Borrelia
Fick ett blodprov taget i Tyskland, för jag hade mått dåligt. Det konstaterades Borrelia. Husläkaren konfererade med den läkaren som analyserade provet och han sa att det kunde vara en sovande Borrelia.
Har ni hör talas om sånt?
Har pratat med läkare i Sverige, men fick till svar att alla har antikroppar mot Borrelia här och att tyskarna kunde inget om vår Borrelia.
Känner mej ganska vilsen.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Det jag vet om Borrelia är att man i Tyskland behandlar ganska länge med antibiotika upp till flera månader och det gör man inte i Sverige på grund av riskerna och att den behandlingen inte är fullt godkänd tror jag.
/Maria

Sant som läkaren sade.. man ser antikroppar mot Borrelia!
Sovande Borrelia är en sk Alternativ diagnos utan någon förankring i vetenskapen.
Ofta handlar det om att plocka folk på pengar i Tyskland och Norge för lång antibiotika behandling.
Jag har haft Borrelia två gånger.. första gången tog det månader innan jag kom på vad det var.. samt några läkarbesök.. för det tas inga Borreliaprover rutinmässigt!
Borrelia handlar om Spirroketinfektion, de är ett mellanting mellan bakterier och virus.. man blir alldrig imun heller!
Hur som helst om det får lov att hållas länge uppstår skador, de i sin tur kan ta år att läka.. för mig tog det två år!
Men.. själva spirroketen är lätt att döda med rätt enkla antibiotika.. det är läkningen som tar tid och under de åren kan man plocka folk på pengar för ytterligare antibiotika behandling på alternativa kliniker.. risken är att man slår ut goda bakterier oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har haft neuroborelios med hjärnhinneinflammation och var inlagd på neurologen. Jag fick visserligen en dunderkur med antibiotika men bara i två veckor.
/Maria

Hade oxå neuoborrealis, dock alldrig innanför blodhjärnbarriären!
Vid extrema fall.. oftast långt gångna utan behandling kan spirroketerna ta sig över blodhjärnbarriären, då tar man ofta prov på ryggmärgsvätskan för att leta antikroppar där.
Då får man intavenöst antibiotika.
Sen så verkar en del blanda ihop Borrelia och TBE, det är två skilda sjukdommar.. men samma smittkälla!
Sen så blandar man ofta ihop bägge föregående med dels tiden för läkning vilket kan ta år för vissa svåra fall och efterinfektioner.. ofta orsakade utav intensiva antibiotika kurer!
Ja, jag tog flera prov på spinalvätskan och fick antibiotikan iv.
/Maria

Jag vet ju inte ens hur allvarlig "min Borrelia är. Läkaren jag var hos i Skåne gav inga ordentliga svar.
"Provdoktorn" skrev på provsvaret att nytt prov skulle tas om 2 veckor och det har snart gått 4.
#6 Vad har du för symtom? Har du klara symtom då brukar man tas på allvar.
/Maria

Det ser man inte på prover, det handlar mer om vilka symptom man har!
Det man ser i proverna är antikroppar.

#8 Då fick jag veta det! 🌺Så man kan ha antikroppar utan att bli sjukare?
Jag får feber, upp till 39 ibland, utan förvarning. Brukade däcka i 2-3 dar. I början av april låg jag över en vecka, och hade förhöjd temp flera veckor efter.
I aril hade jag oxå ont i hela skalpen. Gick ej att borsta hårt. Kom små knölar över hela hårbotten som stannade 2-3 veckor.
Annars ingenting.

Har man väl haft borrelia en gång så syns det i proverna.. det är inga särskildt bra prover.
Vanligaste scenariot vid Borrelia är att man får influensaliknade symptom någon dag/vecka efter smittillfället med hög feber och värk.. har man tur syns en ring runt angreppet.. den skall man skyndsamt visa upp för sin doktor!
Man kan altså smittas hur många gånger som helst, man blir alldrig immun.. vanliga smittspridare är huskatter.. de är dock immuna sedan födseln!

Jag förstår fortfarande inte. Har man antikroppar, har man blivit smittad? Men jag har aldrig varit sjuk, mer än mina febertoppar.

Det är som sagt ett dåligt prov, det visar antikroppar mot spiroketer, dessa finns i flera varianter.. värsta är nog Syfilis?
Väldigt många reagerar svagt positivt för Borrelia.. av okänd anledning!

Tack för länken, Ska läsas! Har försökt kolla nätet, men inte hittat bra sajter.
Har du fler länkar?

Tack för dom sajterna. 🌺

Många vet inte ens om att dom haft en fästing på sig och blivit smittad av borrelia. Det är inte alltid man blir sjuk.
Men antikroppar får man när man varit smittad
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag hade borrelia som liten, vi hittade aldrig någon fästing, och inte var jag "influensasjuk" heller. Jag blev trött, hängig och framförallt stel. Efter mycket om och men så kom dom fram till borrelia, genom ett ryggmärgsprov.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Det är "roligt" att läsa att fler blivit smittade utan att veta om det. Man känner sej inte så ensam då.
Jag "slåss" med en ny vårdcentral, då min läkare gått i pension. Jag hoppas att jag inom en snar framtid får vettiga svar av en bättre läkare än den jag först träffade.