Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3752 ggr
IceTee
2015-06-01 16:51
0

cystometri

Har någon här gjort en cystometri? Jag ska göra en nu på fredag och är livrädd. Jag har hört att man kan få riktigt ont efteråt och börjar helt ärligt fundera på att skippa den och leva med mina problem resten av livet… Dessutom kan man tydligen få urinvägsinfektion av den och jag orkar verkligen inte med hur dåligt jag mår på antibiotika (de säger att man ska vända sig till vc om man tror att man har fått uvi), och det är ju knappast gratis… 

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Var detta den första undersökningen de gjorde eller gjorde de något innan?

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
2015-06-01 17:06
0

Har gjort diverse undersökningar. Men aldrig denna.
Så jag är väl inte till så stor hjälp.

Men, efter alla dessa undersökningar jag har gjort i mina dar så rekommenderar jag att göra dom oavsett om dom är äckliga och obehagliga. Så man kan tillslut få ett svar vad som är fel på en.
Men UVI är aldrig kul. Och hoppas att du slipper det.

Jag skickar en cyberkram och hoppas att du får hjälp och att det går bra för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2015-06-01 20:27
0

#1 ja, jag borde nog verkligen göra den… hoppas lite på att hinna få mens lagom tills dess så jag kan skjuta på det, samtidigt som jag inte vill skjuta på det mer heller…

Tack så mycket! Det behövs verkligen!

Jag gjorde en gastroskopi och det var inte i närheten av lika jobbigt som alla får det att låta (för mig då alltså), men den får man ju inget obehag av efteråt heller…

Aleya
2015-06-01 20:55
0

#2 Gastroskopi är rena drömmen om man jämför men koloskopi.
Kör alltid Gastrokopi utan mediciner eller dylikt. Jag gjorde det på en matrast en gång. (ja jag är knäpp)

Det bästa är väl att du kommer glömma smärtan sen.

Men jag antar att du kommer få något slags smärtstillande. eller kan iaf be om det.

Medarbetare för Julen

IceTee
2015-06-01 21:12
0

#3 står inget om någon smärtstillande någonstans när man läser… Varken före eller efter behandlingen

Aleya
2015-06-01 21:26
1

Fråga innan. Kan ju vara bra att veta. Och säg att  du ev vill ha medicin om det finns.

Medarbetare för Julen

Chestnut
2015-06-02 11:23
0

Inför cystometri är infon jag fått att man inte kan få några smärtstillande eller lugnade etc. Den har velat göra det på mig men jag vägrar. Iofs behöver jag vara nedsövd vid många andra undersökningar som de flesta tycker är en baggis och har bl a sjukdom i botten som komplicerar det. De flesta tycker efteråt att cystometri inte var så värst farligt har jag förstått. Man får ju en kateter och sen spolar dem in bl a vatten för att se hur blåsan reagerar och när man känner sig kissnödig.

Med vänliga hälsningar
Chess

IceTee
2015-06-02 12:04
0

Det känns lite dumt, men jag är glad att jag fått mens för nu kan jag inte göra undersökningen förrän den är slut… #6 varför vill du inte göra den? Beror det på själva undersökningen eller att du måste bli nedsövd? Vad tycker läkarna? Får jag fråga varför de anser att du behöver göra undersökningen?

Chestnut
2015-06-02 12:48
0

#7 man kan inte vara nedsövd under en cystometri. För hur ska man då kunna medverka och säga att blåsan känns si och så? Jag vill inte av privata (väldigt goda) skäl vilket läk har accepterat och håller med om. Men den hade förmodligen i början iaf kunnat ge bra information om funktionen i blåsan, ifall det finns någon funktion kvar.

Med vänliga hälsningar
Chess

OlgaMaria
2015-06-03 22:19
0

Det borde inte vara jätteannorlunda mot att bara få kateter? Detta är ju lite mer, men tror att det jobbigaste är just att föra in slangarna. Har fått kateter två gånger (tror jag.. känns som jag glömt en tredje gång). Det är en lite jobbig grej psykiskt att sätta kateter, och det gör lite ont, men har varit med om många grejer i vården som varit mycket, mycket jobbigare. Just att föra in slangen går rätt fort också. Och fördelen med att göra en undersökning är ju att det ganska snart går över och man får slippa allt och gå hem. När jag haft kateter har jag ju behövt ha den i flera dygn. Efter ett antal timmar har man vant sig, men i början vill man bara slita ut den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-06-03 22:27
0

Angående smärta så tror jag inte att det kan bli någon större smärta, plus att den borde gå över inom några timmar. Risken för infektion borde också vara liten då de är noga med renligheten och använder koksaltlösning och så. Då jag fått kateter har det gjort ont ett tag efter de satt den men det har varit en lite svidande känsla som man absolut står ut med. Den är mest lite störig bara. Och efter undersökningen borde du kunna ta en värktablett om du vill.

