Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2339 ggr
Lia
0

Sprucken cysta

Jag vaknade precis av mensliknande smärta. Det kan ju inte vara det tänkte jag, mensen upphörde för flera dagar sen, och jag har regelbunden mens. Så jag går på toa och sätter mig en stund. Kissar först, torkar mig och bara väntar ut det. Plötsligt känner jag hur det rinner ut något ur slidöppningen. Jag torkar mig igen och ser att det är vatten. Detta händer sen flera gånger, och har ännu inte upphört. Jag har tagit Alvedon, och väntar på att smärtan och vätskan ska upphöra. Jag har tidigare haft stora cystor till följd av endometrios. Bara vanliga gulkroppscystor. Jag misstänker att detta är en sådan, som nu spruckit. Jag har inte kollat mig hos gyn på länge, så jag vet inte om jag haft någon cysta, men jag brukar ha det så det låter rimligt att det skulle vara detta. Vad bör jag göra nu? Funderar på att ringa gyn, men de brukar vara så himla otrevliga och bara snäsa åt mig, så jag undviker det om det går. Om det nu är så att jag måste ringa så hör jag självklart det, men tänkte höra vad ni tror först.

Maria
0

Jag tycker du ska kontakta gynekolog igen. Är de otrevliga så kan du ju byta ställe.

/Maria

Lia
0

Min gyn är jättebra och kompetent, jag känner mig alltid bekväm hos honom. Det är de man ringer till som är elaka och bara säger att man inte behöver komma och att man hittar på osv… Jag tog tramadol och sov några timmar. Men när tabletterna slutade verka började det höra ont igen. Det går liksom i vågor, och ibland är det väldigt intensivt. Jag sitter just nu i bilen på väg till akuten. Vi ringde, och fick lov att komma in. Hoppas att det inte är allvarligt. Tack för ditt svar!

Maria
0

Ring och stå på dig. När du kommer till gynekologen så berätta vilket bemötande du fått av personalen som svarar i telefon.

/Maria

Lia
0

Nu sitter jag äntligen i bilen på väg hem. Jag blev nästan inte ivägsläppt, men läkaren var säker nog för att låta mig gå. Jag mår ju trots allt bättre nu. Men vad det var visste hon inte helt säkert. Det kunde vara en cysta i livmodern som orsakade detta, men om jag blev sämre skulle jag åka tillbaka igen. Hoppas jag får sova inatt och slipper fara till akuten igen på ett bra tag!