyttigaste då de innehåller en massa mindre bra saker också. Bäst att handla sina grejer på hälsokosten eller på nätet.

Jag tar / har tagit massor av kosttillskott så kan inte berätta om allt. Men några tips…

En bra multivitamin kan vara en bra idé ifall man misstänker att man inte får i sig allt man behöver genom kosten.

D-vitamin är väldigt bra för immunförsvaret.

Aloe vera-destillat är en toppenprodukt som visserligen blir dyr att ta för jämnan men den är bra för så många saker, och effektiv, och lätt att ta. Den är väldigt bra för magen och för immunförsvaret.

Probiotika tror jag du tar redan?

I och med att du har IBS (?) tycker jag du ska fokusera på produkter som är bra för magen, som aloe vera och probiotika.

En sked kokosolja om dagen (börja försiktigt) gör också nytta. Eller drick ett glas vatten med en pressad eko-citron.

Byt ut vanliga teet eller kaffet mot ett bra örtte med aktiva ingredienser. Kolla på affären eller hälsokosten vad som finns.

Vanliga kryddor kan ha fantastiska egenskaper. Googla en krydda, t ex "gurkmeja egenskaper" / "oregano egenskaper" så öppnas en ny värld. Den här sidan har fått med de flesta... Det är fantastiskt hur man kan använda kryddor för att kurera sig. 

Jag brukar göra en drink för att boosta immunförsvaret. Koka ihop grädde / kokosmjölk / annan mjölk med gurkmeja, ingefära, kardemumma, lite cayennepeppar. Ta ev. i lite honung eller mixa i en-två bananer för att förbättra smaken.

Vitlök och ingefära är starka ämnen. Vitlöken gör sig bäst rå så den plus färsk ingefära brukar jag använda i mina smoothiesar. Kardemumma / kanel / vanilj är också gott i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-06-10 21:43
0

#14 tack! Ska lägga det på minnet och knalla in på en hälsokost-affär när jag fått lite pengar!

annia1
2015-06-11 04:18
0

IceTee jag tänker också nåt allergiskt och att det är nåt kroppsnära. Då du verkar vara värst när du vaknar så några förslag.

Har ni bytt tvätt/sköljmedel. Om ni inte bytt så fundera på att byta i alla fall till ett annat. Om du använder smink vad använder du för att ta bort det, har du bytt eller så kanske fundera på att byta eller helt enkelt låta bli smink helt och hållet. Likaså har du bytt tex schampo.

.

IceTee
2015-06-11 14:08
0

#16 det enda som blivit någorlunda bytt under tiden detta pågått är pojkvännens mammas sköljmedel (vi får inte tvätta själva tydligen, trots att pojkvännen bott hemmifrån i flera år.. Tydligen måste han köpt nya kläder när de gamla blivit smutsiga! Haha) och där är jag ungefär varannan helg, men det har jag gjort i snart 2 år, så det känns långsökt… Jag har kommit in på pollen? Fast det kanske är lite väl tidigt i februari Har f.ö. inte ens bytt någon krukväxt i mitt rum!

annia1
2015-06-11 20:01
0

IceTee om sköljmedlet som bytts ut används till allt så kan det vara en orsak.  Så det du kan göra är att tvätta en del själv. 

Nja, pollen är som du själv är inne på är för tidigt då det började under vintern. Däremot kan det ju inverka nu.

Men en sak jag kom på. Det halsonda behöver inte nödvändigtvis hänga ihop med nästäppan. Det halsonda kan komma från att du får upp magsyra i halsen nattetid och det kan man få om magmun inte sluter helt tätt. Jag kan inte komma ihåg att jag hört nåt om att läckage från magmun kan ge nästäppa.

.

IceTee
2015-06-11 20:40
0

#18 men hon har använt samma sköljmedel hela tiden, tycker det vore konstigt om det ger problem först nu Jag tror inte det är det, har haft problem med halsbränna i flera år och aldrig haft det här problemet förutom vid förkylning

annia1
2015-06-11 21:35
0

Nu blir jag förvirrad. Du skrev att det enda som någorlunda bytts under tiden detta pågått är sköljmedlet. Och nu skriver du att hon haft samma hela tiden. 