IceTee
2015-06-03 23:08
0

#9 #10 undersökningen tar 1-2h och man kan få UVI av den (det lät inte som att det var ovanligt)
Usch, jag är så himla nervös. Jag ska dit på fredag men vägrar göra den ändå, är alldeles för rädd! Pojkvännen pratade med dem och de förstod att jag var rädd men de ville att jag skulle följa med dit och prata med dem vilket jag gått med på.
Sen får vi se hur det blir… de säger att det går att göra när man har mens, men jag vill INTE sitta och blöda (man får ju inte ha något skydd liksom, dessutom får jag klåda av tampong) helt fritt i över en timme…! 
Nä, usch, vad som helst utom detta! Får hela tiden höra "men är det inte värre att behöva gå på toa hela tiden än att det svider lite?" och det kanske det är, men jag kommer ju BÅDE få sveda och fortfarande vara lika kissnödig. 
Jag är så ledsen och arg och nervös att jag mår riktigt illa… tur att jag har pojkvännen som stöd i alla fall, annars hade jag aldrig klarat mig

OlgaMaria
2015-06-03 23:19
0

https://www2.sahlgrenska.se/upload/SU/Område%205/Verksamheter/Urologi/Cystometri.pdf

Här står det att man i sällsynta fall kan få urinvägsinfektion. 

Tänk då bara att du ska gå dit och prata med dem, så får du ta det som det kommer sen. Nu vet de ju att du är rädd så de får väl vara beredda på att du vägrar. Och de kommer säkert vara jättesnälla så att du kanske vågar till och med.

Jag tror att detta kan gå mycket bättre än du tror. :)

IceTee
2015-06-03 23:27
0

#12 det är den där svedan som verkligen skrämmer mig… usch, jag vill verkligen få det här överstökat samtidigt som jag verkligen önskar att jag slapp!
Alla jämför det med min gastroskopi som jag gjorde och säger att detta är myyycket trevligare och att jag kommer klara det hur bra som helst eftersom jag inte hade några problem med gastroskopin men jag tycker det är en så ofantligt dum jämförelse! Bara för att jag inte har några problem med att kräkas (har tack och lov aldrig haft det, annars skulle mina 10 dagar med parasit i somras tagit kål på mig!) så betyder inte det att jag inte har problem när det svider när jag kissar. Det är som att jämföra äpplen och apelsiner! Det är ju för tusan olika ändar av kroppen! 

Förlåt om jag låter negativ, men det är bara så himla skönt att kunna få alla tankar ur huvudet just nu! Jag är enormt tacksam för ert stöd och era svar!

OlgaMaria
2015-06-03 23:34
0

Ja, kära nån, jag tycker också detta måste bli mycket trevligare än gastroskopi. Hehe… men det får väl du avgöra när du gjort båda.

Nu har du ju en känslig urinblåsa och rör, men utifrån min erfarenhet är svedan inget att vara rädd för. Det är lite jobbigt, men kan inte jämföras med ren och skär smärta. Men det får du också avgöra när du gjort det. Och det borde inte bli värre än vad du redan upplevt i samband med uvi och så. Kram på dig!

IceTee
2015-06-03 23:37
0

#14 pojkvännens mamma som är sjuksköterska försöker lugna mig också, samt sköterskorna där. Problemet är min extremt kassa (före detta!) läkare på min vårdcentral. När vi pratade om att hon skulle skicka remiss sa hon: "jag får ju skicka remissen i så fall för att de ska göra cystometri, men det är en väldigt obehaglig undersökning"
Usch för den kvinnan! Dessutom fick hon aldrig för sig att skicka en remiss när hon själv inte kunde göra något åt mina magproblem. Nej fy! Hade hon inte sagt så hade jag nog inte varit lika nervös alls…

OlgaMaria
2015-06-03 23:40
0

Men usch vad dåligt! Men hon kanske sa så mest för att hon av någon anledning tyckte det var jobbigt att skicka remiss. Många läkare verkar inte vilja skriva remisser. Usch vad synd att det blev så för din skull. Det där hade du ju gärna kunnat få slippa att höra.

IceTee
2015-06-03 23:42
0

#16 ja, min pojkväns mamma var rätt tydlig med att hon tyckte att jag antingen ska byta vårdcentral eller i alla fall läkare! Jag gillar vårdcentralen i övrigt, så det blir läkare jag byter först i alla fall
Det fanns ju ingen anledning för henne att säga så! Det fanns inget annat hon kunde göra, så varför skrämma upp mig?

IceTee
2015-06-05 15:42
3

Idag gjorde jag den. Det var ungefär så jobbigt som jag trodde, och det hör ungefär så ont efteråt som jag trodde… Nåja, det är i alla fall gjort nu

OlgaMaria
2015-06-05 15:50
1

Åh men vad skönt att det är gjort! Hoppas smärtan snart går över!!

OlgaMaria
2015-06-05 15:50
1

Fy vad duktig du var som kämpade dig igenom det!!