Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1171 ggr
Majsor01
2015-05-15 12:31
0

Blåmärken

Hej! Jo, det är så att jag har börjat få massa små blåmärken helt plötsligt på olika ställen! Har vart hemma 5 dagar nu med hög feber, så jag jag kan inte komma på att jag har slagit mig nånstans! Blåmärkena är lite lilaaktiga i färgen och gör inte ont när man trycker eller stöter till dem som det annars brukar göra när jag har slagit mig och fått ett blåmärke! Dem ser inte riktigt ut som vanliga blåmärken heller! Jag märkte nåt litet blåmärke förra veckan men sen dess har det bara kommit fler, det är jättekonstigt! Sen har jag börjat få mer regelbunden feber också den senaste tiden! Förr var jag sjuk typ 1-2 gånger/ halvår men nu de senaste 3 månaderna så har jag haft feber väldigt regelbundet och har fått va hemma från skolan lite då och då! Sen känner jag mig inte lika pigg som vanligt, det kan ju såklart ha ett samband med febern, men även när jag inte har haft feber och är i skolan så är jag trött och energilös hela tiden, jag orkar inte tänka och vill bara sova! Även fast jag har sovit minst 8 timmar på natten! Har inte heller lika stort intresse att vara med kompisar längre eftersom att jag bara känner mig så energilös! Det är jättejobbigt eftersom att jag annars är en väldigt pigg person som älskar att hitta på grejer och att vara med kompisar! Så det är jättejobbigt att jag inte har min vanliga energi och är mitt vanliga spralliga jag:( Sedan har jag också börjat märka att jag börjar gå ner i vikt lite krypande! Väger mig varje vecka på morgonen innan frukost efter jag har gått på toa, och under denna månaden så har jag minskat ett halvkilo i vikt per vecka! Anledningen att jag började väga mig så regelbundet som jag annars inte brukar göra är för att det känns som jag har blivit lite mer benig. Och doktorn jag var hos för ett tag sedan för att kolla upp min regelbundna feber sa att det kunde vara bra, eftersom att som sagt både jag och min mamma har märkt att jag har blivit lite mer tanig på senaste tiden! Min hy har också blivit mer livlös och blek än vad den brukar! Annars brukar den ha en mer beigeaktig ton! Vad kan detta vara? Nån som har nån aning? Jag är orolig:(

Maria
2015-05-15 16:39
0

Det finns ingen möjlighet att gissa vad som felas dig utan du bör snarare göra ett besök hos din läkare eller vårdcentral igen och beskriva dina besvär precis som du gjort här.

/Maria

[Lollo 97]
2015-05-15 19:20
0

Jag tycker du ska besöka vårdcentralen och förklara för dom där hur du mår.

Har du ätit dåligt när du har haft feber?

Har själv gått ner nästan 2 kg på 4 veckor men nu har jag gått upp igen.

Hennah
2015-05-18 08:09
1

Hej! Jag tycker du TS ska gå till doktorn och se till att de tar lite blodprover! Blåmärkena och febern kan vara allt från helt ofarliga till en infektion som du behöver få behandling för, virus eller så kanske de inte alls hänger ihop. Notera gärna när på dygnet du har feber och om du nyligen varit utomlands, för det kan vara en ledtråd för doktorn. Berätta även för doktorn att du gått ner i vikt! Fråga runt om ngn du känner varit sjuk, så kanske du och doktorn kan klura ut om du blivit smittad med något. Finns ofarliga infektioner som kan ge långvarig feber! Håll lite extra koll på din kropp också tex om du blivit hårdare i magen, ätit någon ny medicin tex värktabletter eller om du har ont i halsen eller så. Hoppas du blir bättre snart! Med vänlig hälsning, Hennah