Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthud
Läst 3675 ggr
maränghjärta
0

Klåda på kroppen!

Hej hej, jag har återkommande problem med klåda över hela kroppen i ansiktet på benen, på magen, bröstet i huvudet och över allt!!! Det har pågått i några månader nu och jag vågar inte berätta för mamma hon tycker ändå bara att det inte är ng fara och att det kliar lite utan anledning. Jag är inte allergisk emot ngt men får panik på allt kliande har röda streck över hela kroppen jag är inte heller torr :( snälla hjälp är rädd obs vill inte söka läkar hjälp. Vad kan detta vara?

Niklas
0

Du kanske är torr. Det brukar ge klåda. Prova att smörja in dig på något ställe där det kliar och se om det blir bättre.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

maränghjärta
0

#1 det fungerar inte har testat det kliar dessutom över allt!!

Niklas
0

Gå till skolsyster eller vårdcentralen och be om hjälp. Du ska inte behöva stå ut med det där.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Juel70]
0

Vad använder du för tvål, schampo och balsam.  Det finns en hel del sulfater, parabener och annat skit i alla nya produkter.  Jag får klåda av dom. Nu har jag bytt till  Wo5, Be well och dom får jag inte klåda av och sen har jag barnängens flytande tvål, lactacyd.    Kolla  vad som finns i produkterna innan du köper och undvik dom och se om det blir bättre.

[Juel70]
0

Var på kroppen kliar det mest?

[Juel70]
0

Om du har klåda i hårbotten.

Under din levnads tid så har du 25 perioder i livet som du tappar hår. Dessa perioder upprepas 2-8år beroende på anlag och vad du använder för produkter. Efter du har tappat ditt hår 25 gånger så kommer det inte tillbaka och du förblir tunnhårig.

Det har visat sig att sodium laureth sulfat (SLS) bildar små Miceller i vattenlösningar. Vid kontakt med huden kan SLS tränga in och orsakar skada och irriterar på hår botten och hårsäckarna.

Så tänk på vad du har för schampo och balsam.

Kitoko är en jätte bra och skonsam hårvårdserie den är väldigt skonsam mott hår/ hårbotten efter som den är silikon, paraben och sulfat fri.

läs mer på: http://www.tophead.se/sv/varumarken/kitoko/

Den här produkten är dyr, men det finns billigare alternativ.

OlgaMaria
0

Testa en receptfri antihistamin och se om det blir bättre. Klåda över hela kroppen kan mycket väl vara en allergisk reaktion även om du nu inte vet vad det beror på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Caeli
0

Har du bytt tvättmedel? Finns som sagt mycket konstiga saker i vanliga produkter nuförtiden. 

En annan orsak till klåda kan vara att man duschar för länge och för varmt. Även om inte huden känns torr, kan det vara så ändå. Det som hjälper mig bäst är vanlig olivolja eller rapsolja. Blir lite kletigt, men det hjälper mot klådan.

maränghjärta
0

Hej tack för alla tips. Som sagt det kliar över allt då och då jag duschar max ca 10 minuter aldrig mer och duschar inte över 30 grader. Jag har tvättmedel för känslig hud likadant tvålar osv. Schampo andvänder jag bed hed för torr hårbotten testat olika produkter och duschat utan att tvåla mig. Smörjer in mig med baby olja varje dag har slutat andvända den också frågan är vad det kan vara :( vissa har det väl bara så?

Tant Grön
0

Kan det vara brist på något vitamin? Eller har du köpt några nya kläder? Det finns mycket konstiga ämnen i kläder. Jag skulle prova en tröja och det började klia och sticka så den åkte fort av. Köpte en gång ett påslakan, och fast jag tvättade det, så stack och kliade det i hela kroppen av det.

Aleya
1

Kanske det är skabb, så jag tycker du ska prata med din mamma. Hon kan nog hjälpa dig mer än du tror.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

maränghjärta
0

Jag kom nyss på en orsak är nickel allergiker och har haft ett par örhängen och ett halsband från glitter med nickel i har kliat mkt efter det skall även utesluta body mister. Har berättat för pappa och han skall prata med mamma när hon kommer hem i morgon! :)

maränghjärta
0

Jag kom nyss på en orsak är nickel allergiker och har haft ett par örhängen och ett halsband från glitter med nickel i har kliat mkt efter det skall även utesluta body mister. Har berättat för pappa och han skall prata med mamma när hon kommer hem i morgon! :)

Tarotstollan
0

Jag har också sådan klåda och det är en sorts stress allergiklåda och det måste jag ta Atarax för varje dag, annars kliar jag sönder mig.
Mitt började efter en ovanligt lång och stressad situation av mycket störande grannar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Elsaharr
0

Jag har eksem ärvt av min mamma, inte roligt dedär när det kliar :(

Zingo ;D