klump i halsen vid prat.
Jag har försökt googla lite men ville ändå kolla här också. Jag jobbar på dagis och häromdagen fick jag ryta till rejält. Efter det har jag märkt att när jag pratar lite högre så får jag en klump i halsen som inte direkt smärtar eller så men är obehaglig. Igår hade jag klumpen där ganska länge och idag kom den efter några timmar. Har förut känt att rösten kanske inte helt bärit när jag fått skrika men det har direkt gått över. Har varit småhes till och från ett par veckor men har tänkt att det kommer från dålig sömn. Är det månne rösttrötthet? För isåfall verkar det bara vara röstvila som gäller. Vilket är ganska svårt på dagis och när man har en liten ettåring hemma. Eller kan det vara annat? Tips för att bli av med det?
Jag känner igen det. Händer mig också lite då och då. Har kommit fram till att det är kopplat till stress. När jag är uppe i varv, uppjagad och stressad får jag samma symptom som du beskriver. Ibland får jag nästan kippa efter luft, för det känns som att det tar slut.
Jag brukar stanna upp, ta några djupa andetag. Har jag möjlighet så tar jag mig bara fem minuters paus och mediterar. Alltså bara sitter helt lugnt, blundar och försöker rensa bort alla tankar samtidigt som jag fokuserar på andningen. Fem minuter brukar räcka för att jag ska känna mig lugnare, mindre spänd och bättre.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Här är det inga problem med luften alls och jag är inte nämnvärt stressad. Det kom idag när jag höjde rösten lite för att vi var utomhus.
Man kanske kan försöka med något som är bra för att läka slemhinnor. Finns massa olika. Membrasin, L-glutamin, aloe vera t ex.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
# 0 Det här är inte helt ovanligt,för en del kommer det i samband med stress och det beror ofta på att man får spända halsmuskler.Att höja rösten innebär genast att man spänner sig och många talar från halsen och med tiden byggs den där klumpen upp och kan lätt infinna sig vid minsta spänning eller ansträngning.
Jag fick det där för ett par år sedan,trodde då det var sköldkörteln eftersom jag haft struma så låg det liksom till hands men den där kollade jag upp och det första läkaren sa när jag kom in var att du spänner dig det ser jag direkt och sköldkörteln den var det inga problem med alls.Hade väldigt mycket omkring mig och det var stressigt så jag fick helt enkelt sakta ner,slappna av,andas rätt och på så vis så blev ju halsen bra men även nu vid minsta spänning så kan den snabbt vara på plats så det är upp till mig att antingen slappna av eller ha den där lille obehagliga klumpen i halsen.
Rätt andning,att tala från magen inte halsen kan vara en lösning.Avslappnings övningar,meditationer eller vad som för sig känns bäst.Rösttrötthet kommer av att vi använder rösten fel men det där kan man om det blir ett problem få hjälp med av en talpedagog.
Att kolla upp det skadar inte om det fortsätter för dig bara för att utesluta nåt annat än just muskler och ansträngning men det här läser och hör man om att det är väldigt vanligt och inte konstigt med alla muskler vi har kring halsen och ofta spända axlar,käkar och nacke så kan den plötsligt bara uppstå en dag.
Hoppas du kommer till rätta med och försök slappna av i hals,käkar,axlar och nacke för det kan ställa till mycket samt att tala på fel sätt eller ryta från halsen så att säga,ner med det i magen och tala eller höj rösten från djupet och på så sätt spara på din röst så den inte blir hes.
Jag har sluppit klumpen och hesheten när jag inte behövt höja rösten på ett par dagar men direkt när jag fick höja rösten utomhus så kändes det igen. Får försöka att tänka på hur jag använder rösten och sedan se hur det går.