Är det en allergi så är det inte konstigt att det blivit värre för har man en allergi och utsätts för samma sak så kan bli värre med tiden. Och du skriver att det varit av och till sen november. Sen kan det ju vara kombination att du även är allergisk mot annat tex pollen som gör att det blivit mer just nu.

Har du problem med halsbränna så är det mycket möjligt att det är det som det halsonda kommer ifrån. Man måste inte få halsbränna när magsyran läcker upp i halsen nattetid.

.

IceTee
2015-06-11 22:23
0

#20 ja, hon har använt samma, men jag sover inte i de sängkläderna hela tiden då jag är hemma hos föräldrarna varannan vecka ungefär Men hur kan halsbrännan först nu ge halsont? Det hände efter en förkylning och halsbränna har jag haft nästan hela mitt liv Kan förkylningen jag fick i november på något sätt påverkat halsen så den blev mer påtaglig för halsbrännan?

annia1
2015-06-12 00:13
0

Ok, då du nämnde sköljmedlet så utgick jag ifrån att samma gällde oavsett om ni var hemma vid dig eller hemma vid din pojkvän. För är det en allergi så är det nåt som du utsätts för i stort sett hela tiden.

Så det du kan göra är att köra trial and error. Prova byta ut olika produkter som du använder. Tex schampo och duschtvål, använd annat under ca 1 mån. Om det inte gör nån skillnad byt ut det som du rengör ansiktet morgon/kväll med. Byt ut det tvättmedel/sköljmedel som du använder. Visst du använder troligen samma märke/n men innehållet i produkter kan ändras. 

När det gäller halsen så vet jag inte, men jag tror att de båda (halsbränna/onda) hänger ihop. Det går att gå ner med kamera och se om magmun sluter tätt som den ska. Jag tror inte förkylningen påverkat. Däremot är det så att tillförsel av magsyra till halsen gör att man kan få mer besvär efter ett tag då det hela tiden tillförs nåt som irriterar halsen.

.

IceTee
2015-06-12 00:17
0

#22 gastroskopi har jag redan gjort! De blev inte klokare av det, men de letade i för sig efter varför jag mådde illa och inget annat

annia1
2015-06-12 01:42
0

De borde sett det då, ja förutsatt att det fanns då. Men det finns en enkel sak du kan göra om du har möjlighet. Att höja huvudänden på sängen. Ta ett par träklossar eller om du har tegelstenar och lägg en under vardera benet så bara huvudänden höjs ca 1 dm. 

Jag har själv haft halsont och hade under en längre tid, men trodde att det berodde på att jag bara blev torr i munnen/halsen nattetid för det försvann rätt snabbt bara jag kom upp. Gjorde en gastroskopi (på grund av krångel med magen), visade sig att jag hade bråck på magmun och att jag var irriterad i halsen tack vare magsyran. Kunde blivit opererade om jag ville, men valde att höja huvudänden på sängen och sen dess har jag sluppit det halsonda.

.

IceTee
2015-06-12 10:25
0

Idag var jag bara lite täppt när nav vaknade!

NiklasTyreso
2015-06-12 23:33
0

Jag hoppas att du inte röker för det irriterar luftvägarna. En tesked psylliumfrö (billigt på Willys) i ett glas vatten, vänta fem minuter, drick och de fibrerna kan göra underverk med magen. Pröva en vecka att varje dag äta fem OLIKA frukter eller grönsaker för att få i dig massor med nyttiga vitaminer och spårämnen.

IceTee
2015-06-13 13:18
0

#12 röka slutade jag med för ett och ett halvt år sen! Tips på några frukter? Problemet är att mina tänder är dåliga (muntorrhet från mediciner), så jag måste var försiktig med socker