Mjuk spottkörtelsten..?
Varnar för att det kanske upplevs som äckligt för vissa.
Kände igår att det var lite svullet och gjorde ont när jag svalde i bakre delen av käken på vänstra sidan. Ungefär vid gomspalten, fast vid vänster sida då. Tänker att det inte är något. Har varit/är förkyld och har fått lite svullna lymfkörtlar förr.
I morse kändes det värre, och det spänner lätt. Känner med fingret i munnen, på höger sidan är det bara mjukt, men på vänstern känns det lite mer skrovligt. Lyser med mobilens ficklampa och kollar i spegeln samtidigt som jag klämmer lite med fingret. Och blir väldigt förvånad när jag klämmer ut en vit gegga. Eftersom det är så pass lång bak i munnen/svalget så blir det ju automatiskt att jag sväljer det mesta. Kändes inte så nyttigt så jag försökte spotta ut resten i handfatet. Är som små (någon millimeter stora), vit-gula klumpar. Dock väldigt mjuka. Påminner lite om beläggningen man får på tänderna fast i större mängd. Kommer ihåg att jag någon gång fått upp en sån där klump när jag hostat.
Nyfiken som jag är så googlar jag, men det enda som verkar likna är spottkörtelstenar. Mitt var ju dock inte hårt och inte speciellt svårt att få ur..? Någon som har någon teori om vad det kan vara?
Känns fortfarande lite märkligt i den delen av munnen. Gör inte ont, men det typ kliar. Är inte längre svullen och det ser inte irriterat ut.
//Jessie
Det låter som Tonsillolit vilket snarare är i halsmandlarna. Det börjar som avlagringar som så småningom kan hårdna och bilda stenar.
/Maria
Tonsillit kanske? Bild-googlar man tonsillitis (engelska) får man upp bilder som liknar din beskrivning.
Ja, det verkade i så fall stämma in bättre.
//Jessie
Jag tänker faktiskt på tonsillit, dvs halsfluss och att det var var du klämde ut.
Träna inte de närmaste dagarna och se om det återkommer eller går över.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
(Mitt inlägg #3 var riktat till #1)
Googlade på tonsillit, men det vita i min mun var inte synligt förrän jag klämde, och jag var inte alls sådär svullen. Kan det vara tonsillit ändå..?
//Jessie
Jag tror att tonsillolit är hårda, mer "stenliknande" klumpar. Kolla upp detritusproppar. (Kan man ofta få efter en förkylning el. dyl.)
#5 Ja, det kan vara det ändå. Det är långt ifrån alla som det syns på, annars skulle man ju inte behöva testa när folk har ont i halsen om det syntes på alla.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Är det halsfluss så brukar man vara mer påverkad. Feber, ont när man sväljer och att halsmandlarna ser svullna och röda ut. Det kan bli en vit beläggning eller gula pluppar också men de sitter oftast på utsidan mandlarna.
/Maria
#6 eller så är det samma sak kanske..
Efter vad jag har hittat så verkar detritusproppar vara i princip samma som tonsillit.
På spottkörtelstenar stod det förresten att surt, exempelvis citrusfrukter skulle vara bra. På ett forum var det en med tonsillit som rekommenderade grapefrukt (helst extrakt i form av piller). Jag har alltid ätit relativt citrusfrukter, senaste en-två månader har det varit just grape. Två senaste veckorna har dom dock inte varit fina så jag har inte ätit några. Kan det vara anledningen till att jag märker detta nu?
//Jessie
Tonsillolit är halsmandelsstenar och Tonsillit är halsfluss. Lika namn men aningen olika tillstånd.
/Maria
Det låter som att du har kryptor i/bakom tonsillerna. Där fastnar det matrester, bakterier och annat trevligt. Det har inget att göra med tonsillit eller nån annan plötslig infektion, utan beror bara på anatomin.